First Class Lufthansa og United, inkl domestic Premium Service JFK-SFO

Saft suse, for noen fantastiske bilder du tar... Kongerapport! Siklet renner ut av begge munnviker her.

Glimrende fortelling! Er stor fan av UA sin PS service. Flyr for det meste i business, men har hatt flere turer i F. Det er Singapore's Space Bed som er stolene i F, mens UAs gamle internasjonale business er paa business, dog i skinn. Rad 9 paa business har det stoerste legroomet jeg har sett paa ett fly, du kan plassere en Yaris der!. Der sitter vanligvis jeg. Forskjellen mellom F og C er setet og maten. Den samme IFE spilleren utleveres ogsaa bak. WiFien er mye raskere enn Connexion brukte aa vaere, helt enig at det er verdt prisen for en saapass lang flight. De skal snart rekonfigurere 757ene og installere nye, lie flat setene paa business og suiter foran. 110 seter er maaten aa gjoere 757 premium paa, det er ihvertfall sikkert! I forhold til CO som har 16 seter i foerste seksjon paa sitt internasjonale produkt, har UA kun 12, saa meget god plass. Hvem vet hva mergeren vil medfoere..

Ett par kommentarer fra en som flyr mye med UA:

UA har Channel 9 installert paa alle sine fly. Pilot discretion er det som gjelder for Channel 9. Noe som betyr at det er kapteinen som bestemmer om Ch 9 er paa eller ikke.

Naar det gjelder dopausen til cockpit crew, er de dessverre slik paa alle flyselskaper i USA. Man blokkerer galley mens pilotene er paa toalettet.

Du skriver at du hadde 72.000 poeng som gikk ut på dato, men hvor mange poeng måtte du totalt ut med for hele gildet?

DEL 3

Jeg er ikke den store spotteren og har heller ikke de store fotokunnskapene, men SFO må jo være et mekka for den slags aktivitet. Jeg kunne heller ikke dy meg , så siden jetlag ville ha meg til å stå opp tidlig, gikk jeg en liten tur fra hotellet mot flyplassen for å overvære noen take off. 5min gange, så står man ved enden av rullebane 1R.

AA(par i ess) take off 1R

IMG_6286.jpg

utsikten ifra hotelrommet mitt. UA B744 lander på 28L (…det var et meget skittent vindu..)

IMG_6263.jpg

UA926 går 19:04 til FRA, men jeg var mer enn klar for å dra tidligere, så jeg dro ut tidlig for å gjøre et forsøk på å komme med UA900 kl 13:58 isteden. Bagasjen hadde bare blitt taget til SFO dagen før, siden de ikke klarte å løse problemet på JFK, så derfor håpet jeg nå på at det skulle bli enklere å komme med på den tidliger e avgangen. Noe av grunnen til min iver her, er at UA900 er operert med 744 og ny cabin layout, mens UA926 har den gamle.

Link til United Suites B744: http://www.united.com/page/article/0,6867,53247,00.html
Link til seatmap B744: http://www.united.com/page/article/0,6867,3071,00.html

Ikke enkelt å booke om bonusbilletter, gitt. Ble henvist til call center, som igjen henviste til innsjekkspersonale… de ville ikke booke om fordi det ikke fantes tilsvarende billettkategori på den flighten, men etter mye om og men, om at dette er umulig/ikke lov osv… fikk jeg stand by plass på UA900, så jeg ruslet forventningsfull til loungen med håp om fast plass innen boarding tid. Der i skranken gav hun meg like godt fast plass på 4A, så da var det bare å sette seg ned, nyte sushi og smake på de uttalige ølsortene, etterfulgt av et par høye glass med ”gul enke” :D
Utsikten fra loungen var upåklagelig; rett i nesa på en UA744 med destinajon NRT. Det var forøvrig rush på heavies til asia. HKG, PEK, PVG, KIX og ANA til NRT stod på rekke, så det var et flott skue.

Utsikt fra taxfree butikken

IMG_6315.jpg

lett å slukke tørsten…

IMG_2791.jpg

noe å bite i..

IMG_6326.jpg

fikk feeling av at denne var på vei inn i loungen gjennom persiennene…

IMG_6325.jpg

et vakkert fly! Det er noe spesielt med B744

IMG_6319.jpg

LH455 hadde avgang 17min etter UA900

IMG_2796.jpg

Boarding 45min for oppsatt rute, så jeg beveget meg til gate for å komme tidlig ombord og knipse noen bilder uten at det brydde medpassasjerer. Stoor glede med United suites!

