Flere som reiser alene?

Hei og hå fra Malta!

Ja, jeg reiser mye både med og uten mann. Når jeg reiser alene er det stort sett kombinert jobb/fritid og da har jeg alltid et program. Bortsett fra denne turen her.... Jeg syntes det var en veldig god idee med 17 dager i sol og varme da jeg bestilte turen. Jo nærmere avreisen nærmet seg, jo mer bekymret ble jeg for at jeg skulle bli VELDIG ensom.

Nå er jeg halvveis i oppholdet og så langt har det gått bra. De første 5 dagene hadde jeg ikke lounge og da var det litt stusselig med måltidene ja... Løsningen ble et pizzastykke i hånden!

Etter at jeg betalte for lounge ble det hele litt bedre og i dag gikk jeg et godt stykke utenfor comfortsonen min og gikk på "the managers cocktail reception", eller noe i den duren der.

De fleste venninnene mine sier at jeg er en tøffing som reiser både til Asia, USA og til "syden" alene. Ikke vet jeg, men jeg tror det er mindre vanlig at jenter/damer reiser alene enn gutter/menn.

Nå skal det sies at jeg alltid bor på 5* hotell når jeg reiser alene. Det føles av en eller annen grunn litt tryggere. Da jeg var i Beijing og ble skikkelig syk var jeg glad jeg bodde på IC, der jeg også er RA.

Xxx.

Jeg har reist mye alene det siste året, og det har egentlig stort sett vært helt alright. Har ikke følt det awkward å spise ute på restauranter. På de plassene jeg har vært har det vært mange andre soloreisende, så det har sjeldent vært et problem. Minnes dog en middag i D.C i fjor. Fikk et bord for meg selv på TGI Fridays. Rett etter jeg fikk satt meg, kom det en svær familie med barn, barnebarn, svigerbarn og det-som-værre-er-barn og skulle feire bursdag til grandma på noen-og-sytti. Da følte jeg litt på stusseligheten oppi alt, men det gikk greit :)

Det beste med å reise alene er at jeg stort sett får gjort alt jeg vil se og oppleve, uten å måtte diskutere og rettferdigjøre alt med en eller flere.

Ja helt enig å diskture med folk på ferie er kjedlige greier

Jeg har reist mye alene det siste året, og det har egentlig stort sett vært helt alright. Har ikke følt det awkward å spise ute på restauranter. På de plassene jeg har vært har det vært mange andre soloreisende, så det har sjeldent vært et problem. Minnes dog en middag i D.C i fjor. Fikk et bord for meg selv på TGI Fridays. Rett etter jeg fikk satt meg, kom det en svær familie med barn, barnebarn, svigerbarn og det-som-værre-er-barn og skulle feire bursdag til grandma på noen-og-sytti. Da følte jeg litt på stusseligheten oppi alt, men det gikk greit :)

Det beste med å reise alene er at jeg stort sett får gjort alt jeg vil se og oppleve, uten å måtte diskutere og rettferdigjøre alt med en eller flere.

Edit: Når det er sagt, er det jo ingenting som er bedre enn å reise sammen med familie eller gode venner. Men det er ikke alltid timeplanen strekker til, og vil man da oppleve verden så må man for all del ikke skylde på at man ikke har noen å reise sammen med. Reis og opplev verden, om så det må skje alene :)

Haha, veldig vittig at du skrev akkurat det. Her på Malta er ALLE sammen med noen og jeg bor midt i partyområdet. Da føler man seg plutselig mer ensom ja... I storbyene er det enklere, da "blender" man inn på en helt annen måte.

PS. Jeg heter også Cecilie.....:)

Xxx.

Nå skal det sies at jeg alltid bor på 5* hotell når jeg reiser alene. Det føles av en eller annen grunn litt tryggere.
Xxx.

Jeg bor også alltid godt på reiser alene; Grunnen er dog fordi jeg da som oftest tar kvelden tidligere og dermed bruker mere tid på hotellet enn når jeg reiser med følge.

Hei,

Jeg heller nok litt mot begge deler. Kjekt å reise på tur med min bedre halvdel. Men da reiser vi til en konkret plass for å bli der. Men noen ganger kan hun faktisk bli med på alternative routinger for å få en ekstra flytype eller to. Men det hører til de få tilfellene.

Jeg og mange andre har jo den sære hobbyen at vi reiser kun for reisen sin del (flyturen). De turene får jeg ha får meg selv. Prøver å få til et par slike turer i året gjerne inkludert litt planespotting underveis.

Ellers har jeg reist på langturer på egenhånd også. Bl.a i Asia i 2007 og USA i 2011.

Jeg bor også alltid godt på reiser alene; Grunnen er dog fordi jeg da som oftest tar kvelden tidligere og dermed bruker mere tid på hotellet enn når jeg reiser med følge.

