Finnairs store suksess på Asia

SQ 777

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Finnairs store suksess på Asia

Fra Boarding:

http://www.boarding.no/art.asp?id=27634

Ekstra morgenavgang fra Helsinki til Bangkok fra desember til slutten av mars.:exclamati

I den sammenheng kan det nevnes at til BOM forrige onsdag var belegget i økonomi
over 95 % ( så bare et lite fåtall med ledige seter ). Tilbake sist mandag ca. 80 %. Imponerende for en rute som har gått kun en måned . Er vel også lavsesong nå.

Re: AY store suksess på Asia

Jeg leste for noen dager siden at antall svensker som reiste til Asia via Helsinki hadde økt med 55% (juni 2007 mot juni 2006) .. Utrolig at SAS kan sitte og se på den utviklingen. Helt sprøtt ..

Og i første kvartal i år økte Finnair med 66% mellom Norge og Asia, med den største veksten blant forretningsreisende..

Originally posted by amatør

Og i første kvartal i år økte Finnair med 66% mellom Norge og Asia, med den største veksten blant forretningsreisende..

Nok engang, HVOR ER SAS?????? :mol :viking

Airbus 330.

Det er et meget godt spørsmål...De er vel meget fornøyd med slik de har det nå da. Er meget fornøyd med Finnair jeg, så de flyr jeg gjerne igjen med til Asia. Særlig med de prisene. Er vel greit å komme med noen tilbud enn å fly med tomme seter.

Nå utnytter vel SAS tross alt flyparken sin på langdistanse rimelig godt, i tillegg er prisene jevnt over høyere enn Finnair og likevel med godt belegg.

Når det gjelder Bangkok utvider jo SAS også i vintersesongen med 3 x ukentlig fra 29. oktober og fram til mars 2008 fra Stockholm.

SAS har foreløpig ikke kapital til investering i nye fly. Salget av Spanair er derimot ventet å bringe nok cash inn til at det igjen kan ekspanderes på longhaul.

Regner med det blir bestillt en 8-10 A330-200 når de først setter igang.:cool:

Originally posted by LN-AFG

SAS har foreløpig ikke kapital til investering i nye fly. Salget av Spanair er derimot ventet å bringe nok cash inn til at det igjen kan ekspanderes på longhaul.

Regner med det blir bestillt en 8-10 A330-200 når de først setter igang.:cool:

Vel, kassa til SAS er rimelig full fra Radisson SAS salget som bragte inn nesten 6 milliarder... I tillegg gikk SAS med nesten en milliard i overskudd i fjor mens Finnair tapte penger samme året. Det Lasse Lindgren sa var at SAS International vil ekspandere aggresivt når man gikk i pluss. Det skjedde i fjor, men med en ny SAS direktør på plass + andre utfordringer, har ikke denne lovnaden holdt stikk... Dessverre

Det unnskylder ikke den latterlige, defensive holdningen SAS har til det skandinaviske markedet. De har 11 fly som går med 90% av setene solgt til enhver tid. Det er skuffende at SAS ikke satser for markedet er der. Man har sluppet til CO, DL og US til USA. TG og SQ har stjelt kunder til østen. Nå kommer AY på banen, men de stjeler ikke kunder fra SAS, fordi SAS går fortsatt for fulle hus med 2 x TG jumbo til BKK hver dag + AY.

At flyene til Finnair går fulle i sommer er vel ikke rart, de har jo solgt setene med tap..Når alle klarer å få tak i billetter til 2000 spenn, betyr det at mange seter var tilgjengelig til denne prisen. Smart markedstrekk, men det gjør ikke at folk automatisk vil velge AY i fremtiden. Stuntet i sommer er en ting, man skiller smågutta fra mannfolk når vinteren kommer... Jeg ler når jeg ser at folk blir imponert over at AY har nesten fulle fly i sommer. Dersom AY ikke har fulle fly i sommer, er de det eneste flyselskapet som ikke har det. Hvorfor?? FORDI på sommeren skal ikke setene bak selges med rabatt, på sommeren skal flyselskapene melke kundene bak gardinen, slik er det på langdistanse hvert år. En billett til USA koster rundt 9000 spenn på sommeren, en billett til BKK koster det samme. SAS kan da bare flire av AY som selger setene sine til 1/3 av prisen, SAS selger alle sine seter på intercont uansett til en MYE høyere pris så hvem gir vel blaffen i at Finnair vinner en del kunder til tapspris som SAS ikke har plass til uansett. At Finnair vinner forretningsreisende fra SAS er bare tull. AY har ikke et produkt som er i nærheten av å kunne konkurrere med SAS i C klasse. SAS selger majoriteten av sine C seter til NRT og PEK. BKK.

