Re: AY store suksess på Asia
Originally posted by LN-AFG
SAS har foreløpig ikke kapital til investering i nye fly. Salget av Spanair er derimot ventet å bringe nok cash inn til at det igjen kan ekspanderes på longhaul.
Regner med det blir bestillt en 8-10 A330-200 når de først setter igang.
Vel, kassa til SAS er rimelig full fra Radisson SAS salget som bragte inn nesten 6 milliarder... I tillegg gikk SAS med nesten en milliard i overskudd i fjor mens Finnair tapte penger samme året. Det Lasse Lindgren sa var at SAS International vil ekspandere aggresivt når man gikk i pluss. Det skjedde i fjor, men med en ny SAS direktør på plass + andre utfordringer, har ikke denne lovnaden holdt stikk... Dessverre
Det unnskylder ikke den latterlige, defensive holdningen SAS har til det skandinaviske markedet. De har 11 fly som går med 90% av setene solgt til enhver tid. Det er skuffende at SAS ikke satser for markedet er der. Man har sluppet til CO, DL og US til USA. TG og SQ har stjelt kunder til østen. Nå kommer AY på banen, men de stjeler ikke kunder fra SAS, fordi SAS går fortsatt for fulle hus med 2 x TG jumbo til BKK hver dag + AY.
At flyene til Finnair går fulle i sommer er vel ikke rart, de har jo solgt setene med tap..Når alle klarer å få tak i billetter til 2000 spenn, betyr det at mange seter var tilgjengelig til denne prisen. Smart markedstrekk, men det gjør ikke at folk automatisk vil velge AY i fremtiden. Stuntet i sommer er en ting, man skiller smågutta fra mannfolk når vinteren kommer... Jeg ler når jeg ser at folk blir imponert over at AY har nesten fulle fly i sommer. Dersom AY ikke har fulle fly i sommer, er de det eneste flyselskapet som ikke har det. Hvorfor?? FORDI på sommeren skal ikke setene bak selges med rabatt, på sommeren skal flyselskapene melke kundene bak gardinen, slik er det på langdistanse hvert år. En billett til USA koster rundt 9000 spenn på sommeren, en billett til BKK koster det samme. SAS kan da bare flire av AY som selger setene sine til 1/3 av prisen, SAS selger alle sine seter på intercont uansett til en MYE høyere pris så hvem gir vel blaffen i at Finnair vinner en del kunder til tapspris som SAS ikke har plass til uansett. At Finnair vinner forretningsreisende fra SAS er bare tull. AY har ikke et produkt som er i nærheten av å kunne konkurrere med SAS i C klasse. SAS selger majoriteten av sine C seter til NRT og PEK. BKK.
Men på sikt er dette urovekkende. SAS kunne lett ha vunnet disse kundene med rett kapasitet. SAS kunne hatt en flåte som er dobbelt så stor som eksisterende flåte og begynt å tjene skikkelige penger. Problemet er at SAS har sinnsykt høye kostnader og sliter med et koko system fra 40 tallet der danske, svenske og norske ansatte slåss med sin arbeidsgiver og SAS vil alltid være handicappet rett og slett på grunn av CAU og andre latterlige fagforeninger. SAS kommer aldri til å kunne konkurrere på likt grunnlag med konkurrentene grunnet de utrolige utfordringer man har med 50+ fagforeninger.
Så hvem vet hva fremtiden vil bringe, men jeg lar meg overhodet ikke imponere av AY.. De er bare et av mange flyselskaper som har stjelt av den voldsomme skandinaviske veksten som SAS kunne ha hatt dersom de hadde hatt flere fly.