Fly med Widerøe uten å betale en krone

Re: Fly med Widerøe uten å betale en krone

Så da mener du at

var et fornutig og treffende utsagn?

Hvis du tar deg tid til å lese det jeg skriver så skriver jeg følgende:

"Det er vel forsåvidt typisk for SAS-konsernet at prisene ikke har stått i forhold til kostnadene" (dette er i forhold til perioden 2008-2010 som nevnt i innlegget)

samt

"Om dette er en bevisst handling er nå en annen sak, men det er et faktum at prisene har vært for lave i forhold til kostnadsnivået over flere år".

Så nei, jeg mener ikke at helheten er beskrivende (hvis man antyder at SAS bevisst har satt lave priser, for det har hverken jeg eller noen særlig andre her inne noen forutsetninger til å kunne konkludere med), men ja, jeg mener at det er korrekt at prisene har vært for lave i forhold til kostnadene. Alt er vel ikke svart-hvitt?

Men ingen som kommenterer at Widerøe tar OVER 8000 kroner for en UM....... For en reise fra Harstad/Narvik Evenes til Trondheim Lufthavn Værnes.......

Last edited:

Men ingen som kommenterer at Widerøe tar OVER 8000 kroner for en UM....... For en reise fra Harstad/Narvik Evenes til Trondheim Lufthavn Værnes.......

Fordi det er langt bortenfor OT

DY tjener nok ikke så mye på sine 99/149-billetter, men de har i allefall hhv 7 og 41 kroner til overs etter at flyplassavgiftene er betalt.
Regner med WF må ut med samme av egen lomme...

Det er vel vanlig praksis å ta seg godt betalt der man ikke har konkurranse, og redusere prisene der det er konkurranse. ;) Dette er kanskje en (av flere) forklaring på WFs gode resultater (for gratisbilletter kan ikke være det)...?

Jeg er forøvrig ikke enig i at dette er OT, men jeg regner med at WFs stunt er markedsføring (på lik linje med FRs 1 eurobilletter, DYs svært billige billetter osv.) og ikke en vedvarende prisstrategi.

Mod

Fint om vi klarer å holde oss til tema, og unngå at dette blir en SK vs DY debatt som enkelte prøver få til her

/mod

Finner priser for 10k via Bodø og Oslo i morgen ;) , MEN (!) det er full flex og 1 ledig sete. Har heller ingen problemer med å finne priser på under 2k + evt UM-gebyr.. Så hva er problemet? Selvsagt må noen betale for Odd osv...

Det hadde vært interessant å vite hvordan reiseruta på den 8000-kronersbilletten er, om den ble bestilt i god tid, og om hvor populære reisedagene er. Har gjort et søk på et par tilfeldige datoer i oktober og finner tur/retur-reiser til 2000 - 2500 kr for et barn som reiser alene.

Norwegians billetter priset til 99 kr. og Widerøes kampanje handler om akkurat det samme og begge selskaper oppfører seg akkurat like godt/dårlig. Det er hard konkurranse og selskapene benytter de virkemidlene de har tilgjengelig for å vinne konkurransen. Det er selvfølgelig ikke plass til to aktører på innenriksmarkedet fra Torp - derfor er dette snakk om vinn eller forsvinn for begge selskaper og vi opplever derfor at selskapene bruker andre virkemidler enn det vi ellers er vant til.

Selv om det er et morsomt stunt, så sitter jeg med en liten følelse av at stemningen hadde vært en annen om det hadde vært motsatt i denne saken (dvs. om det hadde vært DY som hadde trått til med gratisbilletter og adgang til DYs fly med WF billett)... Det ser man vel på kommentarene i forhold til 99,- billettene.

hehe ... Det klassiske innlegget! Det er allitd noen her som har på følelsen av at folk ville reagert helt forskjellig om det var "det andre" selskapet som gjorde det.

Det er helt sikkert riktig. Nå er imidlertid ikke gratisbilletter på et utvalg strekninger over en 2 måneders periode ikke en oppskrift WF normalt følger og er dermed ikke grunnlaget for en sunn utvikling, så det må vel være et poeng å iallefall trekke det frem?

Personlig tror jeg WF vil tjene på dette i lengden. Ja, majoriteten velger basert på pris, men hvis WF leverer et bedre produkt gang på gang, kan det hende at folk [ikke skyt meg] tar til vettet [/ikke skyt meg] ;)

Lavmål av Widerøe dette. Burde holde seg for god til og synke ned på nivået til Ryanair.

Personlig tror jeg WF vil tjene på dette i lengden. Ja, majoriteten velger basert på pris, men hvis WF leverer et bedre produkt gang på gang, kan det hende at folk [ikke skyt meg] tar til vettet [/ikke skyt meg] ;)

Hvordan skal de vinne på dette i lengden? Det må i så fall være dersom de med dette klarer å "overbevise" DY om at det ikke er lønnsomt å være aktør nr 2 på ruten, og WF dermed slipper brysom konkurranse. Hvis DY fortsetter på ruten så hjelper det vel neppe å kjøre ut gratisbilletter i en kampanje over 2 måneder, for dette sier vel lite om hvilket produkt WF leverer?

Hvordan skal de vinne på dette i lengden? Det må i så fall være dersom de med dette klarer å "overbevise" DY om at det ikke er lønnsomt å være aktør nr 2 på ruten, og WF dermed slipper brysom konkurranse. Hvis DY fortsetter på ruten så hjelper det vel neppe å kjøre ut gratisbilletter i en kampanje over 2 måneder, for dette sier vel lite om hvilket produkt WF leverer?

