Flatt batteri?

Hurum

ScanFlyer Gold
Er dette mulig:
http://www.ht.no/incoming/article71625.ece

Ingen med startkabler på Evenes :lol:
 
Tenker noen i cockpit glemte å trykke på en knapp i taket før forlot skuta kvelden før og en uoppmerksom bakkeansatt hadde det litt travelt med å komme seg hjem...

Under nattstoppen som BU hadde i Bodø, var det titt og ofte at vi ringte til kapt på hotellet og ga han beskjed, noen ba oss om å fikse det, men andre kom tilbake til flyplassen for å gjøre det selv.
 
He he. Vittig artikkel fra en kjent lokal journalist:

Flyet var blitt hindret ved avgang på Gardermoen. Årsak: Skitværet i sør, som var til generelt hinder for mye av lufttrafikken tirsdag.

Ordet skitvær er vel ikke helt kosher :p
 
Skal ikke flyet ut på en ny leg er det standard cockpit prosedyre å koble over til "ground service bus" Da kan batteriet frakobles.
Det vil fremdeles være power på cabinlys etc. Flyet blir strømløst da ext pwr frakobles.
 
Originally posted by Tommy777

He he. Vittig artikkel fra en kjent lokal journalist:

Flyet var blitt hindret ved avgang på Gardermoen. Årsak: Skitværet i sør, som var til generelt hinder for mye av lufttrafikken tirsdag.

Ordet skitvær er vel ikke helt kosher :p

I nordnorge, så! :D
 
Originally posted by xbrave

Skal ikke flyet ut på en ny leg er det standard cockpit prosedyre å koble over til "ground service bus" Da kan batteriet frakobles.
Det vil fremdeles være power på cabinlys etc. Flyet blir strømløst da ext pwr frakobles.

-Men man skal vente med å koble fra batteriet til flyet er ferdig tømt, iflg prosedyren. Dette kommer av at ikke alle sliding carpets drives av strømmen fra bakken, men får power fra batteriet. Dette problemet skal fikses, men er visst ikke spesielt høyt prioritert... Ufattelig irriterend på kvelden når flight deck vil skynde seg hjem, og man fremdeles har en halvfull treer å tømme!
 
Hvis dette er en 737..Hvis hansken står i, En har strøm fra bakken, men er ikke slått på noe i cabin (gnd service) eller cockpit (full power) og fuelpanelet står oppe. Da vil batteriet tappes!
 
Vi hadde et par tilfeller av dette da jeg jobbet på på KRS!
Det rare var jo det at pilotene aldri gjorde noe galt, de skyldte alltid på oss stuere. Dette var forresten før stuerne fikk arbeidsoppgaver i cockpit.
 
Originally posted by Turbofan

Vi hadde et par tilfeller av dette da jeg jobbet på på KRS!
Det rare var jo det at pilotene aldri gjorde noe galt, de skyldte alltid på oss stuere. Dette var forresten før stuerne fikk arbeidsoppgaver i cockpit.

Selvsagt:exclamati
 
Opplevde å bli sittende i flyet i ca 1 time på HAU nå romjula. Flyet hadde ikke strøm i det hele tatt, så vi måte boarde i mørket. Var egentlig ganske koselig, der flyvert(innene) gikk rundt med lommelykter.

Det hadde vært et helvettes regnvær på natta, og det var faktisk vått inne i kabinen... De fremre seteradene var våte... De fikk ikke start på motorene, og måtte visstnok bruke trykkluft (?) for å få start på den ene motoren, for så å overføre kraft til den andre. Ifølge cockpit var det et eller annet i halen som skulle hindre slike tilfeller, men den hadde visst blitt U/S i løpet av natta med regnvær... (correct me if i'm wrong... klokka var bare 6 på morran......) :)

Eivind
 
Sannsynligvis var både ext pwr og apu u/s.(Ikke ofte at begge er u/s) .
Da går det å starte med utvendig trykkluft. Venstre motor startes først pga sikkerheten ifm frakobling av luft.Høyre motor startes med X-bleed fra venstre under pushback. (Normal apu u/s start)
 
Røros på KRS liker tydeligvis "Living on the edge". Har skjedd flere ganger at 1'ern til
F-70'en til KLM har blitt startet under push-back på glattisen.:old
 
Noen piloter som kan forklare om oppstarts prosedyrer under pushback på glatisen vektlegges noe særlig i opplæring/utsjekk/kursing/ og utdannelse?

Når jeg er på headsettet på oppstarten, så ber jeg konsekvent om å vente med start til etter pushback, så lenge det er glatt. Og det er ikke alltid at cockpit har like stor forståelse for det.
 
Har av og til inntrykk av at kun piloter som har opplevd saksing som forstår hvorfor man må vente med oppstart... :rolleyes:

Hadde en episode for noen år siden hvor noen piloter i en 737 med tydelig overlegg misforsto beskjeden om å avvente oppstart til etter pushback. De syntes ikke det var like morsomt da pushet ble avsluttet der og da, og de fikk beskjed om å sette bremsene, halveis ute fra stand, uten mulighet til å snu selv... :p

Motoren ble stoppet igjen, og flyet ble dyttet helt ut, med det nå mest grinete crewet jeg noengang har vært borti.... :rolleyes:

Det hører også med til historien at det ble saksing allikevel, så det hadde nok vært kjempegøy med begge motorene igang i tillegg...

Enkelte ting gidder man ikke å diskutere engang, så da er det bare å ta headsettet og gå avgårde... Virker igrunn hver gang... ;)
 
Siterer bare fra; "Operating Procedures, Ground handling, Start up" (BUSK)

"The Commander and the ground crew SHALL coordinate engine start according to local instructions and surface conditions"
Det sier vel det meste . Foreslår at push-back stoppes i tilfelle cockpit ikke følger det som er avtalt.
Tror de fleste norske cockpitcrew er ops på faren med saksing etc, men med litt sløve /uklare prosedyrer så glipper det.
På f.eks LHR er det ved enkelte gater, pga beliggenheten, ikke lov å starte under pushback .Det gis ordre om "Stby to start eng."Eng start kommer etter en markert linje er passert i en "pull fwd".
 
Originally posted by xbrave

På f.eks LHR er det ved enkelte gater, pga beliggenheten, ikke lov å starte under pushback .Det gis ordre om "Stby to start eng."Eng start kommer etter en markert linje er passert i en "pull fwd".

Samme på Torp faktisk, for stand 13, 14, og 15...
 
Glatt føre - og pushback for den saks skyld, er knapt - om i det hele tatt - dekket i flyutdannelsen. Kommer med erfaring, men som kjent kan det komme besetninger til Norge som ikke er kjent med glatt føre og dets pekulariteter. Derfor er det lurt å komme med "Captain Sir, it's very slippery today, so please wait with engine start until after the pushback", eller noe liknende, på ren og pen engelsk så crewet forstår det. Så går det nok bra (-:
 
Back
Top