Mitt sette for natten J

IMG_6330.jpg

IMG_6333.jpg

IMG_6331.jpg

Fant meg tilrette med et glass Henriot Brut Millésime 1996, og fulgte med på sikkerhetsvideoen. Må si det er mye lettere å følge med når man har et glass med sprudlende i hånden. Kanskje det kunne hjelpe på fokus på TRD-OSL også…? :p
Kvakk litt til da det viste seg at i United Suites er det trepunktsele under take off og landing, så der satt jeg fastspent som i en bil, dog med høyere sjampisføring!
..og ja, knyttnevetest bestått :D

trepunktsele

IMG_2799.jpg

DEL 3 forts.

Taxet ut til 28R med umiddelbar full trottle. Ganske bråkete i starten før nesehjulet er hevet , men etter det er det en herlig stillhet. Man ser jo faktisk litt på skrå framover i fremre kabin på 744, så man føler seg litt som en henslengt galionsfigur der fremme.
Et eldre cabincrew var raskt ute med å ta bestilling på hovedrett og jeg fikk litt flashback på forrige tur, hvor alt skulle skje i stresstempo. Det ble heldigvis ikke slik og jeg lente meg tilbake, knasket nøtter og sippet til sprudlevannet mens jeg konstaterte at vi la Kalifornia bak oss.

Menyen hadde kùn valg av hovedrett, så til forrett fikk jeg en ”crispy jumbo crab cake”
Nydelig smak! Passet også fint med tomat/geit ost konfit’n som ble servert til. En syrlig Saget Domaine de la Perrière, Sancerre 2007 , passet også fint til

IMG_2818.jpg

Etter fulgt av en ”chunky”- tomat/linse suppe med kruttonger. Godt med suppe!

IMG_2822.jpg

Til hovedrett hadde jeg 4 valg. Urtemarinert laks, villsopp lasagne, indrefilet av okse med grønnpeppersaus og spicy satékylling. Jeg hadde bestilt kjøttet , noe jeg ikke angret på. Et nydelig mørt kjøtt og en passe sterk saus. Også her var det en fryd å spise av tallerken og ikke skål, så man slipper at maten bader i saus.

IMG_2823.jpg

Et utvalg av oster med druer, kjeks og Graham’s portvin, ble etterfulgt av is til dessert.
Ingen dessertvin å spore kunne jeg skuffet konstatere, så tankene fløy mot LH455 som lå 17 min bak oss med samme destinasjon…

Kabincrewet var av eldre årgang, så man skulle tro at kompetansen var deretter, men her var det mye slurv i rekkene. Både jeg og passasjeren foran fikk feil hovedrett, et scenario som ikke bør forekomme i et F-konsept! Da jeg ønsket Bordeaux som ledsager til hovedretten, stod hun der som et spørsmålstegn og hadde ikke den fjerneste anelse om at jeg snakket om èn av de tre rødvinene som stod på menyen!

AVOD programmet var en nytelse. Et stort utvalg av filmer i alle sjangre, samt tv-serier og nyheter. Vi var påvei over øst-canada, da jeg jeg først fikk revet meg opp fra stolen og beveget meg bakover for å lodde stemningen.
Business hadde BA-config. på setene, hvor annenhver rad er motsatt vei. Det ser ikke særlig komfortabelt ut, men har hørt at det faktisk ikke er så verst. 100%belegg og mange barn, så stemningen stod i taket . Dessertserveringen var nettopp avsluttet, så jeg skygget banen før sukkeret virkelig slo inn på de små…
Economy var også smekkfull. Kunne ikke se et eneste ledig sete, men det var allikevel en mer avslappet stemning enn i business!

Vel tilbake i 4A var det tid for mer AVOD og en kaffe avec… . roen senket seg.

IMG_6341.jpg

Følte meg ganske sigen, så jeg bad flyvertinnen om å ikke vekke meg til frokost. Ville heller sove en time ekstra og ta frokosten i loungen på FRA. Jeg sovnet umiddelbart og sov i 5timer, før jeg våknet av klirrende frokostservise, så jeg kunne like gjerne våkne. En litt ordinær frokost ble servert med ferskpresset appelsinjuice, så da gjorde det ikke så mye at omeletten var tørr...godt smakte det ihvertfall!

