Fleksible vs ikke-fleksible billetter

Det som irriterer meg med flex bilett hos SK, er at de kjører forskjellige klasser i plus, slik at når man har kjøpt plus billett så må man ofte betale mer, da bilett klassen ikke er tilgjengelig lenger om man vil/må bytte avgang.... Da må man ut med mellomlegget, her burde de vært fritt å bytte, og kun operere med 2 klasser, som i kabinen.

Hvordan skal det foregå? Vil ikke alle bare kjøpe plus-billetter på de rimeligste avgangene, for så å endre billetten til en mer populær(les dyrere) avgang?

De som reiser med "full-flex"-biletter vil ofte også få direkte tilbud om å fly med en tidligere avgang når de sjekker inn på automat eller ved bemannet skranke. Spesielt i skranken vil Altéa ofte foreslå alternative (tidligere) avganger for dem som reiser fleksibelt dersom det ennå er åpent for innsjekk på en tidligere avgang og det er plass til overs. Og nei, det hjelper ikke med *G dersom biletten alikevel ikke er fleksibel.

SAS, i likhet med de fleste andre selskaper, er akkurat så fleksible som du betaler dem for å være. Og de som får mest fleksibilitet er selvsagt dem som har betalt for fleksibiliteten...
Of course. Poenget er derimot at når flyet er forsinket med la oss si 90 minutter, så er det jo flyselskapet som ikke leverer som avtalt, og da synes jeg det burde åpnes for litt fleksibilitet - uansett hva du har betalt.

Poenget må vel være å gjøre en allerede betalende passasjer fornøyd med tjenesten - og jeg blir betraktelig mer fornøyd ved å komme frem 30 minutter før opprinnelig ankomsttid enn 90 minutter etter..

Re: SAS og fleksibilitet

Nei. Men elitekunder betaler mindre.

Vel - amerikanske selskaper tjener penger som aldri før, og ser ut til å ha funnet 'formelen' totalt sett ...

Men man kan aldri gjøre alle til laks .. noen må bli elefnater også.

Kan godt være at dette er en av grunnene til at US selskapene går bra men jeg mener den største grunnen til det er for liten konkuranse på et enormt marked.

Of course. Poenget er derimot at når flyet er forsinket med la oss si 90 minutter, så er det jo flyselskapet som ikke leverer som avtalt, og da synes jeg det burde åpnes for litt fleksibilitet - uansett hva du har betalt.

Poenget må vel være å gjøre en allerede betalende passasjer fornøyd med tjenesten - og jeg blir betraktelig mer fornøyd ved å komme frem 30 minutter før opprinnelig ankomsttid enn 90 minutter etter..
For all del, alle ønsker å komme frem i tide. Det gjelder meg også. Hva angår ombooking ved forsinkelse skal jeg være forsiktig med å si noe, for det "fagfeltet" har jeg ingen opplæring i. Ennå... Men ser i alle fall for meg at man ved en kjent forsinkelse på over 2 timer vil forsøke å booke om de som kommer i tide for en tidligere avgang. Å sende folk tidligere avgårde vil da bety bl.a. færre matkuponger... (mener å huske at det var 2 timer som var grensen for kortere flyvninger)

Last edited:

For all del, alle ønsker å komme frem i tide. Det gjelder meg også. Hva angår ombooking ved forsinkelse skal jeg være forsiktig med å si noe, for det "fagfeltet" har jeg ingen opplæring i. Ennå... Men ser i alle fall for meg at man ved en kjent forsinkelse på over 2 timer vil forsøke å booke om de som kommer i tide for en tidligere avgang. Å sende folk tidligere avgårde vil da bety bl.a. færre matkuponger... (mener å huske at det var 2 timer som var grensen for kortere flyvninger)

Har ved to annledninger fått bli med et annet fly da mitt fly var forsinket, husker spesielt en gang BGO-SVG da det gikk to fly med en times mellomrom, mange som spurte om å få bli med den "seneste avgangen" da den tidligste var 1,5t forsinket. Alle som ikke hadde sjekket inn bagasje fikk bli med.