Men på sikt er dette urovekkende. SAS kunne lett ha vunnet disse kundene med rett kapasitet. SAS kunne hatt en flåte som er dobbelt så stor som eksisterende flåte og begynt å tjene skikkelige penger. Problemet er at SAS har sinnsykt høye kostnader og sliter med et koko system fra 40 tallet der danske, svenske og norske ansatte slåss med sin arbeidsgiver og SAS vil alltid være handicappet rett og slett på grunn av CAU og andre latterlige fagforeninger. SAS kommer aldri til å kunne konkurrere på likt grunnlag med konkurrentene grunnet de utrolige utfordringer man har med 50+ fagforeninger.

Så hvem vet hva fremtiden vil bringe, men jeg lar meg overhodet ikke imponere av AY.. De er bare et av mange flyselskaper som har stjelt av den voldsomme skandinaviske veksten som SAS kunne ha hatt dersom de hadde hatt flere fly.

Hehe, alltid like moro å lese slike innlegg fra folk som bare flyr SAS C, og alt annet er noe tull.

Finnair selger nok billetter til mer penger enn 2000 kr. Men det er ikke akkuart høysesong i India nå. For der er det monsun-tid fra juni-august. Du vil nok kunne se en økning i priser utover høsten og vinteren. Men hva vet SAS om India, de greide ikke å tjene penger dit heller. Eller manglet de fly?

At SAS C har bedre konsept er greit. Men tid er penger, og hvem flyr kjappest til Asia? SAS kunne gjort lett grep tidlig, med ha noen asia-ruter fra ARN, men det tok sin tid...

Hva skjer til vinteren? Det er nok vinter i Helsinki også, og der sitter de å venter på nye fly. SAS derimot, de må nok vente en stund.

Min kone reiste med SAS fra Korea, via Narita grunnet dette var helt klart billigste
alternativ fra Seoul til Oslo. Hun mente at belegget på Økonomi var ca 60% og
dette er ikke spesiellt høyt mitt i sommersesongen. Dette var i midten av Juli, og
jeg trodde flyene var fulle av Asiatere som skulle på Europeferie

I tillegg var maten så å si ubrukelig sett fra ett Asiatisk ståsted og null servering fra
Cph og opp.

Jeg greier ikke å se hvorfor SAS er så mye bedre på Økonomi enn Finnair, vis man ser
bort fra de trange setene på MD 11 og dårlig benplass på den ene 340 maskinen som
kom fra Virgin. Forhåpentligvis velger AY den samme pitchen som SAS har på de nye
maskinene og da er valget mitt soleklart, selv om billettprisen er den samme, gitt ut fra
den kortere reisetiden til Asia.

Finnair tør å satse når SAS sitter handlingslammet, og gir oss i Nord ett uslåelig tilbud
østover.

Hei Tommy777...... Tror du ikke fikk min reasoning rett vedr imponerende 98 % belegg på BOM med AY. ^_^

Det var ialt 40+ flighter på tilbud juli-august , bortgjemt i aviser etc på salg lørdag søndag til BOM ( i regntid og lavsesong ), og der er sikkert få som kan snu så raskt på hælen før søndag midnatt og kjøpe bill. til 2.000 ( WF som oss 1.400 ). Kan ikke være mer enn et fåtall % av 98 !!

Det beviser kun at AY er inne på noe vesentlig her. Noe som SK oppdager for sent som vanlig.Gleder meg til LH overtar hele kostebinderiet og vi flyr L`H OSL-BGO. :lol:

Eneste problem med AY er at de tilhører "feil" allianse fo mange os oss i Norge.. De fleste av oss tilhører Star eller Skyteam eller begge. men tilbake til C-gjengen:

a ) C-folk vil helst komme raskest mulig fram. AY er overlegen til Asia fra Vest-Europa.
b ) C-folk har bøttevis av poeng de kanskje ikke får brent likevel på andre program
c ) AY kommer snart med en like bra C når de får pælmet ut MD 11'ene .
d ) De er like eff. som f.eks. LH. Imponert de to turene de siste ukene til Asia.

