DEL 3 forts.
Taxet ut til 28R med umiddelbar full trottle. Ganske bråkete i starten før nesehjulet er hevet , men etter det er det en herlig stillhet. Man ser jo faktisk litt på skrå framover i fremre kabin på 744, så man føler seg litt som en henslengt galionsfigur der fremme.
Et eldre cabincrew var raskt ute med å ta bestilling på hovedrett og jeg fikk litt flashback på forrige tur, hvor alt skulle skje i stresstempo. Det ble heldigvis ikke slik og jeg lente meg tilbake, knasket nøtter og sippet til sprudlevannet mens jeg konstaterte at vi la Kalifornia bak oss.
Menyen hadde kùn valg av hovedrett, så til forrett fikk jeg en ”crispy jumbo crab cake”
Nydelig smak! Passet også fint med tomat/geit ost konfit’n som ble servert til. En syrlig Saget Domaine de la Perrière, Sancerre 2007 , passet også fint til
Etter fulgt av en ”chunky”- tomat/linse suppe med kruttonger. Godt med suppe!
Til hovedrett hadde jeg 4 valg. Urtemarinert laks, villsopp lasagne, indrefilet av okse med grønnpeppersaus og spicy satékylling. Jeg hadde bestilt kjøttet , noe jeg ikke angret på. Et nydelig mørt kjøtt og en passe sterk saus. Også her var det en fryd å spise av tallerken og ikke skål, så man slipper at maten bader i saus.
Et utvalg av oster med druer, kjeks og Graham’s portvin, ble etterfulgt av is til dessert.
Ingen dessertvin å spore kunne jeg skuffet konstatere, så tankene fløy mot LH455 som lå 17 min bak oss med samme destinasjon…
Kabincrewet var av eldre årgang, så man skulle tro at kompetansen var deretter, men her var det mye slurv i rekkene. Både jeg og passasjeren foran fikk feil hovedrett, et scenario som ikke bør forekomme i et F-konsept! Da jeg ønsket Bordeaux som ledsager til hovedretten, stod hun der som et spørsmålstegn og hadde ikke den fjerneste anelse om at jeg snakket om èn av de tre rødvinene som stod på menyen!
AVOD programmet var en nytelse. Et stort utvalg av filmer i alle sjangre, samt tv-serier og nyheter. Vi var påvei over øst-canada, da jeg jeg først fikk revet meg opp fra stolen og beveget meg bakover for å lodde stemningen.
Business hadde BA-config. på setene, hvor annenhver rad er motsatt vei. Det ser ikke særlig komfortabelt ut, men har hørt at det faktisk ikke er så verst. 100%belegg og mange barn, så stemningen stod i taket . Dessertserveringen var nettopp avsluttet, så jeg skygget banen før sukkeret virkelig slo inn på de små…
Economy var også smekkfull. Kunne ikke se et eneste ledig sete, men det var allikevel en mer avslappet stemning enn i business!
Vel tilbake i 4A var det tid for mer AVOD og en kaffe avec… . roen senket seg.
Følte meg ganske sigen, så jeg bad flyvertinnen om å ikke vekke meg til frokost. Ville heller sove en time ekstra og ta frokosten i loungen på FRA. Jeg sovnet umiddelbart og sov i 5timer, før jeg våknet av klirrende frokostservise, så jeg kunne like gjerne våkne. En litt ordinær frokost ble servert med ferskpresset appelsinjuice, så da gjorde det ikke så mye at omeletten var tørr...godt smakte det ihvertfall!
Vi landet i FRA 15min før rute og stanset til min store overraskelse på fjernpark! Er jo vant til fjernparkering når man ankommer FRA med SK, men at det praktiseres med B744, var jeg overrasket over. Det var egen buss for F-/C-passasjerer, så det ble minimalt med venting, men i min iver etter å ta nærbilde av flyet ifra bakken, kjørte bussen avgårde…gjorde ikke så mye, hadde god tid, men det at det kom ei tysk brande og kjeftet på meg fordi jeg tok bilde, tok futten av humøret! Se opp for henne. Lett gjennkjennelig på barten…!!
