Flere som reiser alene?

Reiser masse alene og litt isammen med andre. Bestemte meg for noen år siden at jeg hadde lyst til å se "det hele" og at jeg sannsynligvis var nokså alene om å faktisk ville gjennomføre alle ideene mine. Så da bestemte jeg meg for å gi gass.

Jeg velger også restauranter med omhu, men oppdager at den eneste som syntes solo-dining er wierd er en selv og evt super par-aktige gjester som neppe har vært single mer enn 15 min om gangen i sitt voksne liv.

Turene i jobb og privat har gitt meg kollosalt mange og iblant sære opplevelser jeg aldri ville fått om jeg hadde sittet hjemme og ventet på at noen skulle blitt meg.

Samtidig blir man desverre også så selvstendig at det ikke hjelper mest i fht å få seg et normalt liv med kjærring og Volvo 244

veldig artig skrevet det siste der :)

Last edited:
Reiser en del på turer hvert år, mest med venner og noe alene, alt etter hva formålet med reisen er. I år har jeg reist med noen til Philliphinene, Stuttgart og Amsterdam, mens alene til London (formålet var å shoppe i januar salget). Skal til Wien alene senere i mai. Men det er ikke så ofte at jeg sier til folk at jeg reiser alene. Da vil folk stusse litt på hvorfor jeg gjør det og vil synes at det er rart. Jeg syns at det kan være en fordel å reise alene. Da får man liksom sett og gjort det man vil. Å spise alene i en restaurant har jeg ingenting imot. Har gjort det mange ganger. MEn selvfølgelig er det og kjekt å reise sammen med noen, alt etter.

Jeg reiser for det meste alene. Da kan jeg velge fritt hva jeg ønsker å gjøre, og det blir lettere å bli kjent med nye folk.

Å spise alene på restaurant går for det meste fint, men har hatt et par kleine episoder, bl.a. på koreansk bbq i Seoul der jeg endte opp med å bestille et måltid som kunne matet en hel familie i en uke... :)

Reiser også alene, men foretrekker storbyer der det er mye å se på. Viktig å aktivere seg, å spise ute alene er ingen problem. Liker å spise på bedre steder, selv der ser man også folk spise alene. Bo godt er også viktig, roomservice har jeg testet kun for å se hva kvalitet av mat som leveres.

Fordelen med å reise er som andre skriver; friheten, koble helt av fra hverdagen.

Tenkte det ville bli kjedelig første gangen....men etterhvert kan jeg knapt tenke meg noe annet.

Reiser for tiden som regel alene, og utrolig nok går det bra hver gang. Selv ikke land som Vest-Sahara, Sørlige Afrika, Bangladesh og Maldivene for å nevne noen har skremt meg. Det blir ikke like mye :drink når en er alene, og dermed blir dagene derpå mye mer effektive og en får sett mye.

I farten kommer jeg bare på 2 ting som er litt negativt med å reise alene.

1 Det blir litt dyrere da en ikke kan dele en del utgifter som hotell og transport.

2 Å få tatt et godt bilde av seg selv på destinasjonen. Jeg må ofte spør 4-5 vilt fremmede for å få et godt bilde/minne. Utrolig hvor dårlig enkelte håndterer et kamera :headbang

Reiser for tiden som regel alene, og utrolig nok går det bra hver gang. Selv ikke land som Vest-Sahara, Sørlige Afrika, Bangladesh og Maldivene for å nevne noen har skremt meg. Det blir ikke like mye :drink når en er alene, og dermed blir dagene derpå mye mer effektive og en får sett mye.

I farten kommer jeg bare på 2 ting som er litt negativt med å reise alene.

1 Det blir litt dyrere da en ikke kan dele en del utgifter som hotell og transport.

2 Å få tatt et godt bilde av seg selv på destinasjonen. Jeg må ofte spør 4-5 vilt fremmede for å få et godt bilde/minne. Utrolig hvor dårlig enkelte håndterer et kamera :headbang

Alkohol drikker jeg ikke mye av jeg heller når jeg reiser alene, føler meg tryggere da. Men et glass eller to siden av maten skader ikke :)

Min jomfrutur som soloreisende blir nå i Juni da jeg reiser over til Tennessee for CMA Fest i Nashville. Nå har jeg vært i Nashville 6 ganger før, men da med enten familie eller venner. Mulig at jeg også tar en road trip til Memphis.