Vet ikke helt hvordan det er med prioritering hvis det ikke er så mange ledige plasser, regner vel med det blir i henhold til billetttype og så evt status.

Hvordan skal det foregå? Vil ikke alle bare kjøpe plus-billetter på de rimeligste avgangene, for så å endre billetten til en mer populær(les dyrere) avgang?
Enkelt å greit, ta en minimums pris på plus biletter, legge seg på en pris mellom lav/høy, og på de mest populære avganger blir det jo veldig fort fullt, slik at det ikke er så lett å endre på. Min mening da....

Re: SAS og fleksibilitet

Kan godt være at dette er en av grunnene til at US selskapene går bra men jeg mener den største grunnen til det er for liten konkuranse på et enormt marked.

Konkurransen er der, men kapasiteten er bevisst holdt lav. Dermed kan man presse opp prisene. Intet offisielt samarbeid om dette, men ingen tvil om at alle holder igjen.

Det som irriterer meg med flex bilett hos SK, er at de kjører forskjellige klasser i plus, slik at når man har kjøpt plus billett så må man ofte betale mer, da bilett klassen ikke er tilgjengelig lenger om man vil/må bytte avgang.... Da må man ut med mellomlegget, her burde de vært fritt å bytte, og kun operere med 2 klasser, som i kabinen.

Derfor kan du jo kjøpe full flex om du har behov for å velge fritt uten å måtte betale mer. Plus billetter hos sas er jo egentlig bare semiflex

Jeg røyk på samme blemma med DY fra SVG til OSL en fredag ettermiddag, jeg hadde booket billigflex via VIA Egencia og ringte inn for å komme meg avgårde tidligere, ble da presentert for et tillegg på 1500 kroner for å komme avgårde en god time tidligere...
Selv om sjefen er godvillig, så er det ikke SÅ mye godvilje ute å går, så jeg sikta på restauranten over security og så for meg tre laaange timer på SVG.

Så innså jeg at de ekstra kaloriene det ville koste å spørre Aviator måtte være verdt det, der sa den hyggelige damen at jadda, du har fleksibel billett, så om jeg finner et sete til deg, skal du få bli med!
Og vips sparte jeg de pengene og var en strålende fornøyd DY kunde!

Moralen er at man må i allefall spørre og så får man se hva som skjer!

Det jeg lurer på er om jeg skal begynne å vente med å kjøpe retur, til jeg vet når jeg skal dra, det koster jo det samme og er 200% fleksibelt, dette må selvfølgelig forbeholdes de store rutene i kongeriket!

Fikk mail fra SAS på firma kontoen i sted

Reis mer bekvemt i høst

SAS Plus gir flere fordeler
Du som reiser ofte, vet at du får flere fordeler med SAS Plus. Men kjenner du alle? Du vet vel at du får doble EuroBonus-poeng på SAS Plus-reisene og at du kan endre billetten så mange ganger du vil kostnadsfritt? På flyplassen kan du velge SAS Fast Track – den raske veien gjennom sikkerhetskontrollen og så slappe av i loungene våre. Dessuten kan du ta med dobbelt så mye bagasje, og vi byr på mat og drikke om bord.

Les mer om alle fordelene med SAS Plus

At man kan endre så mange ganger man vil kostnadsfritt gjelder ikke alle Pluss billettene

Jo, så lenge man finner ledig plass i bookingklassen kan man endre kostnadsfritt så mange ganger man vil... Men er det ikke ledig plass i bookingklassen må man betale mellomlegget for "oppgradering" av billetten..

f.eks du kan kjøpe deg opp fra A til C, begge er i Plus men forskjellige bookingklasser

Kim

Jo, så lenge man finner ledig plass i bookingklassen kan man endre kostnadsfritt så mange ganger man vil... Men er det ikke ledig plass i bookingklassen må man betale mellomlegget for "oppgradering" av billetten..

f.eks du kan kjøpe deg opp fra A til C, begge er i Plus men forskjellige bookingklasser

Kim

Det burde kanskje stått som en parantes

Back