Ja, det er også en av grunnene mine, at hotellets fasiliteter og rommet brukes mye mer når jeg er alene. :) MEN hovedgrunnen er nok at jeg (og mannen) føler at det er litt tryggere, spesielt med tanke på sykdom ol. Det skjer ikke ofte, men når det skjer er det VELDIG greit at hotellet tar godt vare på en, ordner med lege osv...

Xxx.

Reiser oftest og svært gjerne alene! Litt av vitsen med å reise er jo å "føle seg litt borte vekk", og frihetsfølelsen kommer best år man er helt fri - også fra venner, familie og bekjente. Ikke minst er det svært behagelig å sove til 11 en dag, spise lunsj svært sent en annen dag, og være ute til 04 dagen etter - uten at det går ut over noen andres planer og lyster.

En del globetrottere foretrekker å reise alene, slik at reiseopplevelsen blir viktigere en reisefølget, og det er noe jeg lett kan kjenne meg igjen. Dog må det sies at enkelte typer turer, f.eks. whisky-turene til Skottland er klart best sammen med noen.

Det er jo så mange slags reiser...

Reiser som oftest alene og utsatte lenge å reise til Maldivene da det er veldig honeymoon-destinasjon. Hadde det utmerket der da jeg reiste med Club Med. Blir alltid kjent med GMs og GOs med masse tips om andre destinasjoner når jeg er på Club Med. På restaurantene bruker de ha større bord hvor alle er velkomne. Hadde 5 opphold på Club Med i 2012. :cool:

IMG_411.JPG

TurksCaicosApril2012

Reiser som oftest alene og utsatte lenge å reise til Maldivene da det er veldig honeymoon-destinasjon. Hadde det utmerket der da jeg reiste med Club Med. Blir alltid kjent med GMs og GOs med masse tips om andre destinasjoner når jeg er på Club Med. På restaurantene bruker de ha større bord hvor alle er velkomne. Hadde 5 opphold på Club Med i 2012. :cool:

IMG_411.JPG

TurksCaicosApril2012

Kunne du forklart hva club med er for noe? Høres intressant ut

Reiste alene for første gang tidligere i år. Lærte i hvertfall at jeg foretrekker å ha med reisefølge. Nå har jeg som regel sammenfallende interesser med reisefølge da, så slipper konflikter der. Når det er sagt så føltes det mer og mer naturlig å reise alene etter hvert. Får vel bare bli vandt til det hvis jeg skal rekke over alt jeg vil før man blir til jord igjen ;)

Kunne du forklart hva club med er for noe? Høres intressant ut
Club Med er en opprinnelig fransk kjede som har ca. 80 resorter verden rundt. De var først kun ved middelhavet, derav navnet. Det var de som oppfant konseptet med all inclusive. De har god mat (ellers vil franskmenn gjøre opprør), sportsaktiviteter, kurs og show. I tillegg til vanlige hotellansatte har de animatører eller GO (Gentils Organisateurs) som står for aktiviteter og stemning, men man velger nå selv hvor involvert man vil være. Før ble man dratt med enten man ville eller ikke.

Noen av destinasjonene er veldig dominert av franskmenn og nesten alt foregår på fransk, noen er det mere blandet med engelsk og noen er det nesten kun engelsk. Har bodd i Frankrike så dette er ikke noe issue for meg, men man kan føle seg litt utenfor om man drar til en resort hvor det meste går å et språk man ikke forstår selv om de prøver være inkluderende. Noen av resortene har 18-årsgrense, andre er veldig barnevennlige. Som oftest har de fine strender og gode bademuligheter, men rommene ligger ofte litt etter andre i standard. De har ikke roomservice og det forventes ikke at det tipses, begge delene gir tilpassingsvansker for endel reisende fra USA.

Roomservice :) må få ordnet meg et hotellrom som tilbyr dette,har aldri prøvd det
tror hotellet jeg skal overnatte i Barcelona har :)

Vær obs på at mange hoteller ikke har spesielt bra utvalg når det kommer roomservice. Når jeg bestillte Chiken nugets på hotellet i Bangkok tror jeg de gikk til mcdonalds... De hadde bare tatt en tannpirker igjenom nuggetsene og låst den med en oliven :D Dette var et meget bra hotel Centara Grand at Centralworld. Så jeg ble litt overasket.

Club Med er en opprinnelig fransk kjede som har ca. 80 resorter verden rundt. De var først kun ved middelhavet, derav navnet. Det var de som oppfant konseptet med all inclusive. De har god mat (ellers vil franskmenn gjøre opprør), sportsaktiviteter, kurs og show. I tillegg til vanlige hotellansatte har de animatører eller GO (Gentils Organisateurs) som står for aktiviteter og stemning, men man velger nå selv hvor involvert man vil være. Før ble man dratt med enten man ville eller ikke.

