Fly-quiz på aftenposten.no

Re: Fly-quiz på aftenposten.no

Du fikk 14 rette av 15 mulige, Pilot.. Du kan mye og viser at du har litt kunnskap innen flyverdenen. Du er på god vei til å bli en flyger, men du har nok foreløpig kun gjort unna 15 av de 1000 spørsmålene du får på kommende eksamener for å bli pilot.

Bare 12. Men jeg forstod at det ikke var nok å holde stikka i "nøytral posisjon" for å få flyet i lufta...:D

Du fikk 15 rette av 15 mulige, Pilot.. Du kan mye og viser at du har litt kunnskap innen flyverdenen. Du er på god vei til å bli en flyger, men du har nok foreløpig kun gjort unna 15 av de 1000 spørsmålene du får på kommende eksamener for å bli pilot

ARG!!! 12/15 Feil på METAR, Fuel og (flaut) Autopilot

Men "fasiten" på METAR spørsmålet er feil. CAVOK (Clouds And Visibility OK) betyr ikke "Ingen skyer over flyplassen".

Mvh,

Det hintes vel til at hos de operatørene som har 747 og hopper på 77W så er det vel ofte i en 1:1-erstatning med eldre 744?

-A

Det hintes vel til at hos de operatørene som har 747 og hopper på 77W så er det vel ofte i en 1:1-erstatning med eldre 744?

-A

Å, var det slik du tenkte det :p

.. tror forresten jeg skal prøve å sende inn noen selv. Dette var jo morsomt.

Jeg fikk 14 av 15 rette:)

Sånne værmeldinger i kodespråk er helt uforståelig for meg, så det var den jeg bommet på:P

Men "fasiten" på METAR spørsmålet er feil. CAVOK (Clouds And Visibility OK) betyr ikke "Ingen skyer over flyplassen".

Mvh,

CAVOK = Celing and visibility OK. Definisjon er ingen skyer under 10 000 fot og sikt mer en 10km.
Jeg bommet også på dette med fuelmengde.:cry:

Mvh,

CAVOK står vel egentlig for "Ceiling and visibility OK", noe som er litt rart.. burde egentlig vært clouds..

Bommet på SAFE jeg..

14 av 15 her. Bommet på SAFE. Visste ikke at de fløy til Sør-Amerika?

CAVOK = Celing and visibility OK. Definisjon er ingen skyer under 10 000 fot og sikt mer en 10km.
Jeg bommet også på dette med fuelmengde.:cry:

Er det ikke under 5000ft da? Unntak er om det er CB over 5000ft også da det ikke vil bli meldt CAVOK pga torden/turbulens

Back