Må innrømme at jeg er litt spent, men programmet er tight med konserter fra morgen til kveld så jeg skal nok få tiden til å gå :)

Min jomfrutur som soloreisende blir nå i Juni da jeg reiser over til Tennessee for CMA Fest i Nashville. Nå har jeg vært i Nashville 6 ganger før, men da med enten familie eller venner. Mulig at jeg også tar en road trip til Memphis.

Må innrømme at jeg er litt spent, men programmet er tight med konserter fra morgen til kveld så jeg skal nok få tiden til å gå :)
Tror du kommer til å få en kjempetur, selv om du er alene:)
God tur :)

Har egentleg ikkje reist på nokon "oppdagelsesturar" åleine, bortsett frå til/i Australia då eg var student der, og hadde sjølvsagt nokre dagar åleine før eg vart kjendt med folk. Inngangsporten var eit hostell, der eg også trefte dei eg delte hus med resten av opphaldet. Hadde nokre småturar i Australia og til NZ, men då trefte eg kjendsfolk innimellom. Elles har eg reist litt åleine i samband med jobb, og utvida reisa med eit par dagar. Hostellopplevingane eg har hatt var knall (men eg var jo litt yngre då...), så det kan anbefalast. Det har blitt litt "rarare" å reise no når eg har nokon som set heime, då vil eg helst ha ho med meg.

Einig i at det av og til er litt rart å ete åleine, og det blir for lettvinte løysingar. Eg synst også at det er litt vanskeleg å vere "god turist" åleine, det kan fort bli litt vel interessant å sitte på hotellet å slappe av og lese bok istadenfor å sjå seg rundt. Det tykkjer eg er enklare i godt selskap.

Har mange turer alene, enten som turist eller i jobb/organisasjonsærend. Det er pluss og minus med begge sider.

Men har ingenting imot å reise alene. Veldig effektiv ferieform. Men noe mer enn en helg liker jeg ikke.

Samt at jeg da gjerne foretrekker å dra til litt mer sosiale land enn Norge om jeg drar alene.

Kan være veldig vanskelig å komme i kontakt med folk her.
Skal ikke langt utenfor Norge før det er både enkelt og svært trivelig å komme i prat med folk på steder ute og inne.

Har mange turer alene, enten som turist eller i jobb/organisasjonsærend. Det er pluss og minus med begge sider.

Men har ingenting imot å reise alene. Veldig effektiv ferieform. Men noe mer enn en helg liker jeg ikke.

Samt at jeg da gjerne foretrekker å dra til litt mer sosiale land enn Norge om jeg drar alene.

Kan være veldig vanskelig å komme i kontakt med folk her.
Skal ikke langt utenfor Norge før det er både enkelt og svært trivelig å komme i prat med folk på steder ute og inne.

Helt enig med det du sier angående at det er enklere å komme i kontakt med folk i utlandet enn i norge
Litt synd at det er sånn, men heldgvis er det unntak noen ganger.

Einig i at det av og til er litt rart å ete åleine, og det blir for lettvinte løysingar. Eg synst også at det er litt vanskeleg å vere "god turist" åleine, det kan fort bli litt vel interessant å sitte på hotellet å slappe av og lese bok istadenfor å sjå seg rundt. Det tykkjer eg er enklare i godt selskap.

Der er jeg veldig enig med deg! Å sightseeinge alene er ikke like gøy som sammen med mannen. Jeg drar sjeldent på de store utfluktene når jeg reiser alene. Er jeg i storbyer tar jeg gjerne undergrunnsbanen og utforsker lokalområdet, men de store utfluktene gjør jeg med mannen. Venner reiser jeg sjeldent med, ser for meg at det blir for mye styr og for mange hensyn å ta. :) Har kun en venninne som jeg reiser sammen med og vi drar enten til "syden" eller en storby en eller to ganger i året. Vi bor dog på hvert vårt rom.

