First-quarter resultater i US

Så fasiten ble at DL og NW tok opprydding i fusjonsskapene sine, UA er ute av kontroll og kun Southwest tjente penger i Q1.

Hva tror du Tommy?

Jeg har vært lojal UA-kunde i en god del år nå, men er det kanskje på tide å se seg litt om andre steder? Det er jo i så fall synd, Mileage Plus har gitt meg mer enn hva noe annet program kunne gjort, man sitter rimelig greit i E+ selv på de kjipeste bookingklassene, og man slipper å sitte på i fly med hårfønere på vingene.

Regner i alle fall med at "burn them at the rate you earn them" er en fornuftig fremgangsmåte nå hva miles angår....

- Thore

US Airways $-236 mill

http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/n/a/2008/04/24/financial/f051039D29.DTL&hw=fuel+prices&sn=003&sc=685

John Heimlich, chief economist for the Air Transport Association, said the industry is now likely to report a "multibillion loss" this year. "When all the results are in, this will be one of the worst quarters for the industry in its history," he said.

The airline industry's biggest annual loss came in 2002, in the wake of the Sept. 11, 2001, terrorist attacks, when carriers reported a combined loss of $11 billion, according to the airline group

http://http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/c/a/2008/04/24/BUI510AM6J.DTL&hw=fuel+prices&sn=006&sc=640

Hva tror du Tommy?

Jeg har vært lojal UA-kunde i en god del år nå, men er det kanskje på tide å se seg litt om andre steder? Det er jo i så fall synd, Mileage Plus har gitt meg mer enn hva noe annet program kunne gjort, man sitter rimelig greit i E+ selv på de kjipeste bookingklassene, og man slipper å sitte på i fly med hårfønere på vingene.

Regner i alle fall med at "burn them at the rate you earn them" er en fornuftig fremgangsmåte nå hva miles angår....

- Thore

UA blir å bestå, de trenger kun en ny sjef. Jeg har fullstendig roen og har over en mill MP poeng som jeg anser som meget trygge.

Som både du og jeg vet, tilbyr UA noe for elitekunder ingen andre klarer å matche, så produktet er det ikke noe i veien med.

Skift ut ledelsen og UA er på rett spor igjen

wow, omsetningen opp med 57% er konge, men operating margin har jo fallt fra 17 til 10%. Hadde de kjørt busser eller NG hadde nok marginene vært enda høyere.

Ellers er det jo kun Allegiant og Southwest som har levert tall i pluss for første kvartal her i US and A

.. og her ser vi at selskaper som flyr 'gaz-guzzlers' klarer seg godt, selv med dagens oljepriser! Bravo, Allegiant!!

http://www.prnewswire.com/cgi-bin/stories.pl?ACCT=104&STORY=/www/story/04-28-2008/0004801845&EDATE=

Operating income (millions) $14.4
Operating margin 10.8%

.

.

Litt utrolig egentlig med tanke på at de opererer en ren MD flåte. Kanskje ikke besparelser på bruk av moderne og miljøvennlige jets blir så stor som antatt når en tar høyde for kapitalkostnader?! Dog må vel 86,9% load factor ta noe av "skylden" for resultatet.

Koster mye mindre å leie/kjøpe MD og det vil vel i høy grad veie opp for økt fuel forbruk.

Denne diskusjonen ble vel lagt død for en tid tilbake. Motor og annet vedlikehold samt fuelpris gjør at uansett hvilken kalkulator du bruker vil en MD være mye dyrere i drift, selv om dritten er nedbetalt

Denne diskusjonen ble vel lagt død for en tid tilbake. Motor og annet vedlikehold samt fuelpris gjør at uansett hvilken kalkulator du bruker vil en MD være mye dyrere i drift, selv om dritten er nedbetalt

Kom gjerne med tall på dette....

Det har vært sagt at selv med en oljepris på over 100 dollar, så var det fremdeles billigere for NW å fly DC-9 i enn å kjøpe/lease nye fly. Til tross for at DC-9'n er gammel og har gammel motorteknologi, så er DC-9'n mye lettere enn konkurrentene og på korte hopp så vil fuelforbruket ikke være mye høyere.
Tall fra AA tyder på at en MD80 bruker 20-30% mer drivstoff på en flight enn en 738, selv med noen få passasjerer mindre. Når drivstoffkostnadene er ca 35% av totalkostnadene, så trenger et gammelt og nedbetalt fly nødvendigvis ikke være mye dyrere.

Jepp, det er tydelig at det er mange faktorer som spiller inn. Se bare paa Mesa og Skybus. De betaler(te) knapt sine ansatte loenn, enda gaar det at helxxxx. Skybus gikk jo heelt dukken, selv med sine nye Airbuser.

Naar vi foerst er paa topic saa hadde det vaert spennende aa se hvordan tall som fikk Horizon til aa gaa all prop. (Bortsett fra olje paa $120:D)

Dette har med utnyttelsesgrad aa gjoere ogsaa .. lave kapitalkostnader gjoer at du ikke er avhengig av aa ha 11-13 flytimer i doegnet. Allegiant flyr i lavfrekvensmarkeder og kan tilpasse flightene til de mest loennsomme tidene. For eksempel opererer de kun et faataall flighter paa tirsdager, som generelt er en goood ID-dag ... ;)
Dermed kan de parkere flaaten naar det er lite behov med minimal finansiell betydning, mens det ville kostet skjorta aa parkere en 738 f.eks ....

Heisann Dag (V)!

Tall fra AA tyder på at en MD80 bruker 20-30% mer drivstoff på en flight enn en 738, selv med noen få passasjerer mindre. Når drivstoffkostnadene er ca 35% av totalkostnadene, så trenger et gammelt og nedbetalt fly nødvendigvis ikke være mye dyrere.

Vi regnet 33% mer drivstoff forbruk med MD80 vs. B737-800 per pax. Totalkostnadene vaare for fuel naa, med dagens fuel pris, er over 50%...:o

Det et sikkert 100 maater aa vise dette regnestykket paa, men samme hvordan du snur paa flisa tviler jeg paa at du kan vise at en DC9 eller MD80 er billigere aa operere enn en tilsvarende A320 / B737-800 etc. om du skal fly den i "normal" rutetrafikk.

Som Andreas sier ovenfor har du et charter selskap der du ikke flyr 12-15 timer om dagen er regnestykket sikkert et annet...?

Dag

Back