• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flatt batteri?

he he...

Dette kan skje med alle. Er et par brytere i cockpit som er "hotte" eller direkte på batteriet. Glemmer man å slå disse på etter f.eks tauing uten APU blir nok batteriet flatt etter noen timer. Vi snakker NiCd-batterier som ikke er særlig spreke etter noen timer...
 
Originally posted by slowandsilly

he he...

Dette kan skje med alle. Er et par brytere i cockpit som er "hotte" eller direkte på batteriet. Glemmer man å slå disse på etter f.eks tauing uten APU blir nok batteriet flatt etter noen timer. Vi snakker NiCd-batterier som ikke er særlig spreke etter noen timer...

Hvilke brytere er hotte?? Er vel bare batt switchen og evt standby pwr.
 
På Dash´en har vi en overhead light switch som går rett på batteriet. Hvis den blir gjenglemt i ON og GPUen kutter ut i løpet av natten, så er det sørgelig mørkt om morgenen.
 
Originally posted by Turbofan

Røros på KRS liker tydeligvis "Living on the edge". Har skjedd flere ganger at 1'ern til
F-70'en til KLM har blitt startet under push-back på glattisen.:old


Går ut fra at eng 2 var i gang. F-70 har mtorene mye nærmere senter av flyet og derfor ikke så tilbøyelig til å sakse under oppstart på glatt føre, dessuten trenger ikke F-70/100 så veldig mange % for en X-feed start. Men, X-feed start gjøres uansett ikke ved push-back
 
Originally posted by xbrave

Ja, er det glatt må høyre startes etter pushback.

Det er ikke lov med X-bleed start under pushback selv på en varm sommerdag. Dette står i Ops manualen som ligger i cockpit og som pilotene skal følge.:old
Her må også startleder være voksen nok til å si ifra hvis så ikke skjer.
 
Originally posted by Boeing

Originally posted by xbrave

Ja, er det glatt må høyre startes etter pushback.

Det er ikke lov med X-bleed start under pushback selv på en varm sommerdag. Dette står i Ops manualen som ligger i cockpit og som pilotene skal følge.:old
Her må også startleder være voksen nok til å si ifra hvis så ikke skjer.

I BU/SK sin manual står det slik ja. men, har du sett KLM Cityhopper's F70/100 manual?
Det er uansett push-back sjåfør som har anvaret under den delen av prosedyren da flyet er under push-back. Vi får håpe at det er mange startledere og push-back sjåfører som har nok "baller" til å stå på sitt!:cool:
 
Har ennå til gode å oppleve saksing med F70/100 gitt, både med og uten motorene igang...

737-800 derimot er jo som "Bambi on ice" til sammenligning...:p

Ellers så har jeg heller aldri opplevd at KLC har brukt X-bleed til start under pushback. Enten starter de begge på ASU, ellers så starter de nummer 1 på ASU, og nummer 2 på X-bleed før pushback, og da med rikelig med %'er på nummer 1 må jeg si...
Med APU operativ så gjøres selvsagt start under push, med forbehold om glatt underlag selvsagt...
 
Back
Top