Finnairs store suksess på Asia

Re: AY store suksess på Asia

Originally posted by MD11

Kan ikke fatte og begripe hvorfor noen her inne påstår at SK har bedre C klasse enn AY. Alle MD11 har splitter nye lie flatsbed i C kabin med individuell underholdning ombord. Det samme på A340, de har to nye nå. Kvalitet på mat og drikke servering kan vel heller ikke väre spesielt annerledes. Jeg har nylig snakket med ID pax som overhodet ikke var imponert over SK C klasse i forhold til mange andre selskap. Purseren ombord så uflidd ut, virket sur og i tillegg gikk han med skjorta hengende utenpå buksen. Kan det kalles god standard på C klasse? I tillegg kan vi også nevne alle problemer de har hatt med de nye setene sine som selvsagt ble kjöpt inn billigst mulig.

En ting til, folk har klaget over at de sklir ned i gulvet når de sovner ombord, setene er for glatte....toppers:wow:

Comment, nok en gluping med ID rettigheter som ikke forstår at slikt skal man ta opp innad og ikke "reklamere" med
 
Re: AY store suksess på Asia

At SAS er handlingslammet østover kan vel sammenlignes med Finnairs lammelse vestover...eller? Nei - SAS flyr jo faktisk til mange byer i Østen mens Finnair vel ikke flyr til så mange vestover...
 
Re: AY store suksess på Asia

Originally posted by EB

At SAS er handlingslammet østover kan vel sammenlignes med Finnairs lammelse vestover...eller? Nei - SAS flyr jo faktisk til mange byer i Østen mens Finnair vel ikke flyr til så mange vestover...

Når man ser på Helsinkis geografiske belligenhet er det kanskje ikke så rart...?
 
Re: AY store suksess på Asia

Tja! Jeg kan i allefall ikke klage over at SAS faktisk flyr på mange byer i USA...og de fyller jo opp maskinene dit også...
 
Re: AY store suksess på Asia

EB da , man flyr ikke til HEL for å komme til Junaiten. Bortsett helt OK hvis kr. 2.000 for billetten.

Men helt ærlig, fly 1 time østover til HEL og en time tilbake over OSL er kortere enn
to timer sydover til FRA og et par timer før du passerer OSL til høyre i Nordsjøen senere. Har brukt den , teit, men kun pga av pris. LH har jo gratis drinker og da går tiden fortere..;)

Eks på teite routinger er MIN tur til JFK ( se øppkømmings nedenunder ). Men den var superbillig og 100 % FB poeng. Tidsmessig ikke smart a la gå via FRA. Men 777 en vei.

Smarteste tidsmessig er CO fra OSL-EWR. Riktignok har jeg nå tre slike det neste året.

Bytte til henholdsvis SAN-HNL-PHX.... Topp priser og 100 % FB poeng. Alt i monkeyklasse.:wink
 
Re: AY store suksess på Asia

Jeg snakker ikke om å fly østover med AY for å komme til USA... Bare poengterer at Finnair har et utrolig dårlig tilbud til USA fra sitt hjemmemarked...enkelt! SAS flyr båd østover og vestover fra sitt hjemmemarked - i tillegg så er de jo i allianse med SQ og TG som utfyller fra Skandinavia og med LH fra FRA og MUC...
 
Re: AY store suksess på Asia

Joda, er jo delvis enig. AY har JFK direkte, men det har ikke SK fra OSL. AY "tvangssender" alle andre via LHR og videre med BA. Rett retning østover , TOPP, grunnet økonomi. Rett bonussystem for dem, Oneworld.

Men nordmenn blir "tvangssendt" østover til ARN og sydover til CPH av nøyaktig samme grunn før de sendes østover. Pæng.

Men for finner er dette OK.... Ikke oss.

Men de fleste SK trofaste aksepterer dette. Ev. tar andre teite kombi via CDG og FRA ( som meg ). :exclamati :smile2
 
Re: AY store suksess på Asia

...men nordmenn synes det er greit å skifte i AMS og/eller LHR i forhold til ARN og CPH. Så sort/hvit er nok ikke virkeligheten...
 
