Fly med Widerøe uten å betale en krone

Re: Fly med Widerøe uten å betale en krone

Så det du sier er at uansett hva SK/WF gjør av reklame så gavner det DY? Tror du folk bare er sauer og følger kong Kjos uansett hva? :rolleyes:

lerik har mange svært gode poenger i sitt innlegg. Kanskje en ide å lese en gang til gjennom for å få med seg budskapet...? ;)

Hvilken langvarig effekt tror man dette har til fordel for WF? Ingen tror vel at slike kampanjer blir fremtiden med WF, produktet til WF burde vel være kjent nok for folk, så hva gjenstår da?

Vel, Widerøe behøver vel ikke påfyll av cash fra politikerne med det første. Synes derimot DY fremstår som furtne og sutrete i kommentarene sine. Tror de ble skikkelig tatt på senga her...

Vel, nå får vel Widerøe solide overføringer månedlig fra politikere gjennom staten. ;)

Men skal være enig med deg i at DY kunne møtt kampanjen litt anderledes. Hadde de vært vært smart så hadde de snudd seg rundt på flisa å gjort som mange nevner her, nemlig fått igang en kampanje hvor de sier at det er billigst å booke hos dem, og at man kan reise med hvem man vil. Vinn vinn for kunder, som betaler der det er billigst.

Et annet moment som ikke har vært inne er dette med dominerende aktør. Her ser det ut til at WF får sette ned priser det de måtte ønske uten at noen roper på konkurransetilsynet. Det har vi sett andre steder tidligere på andre strekk med andre aktører. Hadde vært interssant å hatt en prinsipiell debatt om hvor grensen går. Men det er en annen debatt ;)

Hvilken langvarig effekt tror man dette har til fordel for WF? Ingen tror vel at slike kampanjer blir fremtiden med WF, produktet til WF burde vel være kjent nok for folk, så hva gjenstår da?

WF sitt produkt er lite kjent i Sør-Norge, og spesielt gjelder det Østlandet. Hvor ofte treffer man ikke oppegående folk som fortsatt tror at WF bare flyr i Nord-Norge...

WF sitt produkt er lite kjent i Sør-Norge, og spesielt gjelder det Østlandet. Hvor ofte treffer man ikke oppegående folk som fortsatt tror at WF bare flyr i Nord-Norge...

Da har det kanskje sin misjon, men har ikke WF fløyet på disse rutene tidligere (eller er det bare meg som roter)?

lerik har mange svært gode poenger i sitt innlegg. Kanskje en ide å lese en gang til gjennom for å få med seg budskapet...? ;)

Rimelig enkel analyse, og tviler på at langtidseffekten kommer til å være så dramatiske for SK/WF som lerik påpeker. ;)

Et annet moment som ikke har vært inne er dette med dominerende aktør. Her ser det ut til at WF får sette ned priser det de måtte ønske uten at noen roper på konkurransetilsynet. Det har vi sett andre steder tidligere på andre strekk med andre aktører. Hadde vært interssant å hatt en prinsipiell debatt om hvor grensen går. Men det er en annen debatt ;)

Kanskje derfor ingen roper på KT?
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2347761.ece

Joda jeg har ikke sagt at det i denne saken burde vært det. Det er to sterke aktører som bare har godt av å få spisset seg litt fra tid til annet.

Det jeg mente, men som kanskje ikke kom like godt frem, var hvordan dette stiller seg i andre potensielle saker. Eksempelvis dersom en ny aktør skulle utfordre på "monopolruter" uten å ha mulighet til et slikt "råtteræs" som det nå er lagt opp til.

Vel, nå får vel Widerøe solide overføringer månedlig fra politikere gjennom staten. ;))

Vet ikke om du er ironisk eller ikke, men føler for å ta til motmæle.

Widerøe mottar substidiering fra staten for å fly ruter som det (i mange tilfeller) aldri ville vært lønnsomt å fly komersiell trafikk på. Dette får de etter å ha vunnet et anbud hvor hvem som helst kan gjøre det samme (også DY).

Når vi først er inne på WF og anbudsruter.
Jeg er så dritlei av de som syter og klager over såkalte ekstrempriser på anbudsrutene i Norge. Ja, hvis du skal fra KKN til MJF så koster det faktisk penger. Du må faktisk innom 4 flyplasser på veien! Etter å ha flydd et sted mellom 50-70 flyvninger årlig på Widerøes anbudsruter er min erfaring at du stort sett alltid får en god pris hvis du bare bestiller tidsnok.