Så er man Star eller Skyteam tar de vel gjerne opp et Oneworld medlemskap også. ??

For meg er ikke AY ikke så aktuelt nå. Vil ta et par "asiafrie år". Men får jeg BKK eller HKG for 2.000 har jeg alltid noe tid tilovers for 3 dager med god mat !! :colgate:

Synes nå Asia er minst like spennende som andre veien....:D

Noen som har konkrete tall på hva AY vs SK til Asia? Mistenker at yielden til SAS ikke så mye bedre. Er ikke dette problemet på SAS til asia, og ikke minst BKK?

Gleder meg til LH overtar hele greia, de har fått dreisen på Swiss så. Og ja, LH har et tilbud til Osaka med 4355.

Gleder meg til LH overtar hele greia,
Gratulerer, du har helgens mest usakelige innlegg. I tillegg er det rett og slett et ufint innlegg overfor alle ansatte i SAS :old

Virker hver gang.:cool: ........ Ventet på den.... Så hårsåre og virkelighetsfjerne dere er. Tåler ingen SK-fleip.......:old :old

Lover å gi meg en stund framover.......:huh:

AY store suksess på Asia

Tja, det vet vi vel ikke før i Feb08 når regnskapet er gjort opp ? , men en ting
skal AY og DY har , det er sprek satsing i motsettning til "sinkene" i Frøvik.

Originally posted by Airbus 330
Nok engang, HVOR ER SAS?????? :mol :viking

Vel, de har et hovedkvarter i Frösundavik. Det ligger ved Stockholm i Sverige og skal være relativt enkelt å finne.
Ellers har de en liten gruppe med store, fine fly på flyplassen i København. Noen av dem har 2 motorer og andre har attpåtil 4! I tillegg har de etpar sånne store på flyplassen i Stockholm også. Som om ikke det var nok, har de en haug med litt mindre fly (noen har tilogmed propeller!) på flyplassene i Stockholm, København og Oslo. Alle disse er ganske lett gjenkjennelige ettersom de har blått haleror med "SAS" i hvite bokstaver, hvit flykropp og røde motorer. Og på alle disse flyplassene er det også mennesker som sitter i skranker med et skilt montert over der det også står "SAS". Jeg mistenker at disse menneskene jobber for SAS.
Jeg håper dette bidrar til å hjelpe deg i din undring på hvor man kan finne SAS. :p

Originally posted by ln-pep

Gratulerer, du har helgens mest usakelige innlegg. I tillegg er det rett og slett et ufint innlegg overfor alle ansatte i SAS :old

Tusen hjertelig takk. Tar ikke så tungt igrunn :p Jeg mener dog det siste innlegget er nokså usakelig, men vi er alle forskjellige :lol:

Det var i en annne tråd her noen som lurte på hva denne enorme forkjærligheten for SAS her inne var, og hva er vel mer treffende enn svaret ditt?

Du klippet setningen til GFL, hele setningen var vel

Gleder meg til LH overtar hele greia, de har fått dreisen på Swiss så.

Så da antar jeg dy synes det var helt greitt med alle i Swiss som mistet jobben pga dårlig ledelse, men det er ikke OK hos SAS? ;)

-A

Kan ikke fatte og begripe hvorfor noen her inne påstår at SK har bedre C klasse enn AY. Alle MD11 har splitter nye lie flatsbed i C kabin med individuell underholdning ombord. Det samme på A340, de har to nye nå. Kvalitet på mat og drikke servering kan vel heller ikke väre spesielt annerledes. Jeg har nylig snakket med ID pax som overhodet ikke var imponert over SK C klasse i forhold til mange andre selskap. Purseren ombord så uflidd ut, virket sur og i tillegg gikk han med skjorta hengende utenpå buksen. Kan det kalles god standard på C klasse? I tillegg kan vi også nevne alle problemer de har hatt med de nye setene sine som selvsagt ble kjöpt inn billigst mulig.

En ting til, folk har klaget over at de sklir ned i gulvet når de sovner ombord, setene er for glatte....toppers:wow:

At purseren på EN flight ser uflidd ut, kan vel ikke være målestokk for SAS sin C-klasse. Har selv reist mye rundt med diverse selskaper og vil si at etter at sas fikk ny config på sine airbus, så har de et meget konkuransedyktig produkt. Har aldri prøvd C-klasse hos våre venner i øst, så kan ikke uttale meg om dem :-p

Back