Re: AY store suksess på Asia

Enig, AMS er jo uansett favoritten nr. 1 i Europa. Like bak mål over dammen som alt annet. CDG, mitt neste er fæl..... Men kun 50 min går jo fort.......:o

Og har NW som har blitt favoritten etter de fikk nye A340/330...... Lest en del sure oppstøt vedr. dem, men har hatt så mange t/r på tre år nå og alt har vært topp.. Tosetere :cool:
 
Re: AY store suksess på Asia

Originally posted by SQ 777

Hei Tommy777...... Tror du ikke fikk min reasoning rett vedr imponerende 98 % belegg på BOM med AY. ^_^

Det var ialt 40+ flighter på tilbud juli-august , bortgjemt i aviser etc på salg lørdag søndag til BOM ( i regntid og lavsesong ), og der er sikkert få som kan snu så raskt på hælen før søndag midnatt og kjøpe bill. til 2.000 ( WF som oss 1.400 ). Kan ikke være mer enn et fåtall % av 98 !!

Det beviser kun at AY er inne på noe vesentlig her. Noe som SK oppdager for sent som vanlig.Gleder meg til LH overtar hele kostebinderiet og vi flyr L`H OSL-BGO. :lol:

Jeg har aldri hørt om noen flyselskap som selger seter i høysesong til slike priser. Man gir ikke vekk penger.. Det var mitt poeng. Alle jeg kjenner (og alle forum jeg har lest om disse billettene) fikk tak i de billettene de ville. Hvert enkelt sete ombord teller på lønnsomheten.. Og billettene var meget godt annonsert. Uansett, det er jo et markedsstunt, intet annet. BTW, India har ingen lavsesong. Veksten til India er nesten 30% det siste året. Trafikken går hele året. Akkurat nå reiser indere bosatt i utlandet hjem til familien.

Igjen, skjønner ikke hva folk er så imponert over AY for?? TG har 2 jumboer stort sett daglig fra SAS sitt hjemmemarked til BKK, noe som er nesten 4 gang så mye kapasitet som det AY har nå. Regner man med SAS sine snart 2 avganger, har man et tilbud fra SAS sitt hjemmemarked som er 6 gang så stort som det AY tilbyr. Hva er så revolusjonerende og blir applaudert? At AY har dumpet prisene? Jeg tror ikke de viktigste kundene springer etter disse billettene uansett. Og det er ikke noe nytt at nye flyselskaper angriper SAS. På hjemmebane har SAS fått føle konkurransen på kroppen, naturlig nok kan ikke handle det eksplosive skandinaviske markedet alene... Derfor kommer CO, DL, US, TG, SQ ++++ på banen, så konkurranse er intet nytt. SAS vil uansett være der i morgen

AY har valgt å gi opp USA fordi de av geografiske grunner ikke kan vinne til USA. De fornærmer sine kunder med å tilby en charter 757 til BOS og MD11 til JFK. Et drittprodukt for å si det mildt. De har valgt å gi opp USA og satse på østen. SAS er godt representert allerede og har dessverre ikke materiell til å satse, men jeg tror (håper) at dette vil endres snart. Vi som liker SAS og Star Alliance har SQ, LH, Asiana og All Nippon dersom vi vil til østen. Produkter som alle knuser AY.

Og når det gjelder de mildest talt usaklige uttalelsene fra et par i tråden om at man gleder seg til at LH tar over SAS, get real! SAS er i en meget sterk økonomisk situasjon nå og har ingen behov for å selge. SAS gruppen tjente en milliard i fjor og vil levere et meget sterkt resultat i år igjen. Litt mer enn hva en storkjefta løgnhals med en flåte brukte 737er kan vise til. Så noe LH oppkjøp annet en Spanair og BMI, vil vi ikke se.


