Re: AY store suksess på Asia
Originally posted by SQ 777
Hei Tommy777...... Tror du ikke fikk min reasoning rett vedr imponerende 98 % belegg på BOM med AY. ^_^
Det var ialt 40+ flighter på tilbud juli-august , bortgjemt i aviser etc på salg lørdag søndag til BOM ( i regntid og lavsesong ), og der er sikkert få som kan snu så raskt på hælen før søndag midnatt og kjøpe bill. til 2.000 ( WF som oss 1.400 ). Kan ikke være mer enn et fåtall % av 98 !!
Det beviser kun at AY er inne på noe vesentlig her. Noe som SK oppdager for sent som vanlig.Gleder meg til LH overtar hele kostebinderiet og vi flyr L`H OSL-BGO. :lol:
Jeg har aldri hørt om noen flyselskap som selger seter i høysesong til slike priser. Man gir ikke vekk penger.. Det var mitt poeng. Alle jeg kjenner (og alle forum jeg har lest om disse billettene) fikk tak i de billettene de ville. Hvert enkelt sete ombord teller på lønnsomheten.. Og billettene var meget godt annonsert. Uansett, det er jo et markedsstunt, intet annet. BTW, India har ingen lavsesong. Veksten til India er nesten 30% det siste året. Trafikken går hele året. Akkurat nå reiser indere bosatt i utlandet hjem til familien.
Igjen, skjønner ikke hva folk er så imponert over AY for?? TG har 2 jumboer stort sett daglig fra SAS sitt hjemmemarked til BKK, noe som er nesten 4 gang så mye kapasitet som det AY har nå. Regner man med SAS sine snart 2 avganger, har man et tilbud fra SAS sitt hjemmemarked som er 6 gang så stort som det AY tilbyr. Hva er så revolusjonerende og blir applaudert? At AY har dumpet prisene? Jeg tror ikke de viktigste kundene springer etter disse billettene uansett. Og det er ikke noe nytt at nye flyselskaper angriper SAS. På hjemmebane har SAS fått føle konkurransen på kroppen, naturlig nok kan ikke handle det eksplosive skandinaviske markedet alene... Derfor kommer CO, DL, US, TG, SQ ++++ på banen, så konkurranse er intet nytt. SAS vil uansett være der i morgen
AY har valgt å gi opp USA fordi de av geografiske grunner ikke kan vinne til USA. De fornærmer sine kunder med å tilby en charter 757 til BOS og MD11 til JFK. Et drittprodukt for å si det mildt. De har valgt å gi opp USA og satse på østen. SAS er godt representert allerede og har dessverre ikke materiell til å satse, men jeg tror (håper) at dette vil endres snart. Vi som liker SAS og Star Alliance har SQ, LH, Asiana og All Nippon dersom vi vil til østen. Produkter som alle knuser AY.
Og når det gjelder de mildest talt usaklige uttalelsene fra et par i tråden om at man gleder seg til at LH tar over SAS, get real! SAS er i en meget sterk økonomisk situasjon nå og har ingen behov for å selge. SAS gruppen tjente en milliard i fjor og vil levere et meget sterkt resultat i år igjen. Litt mer enn hva en storkjefta løgnhals med en flåte brukte 737er kan vise til. Så noe LH oppkjøp annet en Spanair og BMI, vil vi ikke se.
Originally posted by SQ 777
Eneste problem med AY er at de tilhører "feil" allianse fo mange os oss i Norge.. De fleste av oss tilhører Star eller Skyteam eller begge. men tilbake til C-gjengen:
a ) C-folk vil helst komme raskest mulig fram. AY er overlegen til Asia fra Vest-Europa.
b ) C-folk har bøttevis av poeng de kanskje ikke får brent likevel på andre program
c ) AY kommer snart med en like bra C når de får pælmet ut MD 11'ene .
d ) De er like eff. som f.eks. LH. Imponert de to turene de siste ukene til Asia.
Så er man Star eller Skyteam tar de vel gjerne opp et Oneworld medlemskap også. ??
For meg er ikke AY ikke så aktuelt nå. Vil ta et par "asiafrie år". Men får jeg BKK eller HKG for 2.000 har jeg alltid noe tid tilovers for 3 dager med god mat !! :colgate:
Når det gjelder at AY er i feil allianse er jeg helt uenig i. Skyteam er og vil alltid være alliansen for resten i forretningsreisendes øyne. Ut fra Norge, er ikke KLM et realistisk tilbud for folk som reiser på business. KLM satser på økonomiklasse og har et meget begrenset antall premium seter på sine fly. Når det gjelder CO, har de 16 premium seter på sine 757. Så for turister på prisjakt, er alliansen bra for Norge (wow, 16 daglige avganger fra Norge!! For en topp allianse...
Så på bonus fronten har faktisk AY en fordel. De er medlem av verdens nest beste allianse.
Og så til det at AY er raskest til østen.. De er raskere fra Norge, ja. Men hvor mye snakker vi om? Vi snakker om tider under en time, noe som er utrolig lite. Som forretningsreisende hadde jeg vært meget bekymret for transfertider på 40 minutter i HEL på vinteren. Litt de-icing og snørydding så rekker man ikke flyet i HEL. Hva må man gjøre da? Ligge over eller ta turen om LHR...
AY har ihvertfall en eksklusiv C klasse med 30 seter på sin A340. De trenger ikke jobbe hardt for å selge de setene... Produktet har jeg aldri prøvd men har fått det referert flere ganger. De rekker liksom ikke opp... Se hva konkurrentene tilbyr til Asia..
Setene til AY er omtrent det samme som SAS har, dog har SAS bedre IFE system. SAS har også en meget stor fordel i Economy Extra. For forretningsreisende som må ta en tur i siste liten, tilbyr man Economy Extra til en fornuftig pris for fullpris økonomi passasjerer. Hos flyselskap som ikke har en premium økonomi kabin, vil fullpris økonomi passasjerer havne i M, mens hos SAS får man ihvertfall noe igjen for pengene..
Og når det gjelder SAS sin C klasse, har jeg aldri sett uflidde FAs.. Servicen i C er akkurat slik vi skandinaver liker det. I tillegg har SAS det lille ekstra med espresso baren og jumbo toaletter slik at man kan skifte på en behagelig måte.
Og til slutt. Igjen, SAS har utfordringer AY og andre flyselskaper ikke har. Vi lever i et sivilisert samfunn der fagforeninger har sine rettigheter. Derfor må man følge spillereglene noe som gjør det vanskeligere for SAS å drive butikk. Man holder tilbake ekspansjoner fordi man sliter med høyere kostnader enn konkurrentene. SAS har kuttet kraftig, men dessverre er ikke SAS International der man ønsker å være grunnet en forhistorisk måte å drive butikk på. Og ledelsen er maktesløse mot CAU og andre fagforeninger. Skal SAS international være konkurransedyktig, bør piloter og FAs være stasjonert i CPH eller ARN. Man må rett og slett drive butikk, ikke først og fremst tenke på de ansatte. SAS tidligere ledelse har angrepet dette problemet på helt feil måte og det får man svi for nå. Dessverre. Jeg håper bare at SAS får tingene under kontroll og bruker de snart 15 milliardene de har fått/får frigjort til en positiv ekspansjon. For produktet SAS international er meget godt i alle klasser.