Grunnet til at folk reagerer slik de gjør er at folk er så forbanna bortskjemte. Når de har sett at de kan fly fra Oslo til Riga for 149,- så mener de at dette også må gjelde resten av Norge. Slutt å syt og vær litt glad for at du bor i verdens beste land, hvor du du er pakka inn i en velferdsstat som resten av verden bare kan drømme om.

Det var dagens frustrasjon fra min side, beklager hvis noen føler seg støtt.

Jeg er så dritlei av de som syter og klager over såkalte ekstrempriser på anbudsrutene i Norge. Ja, hvis du skal fra KKN til MJF så koster det faktisk penger. Du må faktisk innom 4 flyplasser på veien! Etter å ha flydd et sted mellom 50-70 flyvninger årlig på Widerøes anbudsruter er min erfaring at du stort sett alltid får en god pris hvis du bare bestiller tidsnok.

Grunnet til at folk reagerer slik de gjør er at folk er så forbanna bortskjemte. Når de har sett at de kan fly fra Oslo til Riga for 149,- så mener de at dette også må gjelde resten av Norge. Slutt å syt og vær litt glad for at du bor i verdens beste land, hvor du du er pakka inn i en velferdsstat som resten av verden bare kan drømme om.

Dagens! Dette får min støtte 100%!

Ekstremprisen som var rapportert tidligere i tråden var EVE-TRD med WF (om jeg forstod dette rett). Er det anbudsruter, eller er det ruter drevet på kommersielt grunnlag? Uten å noe som helst grunnlag til å vite bakgrunnen for en pris på 8000,- t/r EVE-TRD, så synes vel uansett prisen å være relativt høy.

Ellers er det vel ingen her som har klaget over ekstrempriser? Det noen her "klager" over er vel det motsatte (dvs. for lave priser).

Last edited:

Vet ikke om du er ironisk eller ikke, men føler for å ta til motmæle.

Widerøe mottar substidiering fra staten for å fly ruter som det (i mange tilfeller) aldri ville vært lønnsomt å fly komersiell trafikk på. Dette får de etter å ha vunnet et anbud hvor hvem som helst kan gjøre det samme (også DY).

Dette er som om jeg skulle sagt det selv, bare bedre!!

Ellers er det vel ingen her som har klaget over ekstrempriser? Det noen her "klager" over er vel det motsatte (dvs. for lave priser).

Post #42.

Husk også at man ikke kan subsidiere kommersielle ruter med anbudsmidler. Og alle rutene fra Torp er kommersielle.

Ekstremprisen som var rapportert tidligere i tråden var EVE-TRD med WF (om jeg forstod dette rett). Er det anbudsruter, eller er det ruter drevet på kommersielt grunnlag? Uten å noe som helst grunnlag til å vite bakgrunnen for en pris på 8000,- t/r EVE-TRD, så synes vel uansett prisen å være relativt høy.

EVE-TRD er ikke anbudsrute og Widerøe flyr denne ruten direkte med en avgang kun på søndager. Resten av uken må man via Bodø eller Oslo. Hvis denne prisen er på en rute med bare Widerøe via Bodø og melkeruten via Helgeland kan jeg skjønne at man kan komme opp i en slik høy pris men da har ikke vedkommende som skal reise gjort en særlig bra jobb med å finne alternativer. Det er ingen problem å finne betydelig lavere priser via Bodø eller Oslo.

Post #42.

Husk også at man ikke kan subsidiere kommersielle ruter med anbudsmidler. Og alle rutene fra Torp er kommersielle.

Det er vel ikke vanskelig å være enig i at en pris på 8000,- for en t/r EVE-TRD for en UM er dyrt, og selv om man gjør det så kan man kan vel knapt kalle dette for sutring og klaging over ekstrempriser?

Nei, man kan ikke subsidiere, men jeg antar at WF får en fast pengepott fra SD for anbudsrutene (per anbudsdokument), og ikke at man får dekket faktiske, dokumenterte utgifter knyttet til anbudsrutene (jeg antar at WF får gevinsten om det viser seg at de kan drive rutene mer lønnsomt enn de hadde trodd i utgangspunktet)? Hvis anbudet er tilstrekkelig lukrativt så kan selvsagt helheten i driften i WF være positiv, selv om man setter prisene ned på andre, kommersielle ruter. Jeg tror imidlertid ikke det er så romslige forhold på anbudene at dette lar seg gjøre i praksis i særlig grad.

Det er vel ikke vanskelig å være enig i at en pris på 8000,- for en t/r EVE-TRD for en UM er dyrt, og selv om man gjør det så kan man kan vel knapt kalle dette for sutring og klaging over ekstrempriser?