Originally posted by SQ 777
Eneste problem med AY er at de tilhører "feil" allianse fo mange os oss i Norge.. De fleste av oss tilhører Star eller Skyteam eller begge. men tilbake til C-gjengen:

a ) C-folk vil helst komme raskest mulig fram. AY er overlegen til Asia fra Vest-Europa.
b ) C-folk har bøttevis av poeng de kanskje ikke får brent likevel på andre program
c ) AY kommer snart med en like bra C når de får pælmet ut MD 11'ene .
d ) De er like eff. som f.eks. LH. Imponert de to turene de siste ukene til Asia.

Så er man Star eller Skyteam tar de vel gjerne opp et Oneworld medlemskap også. ??

For meg er ikke AY ikke så aktuelt nå. Vil ta et par "asiafrie år". Men får jeg BKK eller HKG for 2.000 har jeg alltid noe tid tilovers for 3 dager med god mat !! :colgate:

Når det gjelder at AY er i feil allianse er jeg helt uenig i. Skyteam er og vil alltid være alliansen for resten i forretningsreisendes øyne. Ut fra Norge, er ikke KLM et realistisk tilbud for folk som reiser på business. KLM satser på økonomiklasse og har et meget begrenset antall premium seter på sine fly. Når det gjelder CO, har de 16 premium seter på sine 757. Så for turister på prisjakt, er alliansen bra for Norge (wow, 16 daglige avganger fra Norge!! For en topp allianse... :rolleyes:

Så på bonus fronten har faktisk AY en fordel. De er medlem av verdens nest beste allianse.

Og så til det at AY er raskest til østen.. De er raskere fra Norge, ja. Men hvor mye snakker vi om? Vi snakker om tider under en time, noe som er utrolig lite. Som forretningsreisende hadde jeg vært meget bekymret for transfertider på 40 minutter i HEL på vinteren. Litt de-icing og snørydding så rekker man ikke flyet i HEL. Hva må man gjøre da? Ligge over eller ta turen om LHR...

AY har ihvertfall en eksklusiv C klasse med 30 seter på sin A340. De trenger ikke jobbe hardt for å selge de setene... Produktet har jeg aldri prøvd men har fått det referert flere ganger. De rekker liksom ikke opp... Se hva konkurrentene tilbyr til Asia..

Setene til AY er omtrent det samme som SAS har, dog har SAS bedre IFE system. SAS har også en meget stor fordel i Economy Extra. For forretningsreisende som må ta en tur i siste liten, tilbyr man Economy Extra til en fornuftig pris for fullpris økonomi passasjerer. Hos flyselskap som ikke har en premium økonomi kabin, vil fullpris økonomi passasjerer havne i M, mens hos SAS får man ihvertfall noe igjen for pengene..

Og når det gjelder SAS sin C klasse, har jeg aldri sett uflidde FAs.. Servicen i C er akkurat slik vi skandinaver liker det. I tillegg har SAS det lille ekstra med espresso baren og jumbo toaletter slik at man kan skifte på en behagelig måte.

Og til slutt. Igjen, SAS har utfordringer AY og andre flyselskaper ikke har. Vi lever i et sivilisert samfunn der fagforeninger har sine rettigheter. Derfor må man følge spillereglene noe som gjør det vanskeligere for SAS å drive butikk. Man holder tilbake ekspansjoner fordi man sliter med høyere kostnader enn konkurrentene. SAS har kuttet kraftig, men dessverre er ikke SAS International der man ønsker å være grunnet en forhistorisk måte å drive butikk på. Og ledelsen er maktesløse mot CAU og andre fagforeninger. Skal SAS international være konkurransedyktig, bør piloter og FAs være stasjonert i CPH eller ARN. Man må rett og slett drive butikk, ikke først og fremst tenke på de ansatte. SAS tidligere ledelse har angrepet dette problemet på helt feil måte og det får man svi for nå. Dessverre. Jeg håper bare at SAS får tingene under kontroll og bruker de snart 15 milliardene de har fått/får frigjort til en positiv ekspansjon. For produktet SAS international er meget godt i alle klasser.
 
