Flere tanketurbilder

Originally posted by Brave

Voss.

Takker!!

Vi får virkelig håpe at karen får flere turer i den buken der....^_^
(Alle andre som ratter Luftforsvarets maskineri, eller bare er med, må også gjerne ha et kamera i en av de mange lommene...:colgate: ).

Ska me sjå. Det var torsdag 13. sept jeg var oppe og knipset 297.

Når det gjelder sikkerhetsklarering så er jeg faktisk ikke sikker på hva slags regler som gjelder, og ikke minst hva slags sikkerhetsklarering man er ute etter.
På generelt grunnlag er det som oftest av interesse for alle parter at ATC-personell får være med på studietur. Faktisk vil jeg påstå at jeg gjorde nytte for meg på begge flygingene, da jeg kunne forklare nyanser og arbeidsteknikk i forhold til europeisk flykontroll kontra den amerikanske/militære greia de var vant til.

Jeg tror nok at med de rette kontaktene så kan man ordne seg tur. Bare så det er nevnt tror jeg ikke at jeg er en sånn kontakt. ^_^

Fint at bildene blir satt pris på da. :)

Originally posted by atck
Når det gjelder sikkerhetsklarering så er jeg faktisk ikke sikker på hva slags regler som gjelder, og ikke minst hva slags sikkerhetsklarering man er ute etter.

Amerikanerne (militære) er strengere enn f.eks. Storbritannia slik jeg erfarte det. For å komme i nærheten av amerikansk com-utstyr så måtte man ha minimum top secret klarering, mens folket fra UK nøyde seg med secret klarering. Det er selvsagt noe helt annet enn flytankere, men men. Jeg kunne godt tenke meg en tur, men er vel knapt nok i nærheten av en aktuell flyplass eller kjenner de rette folkene (samt at min sikkerhetsklarering sikkert er utdatert med maaange år....).:smile2

Originally posted by TOS
Jeg kunne godt tenke meg en tur, men er vel knapt nok i nærheten av en aktuell flyplass eller kjenner de rette folkene (samt at min sikkerhetsklarering sikkert er utdatert med maaange år....).:smile2

Høres ut som meg, det der! Men om atck fortsetter å ta slike bilder (og legger dem ut her), skal jeg kunne leve med det! :up:

Originally posted by TOS

Hvor lenge er en sikkerhetsklarering fra Forsvaret gyldig (etter avsluttet tjeneste), og hvor høy klarering må man ha....?

Det siste spørsmålet er svart på! Det første: Jeg mener å huske at sikkerhetsklarering skal gjøres hvert 5. år - og det er uavhengig av om man slutter eller ikke! Det at man slutter - gjør at du ikke lenger har et behov, og dermed ingen grunn for fornyelse, før du ev blir innkalt til rep. eller annen pliktig tjeneste.

Dog den kunnskapen du har tilegnet deg under klarering er du pliktig til å holde for deg selv livet ut så fremt den ikke blir nedgradert/avgradert! Lurer du på om du fortsatt har gyldig gradering, kontakt PØS/FO (Personell og Økonomiseksjonen) på Langkaia (tror de holder til der fortsatt). Kan hende de har byttet navn - igjen. Det er snart 2 år siden jeg sluttet, og jeg var med på 4 omorganiseringer på de 5 siste årene jeg jobbet i Forsvaret- så en kan aldri vite.

Originally posted by Scandinavian

Originally posted by atck
Ska me sjå. Det var torsdag 13. sept jeg var oppe og knipset 297.

Men da var det jeg som holdt høyresiden plettfri. ;)

Jeg la merke til at den siden var usedvanlig godt vedlikeholdt, helt til det ekstreme. Også derfor det ble tatt bilder av den. :lol:

Jeg har noen cockpit closeups av kompisen din da. Han var så elskverdig at han faktisk poserte litt under oss etter avsluttet tanking

K

Dette var noen fantastik flotte bilder, Kyrre! Fikk nesten lyst til å omskolere meg til å bli flyveleder!:smile2

Tror ikke det kan settes ord på det jeg tenker når jeg ser bildene, Kyrre..
Rett og slett fantastisk!

Ja det er pressesjef man skulle vært. Det ser ut som om Hanne Olafsen får tilgang til det meste...

Takk for tilbakemelding folkens, kjekt når bilder blir satt pris på.

Kristoffer Scandinavian, jeg mener dette bildet er av maskinen din. Det ligger ihvertfall rett i sekvensen:

IMG_3105.jpg

Kan se ut som det er 297 det står på siden der ja.. Enda et flott bilde. Misunner deg denne turen på det groveste.. :P Gøy å se flyene i sitt naturlige element.

Veldig flott å få se disse gode bildene vi aldri kommer i nærheten av hverken å få ta eller levere!:wink

Back