Fikk allikevel knipset litt:
På SFO fikk de ikke booket om billetten FRA-OSL, så det måtte jeg gjøre her. Det var ikke så lett og det var heller ikke plasser igjen på de 3 flyene som gikk før mitt, så 5 timer venting skulle fortæres. Kom meg raskt til loungen i terminal A for å sette meg på venteliste for en dusj. 5stk i kø før meg, så det var akkurat tid til en frokost. *gull-loungen har ansatt som smører sandwich for deg der og da, og det smakte fortreffelig.
Jeg gjorde et forsøk på å komme meg inn i First Class-loungen som ligger i 2etg, uten hell. De godtok ikke at jeg fløy UA inn til FRA. Synd L
Fikk meg en dusj og satte meg ved vinduet og speidet over rullebanen. Denne loungen har en av de beste utsiktene hvor man får nærkontakt med alle fly som taxer rett utenfor.
Denne kom også forbi:
5 timer gikk relativt kjapt og jeg ruslet til gate A32 hvor LH3134 skulle ta meg til Oslo. Dagens individ, en A320, virket flunkende ny der jeg satt på 2D. Ikke en eneste ripe i interiøret og jeg fornemmet en odør av nykjøpt bil… også denne flighten var fullbooket, så det gjorde ekstra godt med midtsete ledig ”for my comfort”, noe det i aller høyeste grad var etter 11timers flight og 5 timer venting J
Serveringen kom raskt igang og jeg ble veldig positivt overrasket over den fine framstillingen av maten. LH server er som kjent kald mat i business på turer mindre 2t20min(..tror jeg) mens SK serverer et varmtmåltid. Jeg foretrekker varmt måltid men dette kombinert med par glass hvitvin og kaffe avec smakte var veldig godt!
påfyll av kaffe avec og en GT, fikk meg raskt til OSL hvor vi landet på rute i nydelig sommervær. Jeg fikk omsider bagasjen og konstaterte nok en gang at OSL er udugelig på håndtering av Priority Tags, da bagasjen kom helt mot slutten! Det forundrer meg gang på gang. Hvor vanskelig kan det være???
Vel, jeg har sluttet å irritere meg over det, så der jeg satt på flytoget fikk jeg tid til å reflekterer over forskjellene på LH’ og UA’ First konsept:
LH hadde et yngre crew enn UA(noe som selvsagt kan variere fra flight til flight) og opptrådte mer servicevennlig. Høflig tittulering av navn og null tull på hovedrett..
LH hadde større meny. Bla.valg av forretter. Større utvalg av drikke.
LH hadde en mer romslig kabin. Det at F-kabinen på B744 er i snuten gjør jo sitt til at det blir trangere, men det var større takhøyde på A330 da hattehyllene var fjernet.
Toalett fasilitetene var bedre på LH. Større med skråstilt toalettskål, noe alla SK har på noen få individ. UA hadde toalettet som i halen på en DC9, dog uten støy

UA er overlegent på AVOD. Her henger ikke LH med på notene…
UA First Class Lounge gikk LH loungen i DUS en høy gang. Hadde nok vært enklere å sammenligne om jeg fikk turen innom FCT på FRA.
Maten på UA og LH var fortreffelig, men LH er mye mer stilbevisst!
Sittekomfort: To helt forskjellige stoler som begge hadde gode sitte-/ligge komfort. UA kunne virke litt trangere enn LH, men mye mer lagringsplass!
Denne reisen sett i ett, er nok LH å foretrekke. Når jeg en meeeeget sjelden gang flyr F (som sagt min første gang..) vil jeg nyte alt servicen har å by på, så her var LH overlegen.
Jeg stilte meg selv spørmålet om det var verdt å svi av 145000poeng på en slik tur og svaret i ettertid er: JA!! Det er jo bare litt over dobbelt så mange poeng som en economybillett ville kostet, så jeg synes det er ganske mye mer for valutaen, samt at jeg vil huske det for resten av livet!. –tørr ikke tenke på hva den ville kostet i NOK….
Nå er vel LX et mål i F-klasse. Drømmen er jo SQ, men det har jeg skjønt er rimelig utopisk…
Takk for turen J