Re: AY store suksess på Asia

hahaha og atter haha av noen saerdeles navive SAS oeyne her inne.

At det i virkeligheten spiller noen rolle med direkte forbindelser fra Osl da vi godtar aa fly via AMS men ikke via CPH. At vi paa doed aa liv ikke skal via CPH men gladelig drar via AMS som ofte er lengre.

Er dere virkelig saa skrullete at dere ikke fatter det? Hvorfor pax benytter AMS eller HEL med glede og ikke SAS via CPH? For pax som ikke er aerofile (sikkert 95%) saa bryr de seg veggen om deres argumenter. Det de bryr seg om er pris og regularitet.
I de siste aar har det varet forbunnet med high risk aa velge SAS paa grunn av interne komflikter. Dessuten har de selv glatt priset seg selv ut fra Norge og Sverige til Asia.
De maa jeg bare le naar jeg leserat dette er kortsiktig tenkt og kun forbunnet med tap.
Ta noen kurs i markedsfoering aa finn ut at dette er en av de mest efektive maatene aa danne kunde loyalitet paa.
Vaakn opp!!!!!!!! KLM og Finnair stjeler pax fra det som er SAS sitt hjemme marked.
Fortell meg om et vestlig land med samme okonomi som Sverige og Norge som tillater konkurennter til saa til de grader aa suge ut pax fra sitt hemmemarked som SAS. I tillegg hoester de fantastisk PR ved at mediene til stadighet fremlegger tall fra selskapene "Norge en av de mest profitskapende for KLM" og "Finnair med ekstrem vekst av svensker og nordmenn (igjen)". Med stadig markedsfoering i Norge (det jeg kan tale for) faar forbrukeren en folelse av at disse selskapene satser paa Norske pax i motsetning til SAS som virkelig burde ha trengt et PR kurs.
Naar saa du reklamekampanier fra SAS intercont i Oslo sist lik de Finnair og KLM til stadig kjoerer i Oslo? Jeg kan knapt huske en SAS kampanje som sitter i siden de kjorte glassfiber fronter av MD'er for minst 10 aar siden.

SAS intercont bryr seg veggen om sitt hjemmemarked "skandinavia". Jeg tror de naa begynner aa se konsekvensene av sin mangelfulle satsning. Norge og ikke minst sverige har paa faa aar vist en enorm vekst innen flytrafikken som faa kunne forutsi. SAS kunne med letthet holde nede med hoye priser og styre trafikken ut av Norge tidligere da trafikken var lav og konkurransen saa godt som ikke eksisterende. Den eksplosive veksten har gjort at SAS overhode ikke klarer aa hindre at store aktorer kommer inn selv om de med nebb og kloer goer sitt beste. (hindrer STAR aktorer paa intercont fra Osl). I Sverige har nok signalene ligget lengre enn hos oss, og SAS forsoker aa lappe hullene med et par Maskiner som flyr litt hullete, men det er ikke nok.
SAS kan ikke annet enn aa forvente at slikt skjer. Jeg har ikke noe problemer med aa se at de VAR avhengie av pax fra spesielt tyskland for aa fylle opp flyene fra CPH tidligere, men tidene har forandret seg fort og trafikk grunnlaget fra Skandinavia kan vel naa sies aa vaere saa stort at det glatt kunne dekket opp for transfer pax inn fra andre land i Europa. SAS kan ikke annet enn aa forvente at ting er blitt som det er med lekasjen til andre selskaper. Snur man ryggen smetter andre inn.

Jeg tror det er et tidsporsmaal foer det dukker opp flere langruter til ASIA fra andre en SAS til ARN og Osl. Med dette haaper jeg ikke SAS doed og ned, men jeg synes kanskje at noen sas elskere her kanskje burde sette foten et par meterfra nesetippen og se ting fra en objektiv vinkel.
 
Re: AY store suksess på Asia

Originally posted by Tommy777
AY har valgt å gi opp USA fordi de av geografiske grunner ikke kan vinne til USA. De fornærmer sine kunder med å tilby en charter 757 til BOS og MD11 til JFK.

