Fly krasjet med avisingsbil på Sola flyplass

Re: Fly krasjet med avisingsbil på Sola flyplass

Når jeg læser ordet "krasjet" så forbinder jeg det med et flystyrt....Her kunne nok være brugt et andet ord, vil jeg mene. for eksempel "sammenstød eller hvad hvad i nu bruger i Norge...men "krasj" nej det var det jo ikke

Hilsen Ole

Et krasj er vel perr deff et sammenstøt, så det er vel forholdsvis greit. I Norge brukes "krasj" om f.eks sammenstøt mellom biler også. Eller bil og MC. Bil og vogntog. Etc.

Når jeg læser ordet "krasjet" så forbinder jeg det med et flystyrt....Her kunne nok være brugt et andet ord, vil jeg mene. for eksempel "sammenstød eller hvad hvad i nu bruger i Norge...men "krasj" nej det var det jo ikke

Hilsen Ole
Jo det var et krasj.

Noen som sikkert har en dårlig dag etter at dette skjedde. De som har peiling på dette, hvordan blir kostnadene fordelt her? Ansvarsforsikringen på bilen?

Last edited:

Det spørs vel "who's to blame"?

Det er vel flere mulige "feil" her, (uten at jeg selv spekulerer i hva som faktisk var årsaken):
(1) Fly takser utenfor takselinjen, og vingen kom derfor utenfor det definerte sikkerhetsområdet
(2) Bil sto for nært takselinjen, og var derfor innenfor sikkerhetssonen
(3) Feil-kalkulerte sikkerhetssoner, sånn at både fly og bil sto "korrekt"
(4) Klareringer fra ATC som gjorde at fly/bil var på feil sted til feil tid

Så får vi vel vente å se på hva som var årsaken...

Hilsen Ole

Ja, jeg er jo litt enig med deg her Ole.
Ordet krasj brukes litt for unyansert etter min oppfatning.
Sammenstøt er klart dekkende her.
Når man bruker ordet krasj er det antagelig fordi at journalisten prøver å lage en god story?

Ja, jeg er jo litt enig med deg her Ole.
Ordet krasj brukes litt for unyansert etter min oppfatning.
Sammenstøt er klart dekkende her.
Når man bruker ordet krasj er det antagelig fordi at journalisten prøver å lage en god story?
Krasj=bli skadet :google

Enig med Ole her. Overskriften gir inntrykk av sensasjon og stor skade. Krasj betyr vel kollisjon eller sammenstøt, men brukes ofte ved større materielle skader og personskader.

Hilsen Ole

I Norge kan vi bruke krasj som stempel på denne hendelsen. Men, dette er vel litt individuelt etter hva man vil foretrekke å kalle det tenker jeg. :) Et mindre krasj eller sammenstøt kan vel brukes om hverandre. :)

Ordboka sier:

krasj m., n1 (også utt kræsj; eng. crash lydord)
1 sammenstøt, kollisjon; nedstyrtning av fly
2 lyd (som) av noe som krasjer
bilene støtte sammen med et k-

krasje
krasje v1 (også utt kræsje) støte sammen, mot noe med et brak
flyet k-t i fjellveggen / tog og bil k-t

-

Smak og behag, "krasjet" er enklere å lese i en tabloid overskrift og ikke galt å bruke. Når det sies at "de merket sammenestøtet ganske godt" synes jeg "krasjet" er greit og dekkende.

Det hadde vært noe annerledes om TV2 hadde en stor overskift med at "et fly har krasjet på Sola".

Last edited:

Er det ikke "sikkerhetslanding" som er rette begrepet på helt udramatiske hendelser som dette? "Bil sikkerhetslandet på vingen til fly"...

Er det ikke "sikkerhetslanding" som er rette begrepet på helt udramatiske hendelser som dette? "Bil sikkerhetslandet på vingen til fly"...

Litt vanskelig å lande når man allerede er på bakken ....

Back