• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Fly i Keila, Estland

Mugnas

ScanFlyer Blue
Snublet nærmest over denne midt inne i skogen i Keila, Estland. Har vært i Keila en titalls ganger men aldri tidligere hørt om dette flyet, det var derfor et overraskende syn...

Naboene påstår det er noen flyentusiaster som fikk tauet det dit fra Tallinn, det er i så fall tauet over seks mil. Noen som vet flytype og når det var i bruk?
 

Attachments

  • fly.jpg
    fly.jpg
    129.3 KB · Views: 479
Og flytypen er fortsatt i utstrakt bruk. Spesielt i Asia, Afrika og tidligere Sovjetunionen. Øst-europeisk Hercules vil nok mange si.

Espen
 
Det er et litt merkelig utsende på snuta

Det var her navigatøren satt (ingen værradar). Alle tidlige sovjetiske fly, militære så vel som sivile, ble konstruert med glass-nese. Dog skal det nevnes at de fleste (alle?) sivile flyene opp til IL-62, TU-154 osv, var basert på militære fly.
 
Back
Top