Jeg har hatt to turer med Finnair i sommer. På den ene turen bort til Helsingfors var flyet fullt av amerikanske turistgrupper som skulle hjem etter rundtur i Skandinavia. Dette er vel et marked som passer Finnair sine "charter"-maskiner bra. De skiller jo også klart mellom dette produktet og deres normale flygninger.

Finnair har tydelig profilert seg som en aktør som satser på Asia, Asia og atter Asia. Så litt trafikk til/fra Finland. Jeg har veldig sans for denne rendyrkingen av markedet.


Og så til det at AY er raskest til østen.. De er raskere fra Norge, ja. Men hvor mye snakker vi om? Vi snakker om tider under en time, noe som er utrolig lite. Som forretningsreisende hadde jeg vært meget bekymret for transfertider på 40 minutter i HEL på vinteren. Litt de-icing og snørydding så rekker man ikke flyet i HEL. Hva må man gjøre da? Ligge over eller ta turen om LHR...

"Jeg har sett" er bestandig en dårlig begrunnelse, men... På turen til Hong Kong traff var de jeg snakket med på flyet (med unntak av MartinL) forretningsreisende fra Skandinavia som skulle besøke ulike produksjonsbedrifter i Asia (og hadde betalt godt over kampanjepris). To av dem ga sa ihvertfall at Finnair var bedriftens foretrukne leverandør av Asia-reiser. Om ikke annet et anektodisk bevis for at Finnair lykkes med Asia-strategien også for forretningsreiser.
 
Re: AY store suksess på Asia

SK's produkter på intercont er jo overhodet ikke dårlig. Og de fyller jo opp flyene sine, de har jo en loadfaktor på nærmere 90% og avgangene over Dammen er jo stort sett fulle. MEN poenget med denne tråden er at SK ikke klarer å ta tak i veksten som er i det Skandinaviske markedet. Organisasjonen henger ikke med og er altfor byråkratisk. Endringene tar for lang tid. Og det andre problemet som blir påpekt her, fagforeningene som er streikekåte.....det kriges innad i organisasjonen mens andre som DY og AY forsyner seg.
 
Re: AY store suksess på Asia

Originally posted by MartinL

hahaha og atter haha av noen saerdeles navive SAS oeyne her inne.

At det i virkeligheten spiller noen rolle med direkte forbindelser fra Osl da vi godtar aa fly via AMS men ikke via CPH. At vi paa doed aa liv ikke skal via CPH men gladelig drar via AMS som ofte er lengre.

Er dere virkelig saa skrullete at dere ikke fatter det? Hvorfor pax benytter AMS eller HEL med glede og ikke SAS via CPH? For pax som ikke er aerofile (sikkert 95%) saa bryr de seg veggen om deres argumenter. Det de bryr seg om er pris og regularitet.
I de siste aar har det varet forbunnet med high risk aa velge SAS paa grunn av interne komflikter. Dessuten har de selv glatt priset seg selv ut fra Norge og Sverige til Asia.
De maa jeg bare le naar jeg leserat dette er kortsiktig tenkt og kun forbunnet med tap.
Ta noen kurs i markedsfoering aa finn ut at dette er en av de mest efektive maatene aa danne kunde loyalitet paa.
Vaakn opp!!!!!!!! KLM og Finnair stjeler pax fra det som er SAS sitt hjemme marked.
Fortell meg om et vestlig land med samme okonomi som Sverige og Norge som tillater konkurennter til saa til de grader aa suge ut pax fra sitt hemmemarked som SAS. I tillegg hoester de fantastisk PR ved at mediene til stadighet fremlegger tall fra selskapene "Norge en av de mest profitskapende for KLM" og "Finnair med ekstrem vekst av svensker og nordmenn (igjen)". Med stadig markedsfoering i Norge (det jeg kan tale for) faar forbrukeren en folelse av at disse selskapene satser paa Norske pax i motsetning til SAS som virkelig burde ha trengt et PR kurs.
Naar saa du reklamekampanier fra SAS intercont i Oslo sist lik de Finnair og KLM til stadig kjoerer i Oslo? Jeg kan knapt huske en SAS kampanje som sitter i siden de kjorte glassfiber fronter av MD'er for minst 10 aar siden.