IMG_2829.jpg

Vi landet i FRA 15min før rute og stanset til min store overraskelse på fjernpark! Er jo vant til fjernparkering når man ankommer FRA med SK, men at det praktiseres med B744, var jeg overrasket over. Det var egen buss for F-/C-passasjerer, så det ble minimalt med venting, men i min iver etter å ta nærbilde av flyet ifra bakken, kjørte bussen avgårde…gjorde ikke så mye, hadde god tid, men det at det kom ei tysk brande og kjeftet på meg fordi jeg tok bilde, tok futten av humøret! Se opp for henne. Lett gjennkjennelig på barten…!!

Fikk allikevel knipset litt:

IMG_6359.jpg

På SFO fikk de ikke booket om billetten FRA-OSL, så det måtte jeg gjøre her. Det var ikke så lett og det var heller ikke plasser igjen på de 3 flyene som gikk før mitt, så 5 timer venting skulle fortæres. Kom meg raskt til loungen i terminal A for å sette meg på venteliste for en dusj. 5stk i kø før meg, så det var akkurat tid til en frokost. *gull-loungen har ansatt som smører sandwich for deg der og da, og det smakte fortreffelig.
Jeg gjorde et forsøk på å komme meg inn i First Class-loungen som ligger i 2etg, uten hell. De godtok ikke at jeg fløy UA inn til FRA. Synd L
Fikk meg en dusj og satte meg ved vinduet og speidet over rullebanen. Denne loungen har en av de beste utsiktene hvor man får nærkontakt med alle fly som taxer rett utenfor.
Denne kom også forbi:

IMG_2832.jpg

5 timer gikk relativt kjapt og jeg ruslet til gate A32 hvor LH3134 skulle ta meg til Oslo. Dagens individ, en A320, virket flunkende ny der jeg satt på 2D. Ikke en eneste ripe i interiøret og jeg fornemmet en odør av nykjøpt bil… også denne flighten var fullbooket, så det gjorde ekstra godt med midtsete ledig ”for my comfort”, noe det i aller høyeste grad var etter 11timers flight og 5 timer venting J
Serveringen kom raskt igang og jeg ble veldig positivt overrasket over den fine framstillingen av maten. LH server er som kjent kald mat i business på turer mindre 2t20min(..tror jeg) mens SK serverer et varmtmåltid. Jeg foretrekker varmt måltid men dette kombinert med par glass hvitvin og kaffe avec smakte var veldig godt!

IMG_2834.jpg

IMG_2836.jpg

påfyll av kaffe avec og en GT, fikk meg raskt til OSL hvor vi landet på rute i nydelig sommervær. Jeg fikk omsider bagasjen og konstaterte nok en gang at OSL er udugelig på håndtering av Priority Tags, da bagasjen kom helt mot slutten! Det forundrer meg gang på gang. Hvor vanskelig kan det være???
Vel, jeg har sluttet å irritere meg over det, så der jeg satt på flytoget fikk jeg tid til å reflekterer over forskjellene på LH’ og UA’ First konsept:

LH hadde et yngre crew enn UA(noe som selvsagt kan variere fra flight til flight) og opptrådte mer servicevennlig. Høflig tittulering av navn og null tull på hovedrett..
LH hadde større meny. Bla.valg av forretter. Større utvalg av drikke.
LH hadde en mer romslig kabin. Det at F-kabinen på B744 er i snuten gjør jo sitt til at det blir trangere, men det var større takhøyde på A330 da hattehyllene var fjernet.
Toalett fasilitetene var bedre på LH. Større med skråstilt toalettskål, noe alla SK har på noen få individ. UA hadde toalettet som i halen på en DC9, dog uten støy ;)
UA er overlegent på AVOD. Her henger ikke LH med på notene…
UA First Class Lounge gikk LH loungen i DUS en høy gang. Hadde nok vært enklere å sammenligne om jeg fikk turen innom FCT på FRA.
Maten på UA og LH var fortreffelig, men LH er mye mer stilbevisst!
Sittekomfort: To helt forskjellige stoler som begge hadde gode sitte-/ligge komfort. UA kunne virke litt trangere enn LH, men mye mer lagringsplass!