Noen av destinasjonene er veldig dominert av franskmenn og nesten alt foregår på fransk, noen er det mere blandet med engelsk og noen er det nesten kun engelsk. Har bodd i Frankrike så dette er ikke noe issue for meg, men man kan føle seg litt utenfor om man drar til en resort hvor det meste går å et språk man ikke forstår selv om de prøver være inkluderende. Noen av resortene har 18-årsgrense, andre er veldig barnevennlige. Som oftest har de fine strender og gode bademuligheter, men rommene ligger ofte litt etter andre i standard. De har ikke roomservice og det forventes ikke at det tipses, begge delene gir tilpassingsvansker for endel reisende fra USA.

Ok takk for svaret, dette må jeg lese mer om :)

De har ikke roomservice og det forventes ikke at det tipses, begge delene gir tilpassingsvansker for endel reisende fra USA.
Det finnes vel hundrevis, sikkert tusenvis, av resorts som passer beskrivelsen din (bortsett fra det med språk) hvor det stort sett er amerikanere som bor.

Man får den servicen man betaler for. Og når det kommer til all inclusive, så er room service ingen selvfølge og tips gjerne inkludert i prisen man betaler.

All inclusive har forøvrig ofte god verdi når man reiser alene. Det begrenser seg hvor mye dyrere det kan være for all inclusive. Og mens man andre steder ofte betaler samme pris uavhengig av om man er en eller to på rommet, gir noen all inclusive steder en ikke ubetydelig lavere pris om man er alene på rommet. Når jeg var i Mexico i fjor, betalte jeg mindre for all inclusive enn hva jeg ville endt opp med å betale for tilsvarende standard uten noe inkludert.

Selvsagt avhenger det av hvor man er, men når det kommer til det å spise når man reiser alene, har buffeter reddet meg noen ganger. Å spise alene gjør jeg gjerne, men all dødtiden når man venter på å bestille, venter på maten og venter på å få betale, den klarer jeg meg godt uten.

. Restaurant kan være farlig. Jle forsøkt sjekket opp på et restauranttoalett i Sao Paulo av en homse, men når en har rundet 30 må en jo bare ta det som et kompliment:-)

Haha. Skjedde meg i Auckland også Det spesielle var at han påstå han var 100% navahoindianer homo

Stortrives med å reise med venner, stortrives med å reise med kollegaer i jobben, men nesten halvparten av mine reiser (private reiser) så reiser jeg alene, og stortrives da også.

Mat har aldri vært noe problem, aldri hatt noe problem med å få et bord for en person på restauranter, og mange ganger har jeg blitt invitert til andre sitt bord nesten før jeg har fått drikke servert.

Mao., lettere å komme i kontakt med ukjente når man reiser alene også.

Digresjon; skal til London i september sammen med venner, men skal til meelom europa i juli alene; og gleder meg mest til den siste turen faktisk. :)

Mvh
Fjordheim

Jeg har reist alene på de fleste av de lengre reisene mine og det har gått helt fint. Det fine med å reise alene er som nevnt at man står fritt til å velge det man har lyst til å gjøre, uten å måtte tenke på noen andre. Det negative er jo at det alltid er hyggelig å kunne dele nye opplevelser med venner eller familie/kjæreste.

Som nevnt her er kanskje det å spise ute det aller kjipeste. Man føler seg veldig ensom når man sitter helt alene på restaurant, mens alle andre rundt en er sammen med noen. Men hvis man spiser litt tidlig, sånn 4/5 tiden, så slipper man som regel unna "romantisk-middag-tiden". Dessuten virker det som servitørene er litt ekstra hyggelige hvis man er alene (kanskje de syns synd på en...)

Som soloreisende er det greit med et hotell som holder litt standard. Greit å kunne komme tilbake til et "trygt" sted hvis noe først skulle skje. Og siden man reiser alene blir det ofte til at man tilbringer litt mer tid på rommet enn ellers. Baksiden er jo selvfølgelig at reisen blir dobbelt så dyr når man ikke kan dele regningen på hotell og diverse på to :(

Men som andre har sagt her: det er bedre å reise alene, enn ikke å reise i det hele tatt!

Reiser masse alene og litt isammen med andre. Bestemte meg for noen år siden at jeg hadde lyst til å se "det hele" og at jeg sannsynligvis var nokså alene om å faktisk ville gjennomføre alle ideene mine. Så da bestemte jeg meg for å gi gass.

Jeg velger også restauranter med omhu, men oppdager at den eneste som syntes solo-dining er wierd er en selv og evt super par-aktige gjester som neppe har vært single mer enn 15 min om gangen i sitt voksne liv.

Turene i jobb og privat har gitt meg kollosalt mange og iblant sære opplevelser jeg aldri ville fått om jeg hadde sittet hjemme og ventet på at noen skulle blitt meg.

Samtidig blir man desverre også så selvstendig at det ikke hjelper mest i fht å få seg et normalt liv med kjærring og Volvo 244

Back