Nei, det er blodpris, men det er ikke det samme som at folk kjøper dem. Du kan slå opp på hvilken som helst rutestrekning og finne liknende eksempler. Selv om prisen står der, MÅ du ikke kjøpe den....

Nei, man kan ikke subsidiere, men jeg antar at WF får en fast pengepott fra SD for anbudsrutene (per anbudsdokument), og ikke at man får dekket faktiske, dokumenterte utgifter knyttet til anbudsrutene (jeg antar at WF får gevinsten om det viser seg at de kan drive rutene mer lønnsomt enn de hadde trodd i utgangspunktet)? Hvis anbudet er tilstrekkelig lukrativt så kan selvsagt helheten i driften i WF være positiv, selv om man setter prisene ned på andre, kommersielle ruter. Jeg tror imidlertid ikke det er så romslige forhold på anbudene at dette lar seg gjøre i praksis i særlig grad.

Anbudet går generelt til tilbyder som ønsker lavest tilskudd og samtidig kan holde betingelsene. Her har man vel også prisbegrensninger. I tilbyders regnestykke inngår driftskostnader pluss tilskudd - og naturlig nok ønsker man at dette skal gå i pluss - man driver tross alt butikk. Som du muligens - eller ikke - la merke til, fikk WF Florø fordi vi ikke ba om tilskudd. Dermed koster dette anbudet Staten null og niks - den eneste heftelsen er at WF er beskyttet fra konkurranse. I et så lite marked er dette imho rimelig - og det er myndighetene fornøyde med.

Nei, det er blodpris, men det er ikke det samme som at folk kjøper dem. Du kan slå opp på hvilken som helst rutestrekning og finne liknende eksempler. Selv om prisen står der, MÅ du ikke kjøpe den....

Jeg er klar over det, og det er jeg ganske sikker på at -FHU også gjør. Jeg regnet med at dette var alternativet kunden var presentert for, og ikke at det var den dyrest mulig billetten i det aktuelle tilfellet. Jeg har jo selv klart å finne billetter hos Widerøe til 17-18000 for en vei Manchester til Oslo (det er vel Widerøe som flyr da, er det ikke...? ;)).

Anbudet går generelt til tilbyder som ønsker lavest tilskudd og samtidig kan holde betingelsene. Her har man vel også prisbegrensninger. I tilbyders regnestykke inngår driftskostnader pluss tilskudd - og naturlig nok ønsker man at dette skal gå i pluss - man driver tross alt butikk. Som du muligens - eller ikke - la merke til, fikk WF Florø fordi vi ikke ba om tilskudd. Dermed koster dette anbudet Staten null og niks - den eneste heftelsen er at WF er beskyttet fra konkurranse. I et så lite marked er dette imho rimelig - og det er myndighetene fornøyde med.

Dette er riktig, og på en tynn rute som Florø så er det sikkert en grei sak å gi enerett til vinneren av anbudet (selv om prisen er 0 for myndighetene så ligger det vel, som du er inne på, begrensninger på hvilken pris man kan ta fra kundene). Jeg tenkte mer på at man i anbudet kan ha lagt inn romsligere rammer enn nødvendig, og dermed tjener gode penger på anbudsrutene (ikke Florø, men andre ruter) og kan bruke overskuddet til å dekke opp eventuelt tap på kommersielle ruter. Jeg har imidlertid ingen grunn til å tro at så er tilfellet her. Det var mer ment som en generell kommentar til dette med at man ikke har anledning til å kryssubsidiering.

Prisene WF tilbyr styres jo av etterspørselen, og billettene selges jo så klart til en så høy pris som mulig når flyene fylles.

Prisene WF tilbyr styres jo av etterspørselen, og billettene selges jo så klart til en så høy pris som mulig når flyene fylles.

Jeg tror ikke noen reagerer på selve mekanismen. Jeg vil vel likevel hevde at det er mye som tyder på at det ikke er utpreget mye konkurranse når man kan hente ut en slik pris, så her er det vel problemer på tilbudssiden. Ikke noen kritikk mot Widerøe som sådan - de driver butikk.

Det er mange priser som aldri selges - og dermed aldri blir hentet ut. Dette er en kombinasjonspris som ikke er ment brukt på denne strekningen. Desverre er Amadeus (og andre flyreservasjonssystemer) i bunn og grunn gammeldagse mainframessytemer, og slike ting må man foreløpig leve med. De er ikke ment for dagens 'selvbetjeningsløsninger' som dagens nettløsninger.

Av samme grunn finner man også mange rare flyforbindelser innimellom - f.eks. med overnattinger. Det selges ikke så mange av dem heller ...

Back