Xxx.

Har reist både med fullpakke (kjerring+unger) tidligere, men må innrømme at det beste er å reise alene. Merker at når jeg drar sammen med andre nå så er blir jeg lettere frustrert når jeg må forholde meg til andre. Har ikke noen problemer med å gå ut å spise alene, eller surre rundt i en by uten mål og mening.
Men siden jeg fikk dame igjen så må jeg drasse rundt på henne når jeg er ute å reiser, så de eneste alene reisene jeg får heretter blir vel når jeg skal en liten tur til Norge og ha ferie med unga :)

Har reist både med fullpakke (kjerring+unger) tidligere, men må innrømme at det beste er å reise alene. Merker at når jeg drar sammen med andre nå så er blir jeg lettere frustrert når jeg må forholde meg til andre. Har ikke noen problemer med å gå ut å spise alene, eller surre rundt i en by uten mål og mening.
Men siden jeg fikk dame igjen så må jeg drasse rundt på henne når jeg er ute å reiser, så de eneste alene reisene jeg får heretter blir vel når jeg skal en liten tur til Norge og ha ferie med unga :)

Fint at det er flere som blir frustrert når man må forholde seg til andre...

Å reise litt alene er en fornøyelse alle egentlig bør unne seg. Skjønt det kan være litt utfordrende å begynne med det dersom man allerede er tungt etablert i venne- og / eller familiesettinger. Men - det er en fin måte å bli bedre kjent med seg selv på, både ved å takle utfordringer og å kjenne litt på den gode frihetsfølelsen.

Ser en del av innleggene problematiserer det å spise ute. Det har jeg aldri sett på som noe problem, men velger konsekvent pub'en, kneipen eller den folkelige kafeen - der alt slags folk går. Kveldene kan tidvis bli litt lange, men en god bok på hotellrommet, en tilfeldig tur med trikken, eller ett eller annet tilfeldig valgt kulturarrangement blir som regel løsningen.

Og så det som mange nevner - så enkelt det er å komme i kontakt med folk når man reiser alene.

Har ikke reist alene mange ganger, men har aldri vært så "lite" alene som jeg har vært når jeg har reist alene. Kan absolutt anbefales.
Jeg bodde på hostel og vil nok anbefale det fremfor et hotell, vanligvis flere andre som er alene der også.
Det er også mange flere som tar kontakt vanligvis når de ser at du ikke er i en "svær" gjeng. Har nok litt med barrierer å gjøre :)

Ser at dere alle nevner dette med å komme i kontakt med andre. Mulig jeg er litt vel overnervøs her, men jeg synes det til tider kan være litt problematisk når man er dame alene på tur. Dette har jeg spesielt merket her på Malta der det er mest feriefolk og lite forretningsfolk. De få som har snakket til meg uoppfordret har stort sett vært enten de som jobber på hotellet, sleske degoser som vil at jeg skal handle hos de eller fulle menn. Noen er bare ute etter en ting... de spør til og med om jeg er alene! Og bare så det er sagt, jeg er snart 40 og ser ikke ut som Barbie... langt i fra... tror det må være alkoholen... :-D

(Rettelse: Det er ikke problematisk, men antageligvis noe vi damer må tenke litt mer på enn dere menn.)

Xxx.

Helt enig med det du sier angående at det er enklere å komme i kontakt med folk i utlandet enn i norge
Litt synd at det er sånn, men heldgvis er det unntak noen ganger.

På den annen side er det sjelden enklere å ta kontakt enn når man er på andre siden av jorda og finner ut at karen på nabobordet tilfeldigvis er norsk ;)

På den annen side er det sjelden enklere å ta kontakt enn når man er på andre siden av jorda og finner ut at karen på nabobordet tilfeldigvis er norsk ;)
Ja har opplevde det noen ganger , en gang i London da jeg var så uheldig å komme bort i en person på subwayen og jeg sa pardon me og han sa det går bra på ren Stavanger dialekt

Back