Denne reisen sett i ett, er nok LH å foretrekke. Når jeg en meeeeget sjelden gang flyr F (som sagt min første gang..) vil jeg nyte alt servicen har å by på, så her var LH overlegen.
Jeg stilte meg selv spørmålet om det var verdt å svi av 145000poeng på en slik tur og svaret i ettertid er: JA!! Det er jo bare litt over dobbelt så mange poeng som en economybillett ville kostet, så jeg synes det er ganske mye mer for valutaen, samt at jeg vil huske det for resten av livet!. –tørr ikke tenke på hva den ville kostet i NOK….
Nå er vel LX et mål i F-klasse. Drømmen er jo SQ, men det har jeg skjønt er rimelig utopisk…

Takk for turen J

Flyplassen du flyr over ser ut til å være Louisville, Sandford international. ( SDF ) Dette er UPS, United parcel service sin hjemmehavn.
Ligger i Louisville ( selvfølgelig ) Kentucky.

Her er link til Google maps:
http://maps.google.com/maps?ll=38.172578,-85.725566&z=13&t=h&hl=no

Jepp, ser identisk ut!
hadde sett ferdig en film og tittet ut vinduet da den dukket opp.. interaktivt kart var fraværende og jeg hadde ingen anelse om hvor lang tid vi hadde fløyet..
litt morsomt at bildet er tatt i "nesten" samme vinkel! :)

var forøvrig en dokumentar om denne flyplassen på NG-channel for noen dager siden!

Glitrende rapport. Dette frister, men man maa jo reise litt for aa faa nok poenfg til dette.

Glimrende rapport. United First har det suverent beste setet over atlanteren, nye suiten er konge, mens servicen som vanlig er spotty..

Tror dessverre at F forsvinner naar CO og UA slaas sammen, ihvertfall paa en del av markedene..

Det er den villeste rapporten jeg har sett her inne :up:

Og utrolige bilder - vi skulle hatt spleiselag her og fått deg på Singapore Airlines Suites :D

Du stor all verden ! Matbildene og beskrivelsene var alene verdt titten. Og med de kommentarene som fulgte, så er det tydelig at det ikke var "perler for svin". Noen gjør seg nesten fortjent til å reise First !

Tar gjerne imot tips på hvordan man skal kunne få tatt så flotte matbilder...

Meget bra rapport som vekket misunnelsen i meg! Bildene var du også mer enn heldig med!

Det eneste jeg savnet var et bedre bilde av F menyen hos Lufthansen. Hadde vært moro å sett alt de bød på! Men det fikser du kanskje??

Takk for det!

BF:cool2

Tack för ett trevligt reportage med många fina bilder.

Otroligt att se att LH serverar Erdinger Weißbier i First, dessutom i riktiga glas. Har aldrig sett annan öl än vanlig tråkig lager på flygplan. Pluspoäng till LH.

Du stor all verden ! Matbildene og beskrivelsene var alene verdt titten. Og med de kommentarene som fulgte, så er det tydelig at det ikke var "perler for svin". Noen gjør seg nesten fortjent til å reise First !

Tar gjerne imot tips på hvordan man skal kunne få tatt så flotte matbilder...

matbildene er tatt med canon ixus compaktkamera! macro funksjonen funket ganske OK til matbildene :)

Meget bra rapport som vekket misunnelsen i meg! Bildene var du også mer enn heldig med!

Det eneste jeg savnet var et bedre bilde av F menyen hos Lufthansen. Hadde vært moro å sett alt de bød på! Men det fikser du kanskje??

Takk for det!

BF:cool2

kunne ikke dy meg, så jeg tok med meg menyen hjem!
tok bilde av samtlige sider, men dårlig lys gjorde det vanskelig...her er de ihvertfall:

IMG_2837.jpg

IMG_2838.jpg

IMG_2839.jpg

IMG_2840.jpg

IMG_2841.jpg

IMG_2842.jpg

IMG_2843.jpg

IMG_2844.jpg

IMG_2845.jpg

velbekomme :)

Oj, herlig meny. Lakrissaus til fuglen hørtes da utmerket ut. Alle dessertene så svært fristende ut. Regner med Bizflyer får med seg at man på Første Klasse foretrekker Fernet! Og Nespresso er inne i det gode selskap. Hadde jeg reist på denne klassen så er jeg sikker på at jeg hadde sittet å bladd i menyen halve tiden.

Takk for STRÅLENDE rapport! En slik tur frister, må jeg si. Og 145.000 EuroBonus-poeng var jo ikke mye.

Back