Nydelig fly det der ja. Det er blant annet en SAS Braathens-kaptein som eier den (tror kanksje også han var fotografen, mener bildet ble brukt i Flynytt noen nummer tilbake). Så vidt jeg vet er dette den eldste flygedyktige Safiren som finnes.
SE-AUR i Sverige er restaurert og flyr i regi av Aeromuseum. SE-AUR har til og med rekkemotor (deHavilland Gipsy Major), som A'ene originalt ble levert med. Serienummer på denne maskinen er 91-103 (altså den 3. i rekken, foruten prototypen). LN-AAS har serienummer 91-128. Det er visstnok en Safir under restaurering i Brasil (?) som også skal være eldre enn LN-AAS.
SE-AUR er blitt veldig fin, men det blir liksom litt rart med den spisse Gipsy Major-nesa. Men den kler "bilvinduene" bak og den polerte looken veldig godt! LN-AAS hadde ikke hatt vondt av å få fjernet "hi-viz"-feltene og byttet farge på reg-bokstavene, men den er fin for det.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.