Fly over Oslo

T J Johansen

ScanFlyer Blue
Flere kvelder i forrige uke satt jeg på takterrassen i Oslo sentrum rundt kl. 22:30 når det kom en stor to- motors jet på vei sørover i en høyde som tilsa at den kom fra OSL. Fikk dessverre ikke sett den tydelig nok til å se noen farger, men den virket til å være i størrelse A300 - B767. Siden den ser ut til å komme hver kveld må det vel være en normal rute, men hva går på den tiden, frakt?

Trygve

Den kommer vel ikke "hver kveld" som trådstarter her henviser til? ;)
Og om Air Italy'n gikk til Wien, så flyr den vel ikke over Oslo sentrum skulle en tru'!

Min første tanke, men den går til Malmø og har vel heller ikke routing over Oslo sentrum - dessuten går den 20:25. Her er det noe muffins! :)

Flere kvelder i forrige uke satt jeg på takterrassen i Oslo sentrum rundt kl. 22:30 når det kom en stor to- motors jet på vei sørover i en høyde som tilsa at den kom fra OSL. Fikk dessverre ikke sett den tydelig nok til å se noen farger, men den virket til å være i størrelse A300 - B767. Siden den ser ut til å komme hver kveld må det vel være en normal rute, men hva går på den tiden, frakt?

Trygve

Jeg er lettere bekymret Trygve.... Har du begynt å se opp når du hører jetfly?

-
E

Fra FAQ OSL.no:

"Noen dager i uken ser vi et stort blått fly med fire motorer i lav høyde som støyer betraktelig mer enn andre fly. Hva er dette?

Svar: Dette er en koreansk Jumbojet som frakter blant annet laks til Sør-Korea. Normalt tar dette flyet med seg over 100 000 kg laks. Flyet veier 180 tonn og har i tillegg med seg 100 tonn drivstoff. Med last og drivstoff veier flyet nærmere 400 tonn. På grunn av vekten klatrer det relativt sakte. Størrelsen og støynivået gjør at høyden, vurdert ved bakken, oppfattes som lavere enn for mindre fly i samme høyde.

"

Kan det være denne? :)

Jeg er lettere bekymret Trygve.... Har du begynt å se opp når du hører jetfly?

-
E

Hmmm, ehhh, ja, jo, vel... :skep Jeg innrømmer her min svakhet ved å gjøre denslags. Men å innse problemet er vel første steg på veien..? Skal prøve å ungå dette igjen! Snakkes på Duxford neste uke, jeg får bruke det som ren V12 og radial terapi...

Ikke så sent på kvelden, også er jeg helt sikker på at Trygve hadde sett om det var en 747 :) Korean pleier å gå midt på dagen +-

Ja, jeg ville nok kjent igjen en 747. Denne kassa var helt klart en twin, og wide-body. Jeg lurte bare siden jeg antok de fleste pax flighter med så store fly reiser tidligere på dagen. Ser alltid flyene som kommer over sentrum når jeg sitter på taket, og 737 er nok den vanligste fuglen på den tidan.

Trygve

http://www.planespotters.net/Aviation_Photos/photo.show?id=157580

Denne maskinen, samme som på bildet til Hickok, flyr hver natt fra Oslo til Leipzig og tilbake igjen tidlig på morgenen. Det er en 767-200 fra ABX Air.

Er det dette flyet som står ved siden av UPS på dette dårlige bildet fra 20. juni?

fraktfly_20juni.jpg

Når det er bane 19 i bruk på OSL tar de ofte av på 19R, og får enten en tidlig venstre sving vekk fra OKSAT6D eller kontinuerlig høyresving rett mot OKSAT, løsning 1 fører dem over Oslo. Frakt 767ene har sykt høy rate of climb, og kan være FL150+ over Oslo.

Det stemmer at den siste av frakterne går ut veldig seint, det er andre rutetider på de i år enn det var i fjor

Har også sett ATI på OSL med samme type - hvit med blå titler. Fraktefeltet på OSL ser til tider ut som en amerikansk flyplass .. :p

Men går denne og andre cargomaskiner i dette tidsrommet? Ser stadig den hvite 767-maskinen til Leipzig før jeg legger meg om kvelden ;) Alltid samme maskin - alltid samme tidsrom.

Det er nok Westlux'en som trådstarter ser, fulgte med den på Flightradar igår kveld og klokken 22:17 passerte den over Oslo i FL215 ->

Back