SAS intercont bryr seg veggen om sitt hjemmemarked "skandinavia". Jeg tror de naa begynner aa se konsekvensene av sin mangelfulle satsning. Norge og ikke minst sverige har paa faa aar vist en enorm vekst innen flytrafikken som faa kunne forutsi. SAS kunne med letthet holde nede med hoye priser og styre trafikken ut av Norge tidligere da trafikken var lav og konkurransen saa godt som ikke eksisterende. Den eksplosive veksten har gjort at SAS overhode ikke klarer aa hindre at store aktorer kommer inn selv om de med nebb og kloer goer sitt beste. (hindrer STAR aktorer paa intercont fra Osl). I Sverige har nok signalene ligget lengre enn hos oss, og SAS forsoker aa lappe hullene med et par Maskiner som flyr litt hullete, men det er ikke nok.
SAS kan ikke annet enn aa forvente at slikt skjer. Jeg har ikke noe problemer med aa se at de VAR avhengie av pax fra spesielt tyskland for aa fylle opp flyene fra CPH tidligere, men tidene har forandret seg fort og trafikk grunnlaget fra Skandinavia kan vel naa sies aa vaere saa stort at det glatt kunne dekket opp for transfer pax inn fra andre land i Europa. SAS kan ikke annet enn aa forvente at ting er blitt som det er med lekasjen til andre selskaper. Snur man ryggen smetter andre inn.

Jeg tror det er et tidsporsmaal foer det dukker opp flere langruter til ASIA fra andre en SAS til ARN og Osl. Med dette haaper jeg ikke SAS doed og ned, men jeg synes kanskje at noen sas elskere her kanskje burde sette foten et par meterfra nesetippen og se ting fra en objektiv vinkel.

Martin, vi er helt enige om at SAS er utrolig på defensiven akkurat nå. Det forandrer ikke fakta: SAS flyr med 90% fulle fly på intercont, belegget er bedre enn noen gang. Og setene selges dyrt. Derfor stjeler ikke noen kunder fra SAS, det SAS taper er potenisalet til å vinne store andeler av den voldsomme ekspansjonen som dette markedet nå har
 
Re: AY store suksess på Asia

Du verden, hadde ALDRI drømt om at denne tråden skulle ta av så mye ved mitt første innlegg. Som jeg så på som et "nøytralt", ikke provoserende innlegg !:cry: Ventet max 0 eller 1-2 svar........

Men det ble jo gøy, men neste gang vil jeg vel starte noe som ikke går i retning av noe fleip vedr. den hellige kua, SK...^_^

AY VERSUS SK får farten opp . Pinadø, trodde bare positiv omtale av FR kunne laqge så mye oppstyr......:p

Takk folkens,.........
 
Re: AY store suksess på Asia

Originally posted by SQ 777

Du verden, hadde ALDRI drømt om at denne tråden skulle ta av så mye ved mitt første innlegg. Som jeg så på som et "nøytralt", ikke provoserende innlegg !:cry: Ventet max 0 eller 1-2 svar........

Men det ble jo gøy, men neste gang vil jeg vel starte noe som ikke går i retning av noe fleip vedr. den hellige kua, SK...^_^

AY VERSUS SK får farten opp . Pinadø, trodde bare positiv omtale av FR kunne laqge så mye oppstyr......:p

Takk folkens,.........

Det er bra med litt debatt innimellom ^_^
 
Re: AY store suksess på Asia

Originally posted by Tommy777

Originally posted by MartinL

hahaha og atter haha av noen saerdeles navive SAS oeyne her inne.

At det i virkeligheten spiller noen rolle med direkte forbindelser fra Osl da vi godtar aa fly via AMS men ikke via CPH. At vi paa doed aa liv ikke skal via CPH men gladelig drar via AMS som ofte er lengre.

