Fly med to ulike selskaper

NZ83

ScanFlyer Blue
Er det noen som kan skrive noen ord om hvilke regler og rettigheter man som passasjer har når man skal fly med to ulike selskap. Og disse er ikke med i samme “kjede”.

Må man bestille billetten via et IATA-godkjent reisebyrå for at man skal ha noen rettigheter?

Eksempel. Man flyr fra Osl via Fra/Ams/Bru til Mad med et selskap. Og fra Madrid med f.eks. Aerolinas Argentinas eller Iberia.
Hva skjer om fly til Madrid er forsinket eller blir kansellert. Er det reiseforsikring som da dekker ny billett eller må selskapet som har forsinket deg dekke dette?

Dessverre er det ikke jeg som skal få reise til Argentina men en arbeidskollega av meg. Og siden vi ikke fant noen klare svar på nettet sa jeg meg villig til å forsøke Flyprat.no.
 
Biletten må være utstedt i sammen, for at den skal dekke evt nytt fly. Sjekk med Widerøe, trykk på banneret på flyprat, så støtter du forumet med neon kr.
Om en skal booke separate biletter, må en sjekke vilkårene i reiseforsikringen sin, som omhandler innhenting av reise, hvor lang tid det må være meliom ankomst og avgang for neste fly, normaslt krever reiseforsikringen 2-4 timer mellom flyene for at de skal dekke innhenting av reise.

Ville prøvd med chatten til widerøe evty, de skla vel klare å finne en god pris, lykke til :)
 
Jeg vil sterkt anbefale at en bestiller en slik reise i en billett og at billetten utstedes på dokumentet fra det selskapet som har den største andelen, f.eks. på Aerolinas Argentinas dokument om det er AR som benyttes fra Europa til Argentina. Når det er sagt vil det nok bli billigere å benytte samme selskap hele veien - fra Oslo flyr jo LH, KL og AF alle daglig til Argentina og det vil nok bli billigere enn en IATA kombinasjon med 2 eller flere selskaper. (Personlig ville jeg nok gitt Aerolinas Argentinas et par år til med flåtefornyelser og andre oppgraderinger - de begynner å få skikkelig bra snurr på innenlands operasjonen, men IC henger nok litt igjen med tildels slitne 747-400 og A340). LAN er et meget godt alternativ, med en inflight service som jeg synes er bedre enn de 3 europeiske jeg nevner - men med LAN eller TAM betyr det flybytte i enten Santiago eller Rio / Sao Paulo og det eneste tilfellene er om man skal videre til Patagonia da er har LAN mange nonstop fra Santiago....)
 
Jeg vil sterkt anbefale at en bestiller en slik reise i en billett og at billetten utstedes på dokumentet fra det selskapet som har den største andelen, f.eks. på Aerolinas Argentinas dokument om det er AR som benyttes fra Europa til Argentina. Når det er sagt vil det nok bli billigere å benytte samme selskap hele veien - fra Oslo flyr jo LH, KL og AF alle daglig til Argentina og det vil nok bli billigere enn en IATA kombinasjon med 2 eller flere selskaper. (Personlig ville jeg nok gitt Aerolinas Argentinas et par år til med flåtefornyelser og andre oppgraderinger - de begynner å få skikkelig bra snurr på innenlands operasjonen, men IC henger nok litt igjen med tildels slitne 747-400 og A340). LAN er et meget godt alternativ, med en inflight service som jeg synes er bedre enn de 3 europeiske jeg nevner - men med LAN eller TAM betyr det flybytte i enten Santiago eller Rio / Sao Paulo og det eneste tilfellene er om man skal videre til Patagonia da er har LAN mange nonstop fra Santiago....)

Glemte i farten og si at dette er en feriereise. Så han og samboer ser kun på pris når billetten skal kjøpes.

Og det tilbudet han har fått Osl-Bru-Mad med Brussel Airlines og videre med Iberia (?) var nesten 3000 kroner billigere enn LH via Fra. KLM/Air France var enda dyrere da Osl-Cdg med problemmet. Så de måtte via Ams.
 
Det vigtigste er sammenhængende billet - altså hele bookingen på samme bookingnummer...
 
Flyselskapet har jo et erstatningsansvar. Fra http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/Fakta/flyrettigheter#forsinkelser:
Økonomisk tap opptil ca. kr 41.000,- kan kreves erstattet med hjemmel i luftfartsloven (innenlandsreiser) eller Montrealkonvensjonen/ Warszawakonvensjonen (utenlandsreiser). Økonomiske tap kan også kreves erstattes i forhold til alminnelige erstatningsrettslige regler. Økonomisk tap må dokumenteres. Et eksempel på økonomisk tap kan være at forsinkelsen medfører at du mister avgangen videre og må kjøpe ny billett.
 
Back
Top