• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Fly Historie langs veien(e) i Oregon..

dc-8-63

Finn Erik Edvardsen
Dette blir i hvertfall historisk - men en blanding av litt quiz (LN-KOG er kanskje quiz pensjonist naa :D ) Litt tripp rapport og nesten en roed traad, soleklart off-topic men moderatorene vet vel nesten ikke at denne delen av forumet eksisterer :p

Starter med en Quiz: Vi skal frem til en flytype som har vaert i bruk i Norge (tror faktisk at OJB har en staaende i det «lille» museumet sitt. Om du ser denne flytypen fra siden, f.eks. Naar du passerer et nesten vrak i veikanten i 85 MPH kan det vaere en av to flytyper - i 85 MPH ser man kanskje ikke antall vinduer, vingene mangler motorer, men cockpiten gjoer at man ikke er i tvil om at det er en av de to. Et hint er K.L.M. - som kanskje er litt lureri :p Flytypena navn er ogsaa en del av den roede traaden i posten.

Det dreier seg faktisk om et vrak langs en Highway i Oregon, om OJB er innom denne traaden, saa kan Train Mountain vaere et hint (OJB er like tog interessert som meg). Crater Lake er kanskje mer alment kjent. Ut i fra Google Street View har den ikke ligget der lenge, den finnes paa Google Earth og den ligger absolutt der naa. Ja det er en flyplass der, men denne ligger paa andre siden av Highway og tror ikke at den har crash landet der - selvom det ser slik ut (null understell, ligger paa vingene.

Paa vei hit passerte vi ogsaa 2 Albatross, som begge er flyvedyktige og det ryktes om at det er 2 stk i hangar - disse kan sees fra I-5 og fra toget, de er riktignok ikke i Oregon, men i Washington ca 1 km unna Oregon.

Det blir nok bilder etterhvert - Albatrossene er en del av den roede traaden - mens de 2 siste maskinene en saa langs veien - ikke er del av den roede traaden. De 2 siste er 747-200 (tror jeg) - en vil definitivt aldri fly igjen da den staar paa en plattform med adgang inn (omtrent som Sinsheim) - den andre staar paa en taksebane - men igjen er flyplassen paa andre siden av veien.
 
Quiz er gøy - vi skal vel frem til en DeHavilland DH 114 Heron - den distinkte cockpiten er ikke til å ta feil av - det kunne vært lillebroren Dove, men den mangler to motorer. Heron fløy for Martin Air Charter (og KLM er derfor litt lureri) og sist, men ikke minst: Det står en Heron på Flyhistorisk museum Sola malt i fargene til Braathens SAFE.
 
Last edited:
De 747ene du nevner er sikkert Evergreen, dem hadde jo hovedkontorene i McMinnville, Oregon.
Var på trening der flere ganger, langt ute på landet, det var spenstige bonde fester i nærheten, damene var ikke snau der, søte minner ja. :cool:
 
Quiz er gøy - vi skal vel frem til en DeHavilland DH 114 Heron - den distinkte cockpiten er ikke til å ta feil av - det kunne vært lillebroren Dove, men den mangler to motorer. Heron fløy for Martin Air Charter (og KLM er derfor litt lureri) og sist, men ikke minst: Det står en Heron på Flyhistorisk museum Sola malt i fargene til Braathens SAFE.
Helt korrekt - men en ørliten tvist på K.L.M - tenkte på Kirkvaag Lystad og Mjøen med Rolf Kirkvaag som overlevde Braathens SAFE ulykken med Heron ved Hummel Fjellet sør for Tynset
 
Helt korrekt - men en ørliten tvist på K.L.M - tenkte på Kirkvaag Lystad og Mjøen med Rolf Kirkvaag som overlevde Braathens SAFE ulykken med Heron ved Hummel Fjellet sør for Tynset

Liten oppklaring… Hummelfjell ligger mellom Tynset og Røros.
 
De 747ene du nevner er sikkert Evergreen, dem hadde jo hovedkontorene i McMinnville, Oregon.
Var på trening der flere ganger, langt ute på landet, det var spenstige bonde fester i nærheten, damene var ikke snau der, søte minner ja. :cool:

Helt korrekt det også, et flott museum har de også fått til med blant annet en SR-71

Her er en link til bilde av Heron langs Highway 97 https://abpic.co.uk/pictures/view/1695808
 
Da har de flyttet fjellet :p vel sist jeg var forbi der var med deg EB og Jon R !

Kan det være at du blander sammen med Tronfjell? Hummelfjell, eller Håmmålsfjellet som de har begynt å skrive på norgeskart.no, ligger omtrent halvveis mellom Tynset og Røros, rett syd for Os. Tronfjell ligger syd for Tynset halvveis mellom Tynset og Alvdal.
 
De 2 siste er 747-200 (tror jeg) - en vil definitivt aldri fly igjen da den staar paa en plattform med adgang inn (omtrent som Sinsheim) -

Her har jo Flyprat avd. Vest vært før også :colgate:

file-11.jpg
 
Kan det være at du blander sammen med Tronfjell? Hummelfjell, eller Håmmålsfjellet som de har begynt å skrive på norgeskart.no, ligger omtrent halvveis mellom Tynset og Røros, rett syd for Os. Tronfjell ligger syd for Tynset halvveis mellom Tynset og Alvdal.

Nei det Hummelfjell jeg har i tankene: https://en.wikipedia.org/wiki/Braathens_SAFE_Flight_253

Det er enten min husk paa hvor fjellet ligger - eller saa har noen (Veidekke ?) flyttet det :p
 
Back
Top