Er dere virkelig saa skrullete at dere ikke fatter det? Hvorfor pax benytter AMS eller HEL med glede og ikke SAS via CPH? For pax som ikke er aerofile (sikkert 95%) saa bryr de seg veggen om deres argumenter. Det de bryr seg om er pris og regularitet.
I de siste aar har det varet forbunnet med high risk aa velge SAS paa grunn av interne komflikter. Dessuten har de selv glatt priset seg selv ut fra Norge og Sverige til Asia.
De maa jeg bare le naar jeg leserat dette er kortsiktig tenkt og kun forbunnet med tap.
Ta noen kurs i markedsfoering aa finn ut at dette er en av de mest efektive maatene aa danne kunde loyalitet paa.
Vaakn opp!!!!!!!! KLM og Finnair stjeler pax fra det som er SAS sitt hjemme marked.
Fortell meg om et vestlig land med samme okonomi som Sverige og Norge som tillater konkurennter til saa til de grader aa suge ut pax fra sitt hemmemarked som SAS. I tillegg hoester de fantastisk PR ved at mediene til stadighet fremlegger tall fra selskapene "Norge en av de mest profitskapende for KLM" og "Finnair med ekstrem vekst av svensker og nordmenn (igjen)". Med stadig markedsfoering i Norge (det jeg kan tale for) faar forbrukeren en folelse av at disse selskapene satser paa Norske pax i motsetning til SAS som virkelig burde ha trengt et PR kurs.
Naar saa du reklamekampanier fra SAS intercont i Oslo sist lik de Finnair og KLM til stadig kjoerer i Oslo? Jeg kan knapt huske en SAS kampanje som sitter i siden de kjorte glassfiber fronter av MD'er for minst 10 aar siden.

SAS intercont bryr seg veggen om sitt hjemmemarked "skandinavia". Jeg tror de naa begynner aa se konsekvensene av sin mangelfulle satsning. Norge og ikke minst sverige har paa faa aar vist en enorm vekst innen flytrafikken som faa kunne forutsi. SAS kunne med letthet holde nede med hoye priser og styre trafikken ut av Norge tidligere da trafikken var lav og konkurransen saa godt som ikke eksisterende. Den eksplosive veksten har gjort at SAS overhode ikke klarer aa hindre at store aktorer kommer inn selv om de med nebb og kloer goer sitt beste. (hindrer STAR aktorer paa intercont fra Osl). I Sverige har nok signalene ligget lengre enn hos oss, og SAS forsoker aa lappe hullene med et par Maskiner som flyr litt hullete, men det er ikke nok.
SAS kan ikke annet enn aa forvente at slikt skjer. Jeg har ikke noe problemer med aa se at de VAR avhengie av pax fra spesielt tyskland for aa fylle opp flyene fra CPH tidligere, men tidene har forandret seg fort og trafikk grunnlaget fra Skandinavia kan vel naa sies aa vaere saa stort at det glatt kunne dekket opp for transfer pax inn fra andre land i Europa. SAS kan ikke annet enn aa forvente at ting er blitt som det er med lekasjen til andre selskaper. Snur man ryggen smetter andre inn.

Jeg tror det er et tidsporsmaal foer det dukker opp flere langruter til ASIA fra andre en SAS til ARN og Osl. Med dette haaper jeg ikke SAS doed og ned, men jeg synes kanskje at noen sas elskere her kanskje burde sette foten et par meterfra nesetippen og se ting fra en objektiv vinkel.

Martin, vi er helt enige om at SAS er utrolig på defensiven akkurat nå. Det forandrer ikke fakta: SAS flyr med 90% fulle fly på intercont, belegget er bedre enn noen gang. Og setene selges dyrt. Derfor stjeler ikke noen kunder fra SAS, det SAS taper er potenisalet til å vinne store andeler av den voldsomme ekspansjonen som dette markedet nå har

helt enig, hvilket bare bekrefter at SAS ikke vil satse pa Intercontinental trafikk fra Sverige og spesielt Norge. (ente direkte eller via CPH eller ARN)
Ikke rart at KLM og Finnair ser muligheter her!
 