Med det argumentet så mener du at spesialkampanjer og slikt bare er tull. Det Widerøe først og fremst oppnår her er PR og oppmerksomhet, så det er helt tydelig at kampanjen virker. Og når kostnaden er å ta noen "haikere" er det mye PR for pengene

Lavmål av Widerøe dette. Burde holde seg for god til og synke ned på nivået til Ryanair.

Dette er et utslag av et fritt marked og fri konkurranse.

Du kunne like gjerne sagt at det er lavmål av Norwegian å gå inn på Widerøes vel etablerte ruter. Dette er en begrenset kampanje som illustrerer godt hva WIF tilbyr på strekningen. At Norwegian kommer inn vil gi kundene bedre priser, men kanskje det går utover inntjeningen til ett av selskapene. Så får vi se hvem som tåler å blø mest.

Med det argumentet så mener du at spesialkampanjer og slikt bare er tull. Det Widerøe først og fremst oppnår her er PR og oppmerksomhet, så det er helt tydelig at kampanjen virker. Og når kostnaden er å ta noen "haikere" er det mye PR for pengene

Nei, det mener jeg ikke, men slike kampanjer har normalt sett nokså kortvarig effekt. Når kampanjen er over så går det nok neppe lenge før folk har glemt den. Derav en litt skeptisk holdning til hva det er å tjene på dette på lang sikt. Slike kampanjer brukes vel oss ofte når man skal introdusere nye produkter/tjenester, og det er mulig jeg tar feil, men jeg trodde WF hadde flydd på disse rutene tidligere også. Hvis det er en introduksjonskampanje så er det en annen sak.

Om det er en del av en større merkevarebyggingskampanje så har jeg nok tro på at det kan lønne seg på litt sikt. Som et enkeltstående stunt er jeg litt tvilsom til at de oppnår mye mer enn litt forbigående goodwill og noen ekstra passasjerer som de må betale for å få.

Så da mener du at

var et fornutig og treffende utsagn?

Alt DY sier har en mening, sånn sett er de dyktige. Det er åpenbart at DY bruker denne saken for å gjøre det vanskeligere for politikerne å fylle på med penger til SAS neste høst/vinter.

Jeg tror kanskje ansatte i Sas/Widerø trengte en sånn moralboost ved å vise at man kan være offensive og slå tilbake. Men effekten i praksis vil kunne være:

1. Høyere publisitet på at Norwegian starter å fly fra Torp (saken har nådd riksmedia)
2. Publikum stimuleres til å booke med Norwegian, da man uansett kan flexe med Widerø gratis
3. Norwegian får økt kred for å skape billige flyreiser, og mange flere vil håpe på at Norwegian etablerer seg flere steder i Norge.
4. Sas vil kunne slite med å få penger fra staten ved neste korsvei (denne saken alene er neppe utslagsgivende... men teller ikke positivt)
5. Kostbar kampanje (gratispassasjerer gir ikke penger i kassa)
6. Kundene blir mer prissensitive og trenes i å benytte lavpriskampanjer.
7. Konkurrentene vil lettere kunne forsvare bruk av lignende kampanjer i framtiden ved introdusering av flere nye ruter

Men morsomt påfunn, spesielt for egne ansatte og de kundene som får ekstremt billige flyreiser.

Last edited:

Alt DY sier har en mening, sånn sett er de dyktige.

Seriøst? Skånvik er jo en av de mest klønete kommunikasjonsdirektørene i hele Norge. Hun har mange uttalelser som er på Janne K. -nivå.
Det er jo bare å søke dette forumet for å liste opp klønete utsagn.

Alt DY sier har en mening, sånn sett er de dyktige. Det er åpenbart at DY bruker denne saken for å gjøre det vanskeligere for politikerne å fylle på med penger til SAS neste høst/vinter.

Jeg tror kanskje ansatte i Sas/Widerø trengte en sånn moralboost ved å vise at man kan være offensive og slå tilbake. Men effekten i praksis vil kunne være:

1. Høyere publisitet på at Norwegian starter å fly fra Torp (saken har nådd riksmedia)
2. Publikum stimuleres til å booke med Norwegian, da man uansett kan flexe med Widerø gratis
3. Norwegian får økt kred for å skape billige flyreiser, og mange flere vil håpe på at Norwegian etablerer seg flere steder i Norge.
4. Sas vil kunne slite med å få penger fra staten ved neste korsvei (denne saken alene er neppe utslagsgivende... men teller ikke positivt)
5. Kostbar kampanje (gratispassasjerer gir ikke penger i kassa)
6. Kundene blir mer prissensitive og trenes i å benytte lavpriskampanjer.
7. Konkurrentene vil lettere kunne forsvare bruk av lignende kampanjer i framtiden ved introdusering av flere nye ruter

Men morsomt påfunn, spesielt for egne ansatte og de kundene som får ekstremt billige flyreiser.

Så det du sier er at uansett hva SK/WF gjør av reklame så gavner det DY? Tror du folk bare er sauer og følger kong Kjos uansett hva? :rolleyes:

Vel, Widerøe behøver vel ikke påfyll av cash fra politikerne med det første. Synes derimot DY fremstår som furtne og sutrete i kommentarene sine. Tror de ble skikkelig tatt på senga her...

Back