Re: AY store suksess på Asia

Ja KLM er jo kjempebra fra Oslo til Østen...^_^
 
Re: AY store suksess på Asia

Jaja, vi er uenige Tommy777. Men Finland er tross alt ikke så mye større enn Norge med tanke på befolkning, men det taxer da en del heavyes der iforhold til OSL. Men du bor i USA, så du er jo vant med heavyies daglig...


Originally posted by Tommy777

Igjen, skjønner ikke hva folk er så imponert over AY for?? TG har 2 jumboer stort sett daglig fra SAS sitt hjemmemarked til BKK, noe som er nesten 4 gang så mye kapasitet som det AY har nå.

Jeg er imponert over at du sammenligner TG med AY. AY er mye mindre enn TG, så det skulle bare mangle at TG har nesten 4 ganger kapasitet?

Originally posted by Tommy777

Regner man med SAS sine snart 2 avganger, har man et tilbud fra SAS sitt hjemmemarked som er 6 gang så stort som det AY tilbyr. Hva er så revolusjonerende og blir applaudert? At AY har dumpet prisene? Jeg tror ikke de viktigste kundene springer etter disse billettene uansett.

Hvor har AY dumpet prisene til BKK? Kan du vise eksempler på dette på www.finnair vs www.sas.no nå? Jeg finner priser til BKK for 7500 med AY, og fra 8000 med SK.



Originally posted by Tommy777

Og så til det at AY er raskest til østen.. De er raskere fra Norge, ja. Men hvor mye snakker vi om? Vi snakker om tider under en time, noe som er utrolig lite. Som forretningsreisende hadde jeg vært meget bekymret for transfertider på 40 minutter i HEL på vinteren. Litt de-icing og snørydding så rekker man ikke flyet i HEL. Hva må man gjøre da? Ligge over eller ta turen om LHR...


Hvorfor er HEL mer utsatt om vintern enn LHR, ARN, CPH? I flytraffiken skjer vel ting nokså tilfeldig, og det er vel bortimot umulig å gardere seg mot sånt?


Originally posted by Tommy777


AY har valgt å gi opp USA fordi de av geografiske grunner ikke kan vinne til USA. De fornærmer sine kunder med å tilby en charter 757 til BOS og MD11 til JFK. Et drittprodukt for å si det mildt. De har valgt å gi opp USA og satse på østen. SAS er godt representert allerede og har dessverre ikke materiell til å satse, men jeg tror (håper) at dette vil endres snart. Vi som liker SAS og Star Alliance har SQ, LH, Asiana og All Nippon dersom vi vil til østen. Produkter som alle knuser AY.


Fornærmer sine kunder? Hva med SAS IC iforhold til sine norske kunder da? Nordmenn flyr bare innen Europa?:lol: Å si at AY har et drittprodukt, er vel noe som ikke trengs å kommentere engang..:rolleyes: De har iallefall et tilbud...

SAS vil satse snart ja, men hvor skal de få materiale til satse fra, er vel ikke akkuart lett å levert et riktig fly. For all del, alle de selskapene kan kanskje knuse AY til østen. MEn hvordan knuser de AY, er det med tanke de på first-og biz? For sist jeg fløy LH til østen, hadde de ikke IFE i vært sete slik som AY...


Jeg står ikke å gir applaus til AY, men iforhold til SK har de fått veldig mye mer ut av markedet enn hva SAS har. Å skylde på CAU, høyre priser, vanskelig å få tak i nye fly, blir for dumt. Når Finnair kan bestille nye a340 og a350, så må da vel SK kunne greie det også.


AY får jobbe med produktet sitt for dere som betaler masse, jeg tror de har en lettere oppgave enn hva SAS har foran seg. For jeg merket ingen forskjell på SAS og AY bak i kabinen. Begge har litt å lære av NW med tanke på IFE bak iallefall...
 
Back
Top