Finnairs store suksess på Asia

Re: AY store suksess på Asia

Originally posted by Tommy777
Som forretningsreisende hadde jeg vært meget bekymret for transfertider på 40 minutter i HEL på vinteren. Litt de-icing og snørydding så rekker man ikke flyet i HEL. Hva må man gjøre da? Ligge over eller ta turen om LHR...

Problemet de dagene det plutselig sukker opp frost/tåke/inversjoner på vinterstid på LHR/LGW er at det ikke bare er du som må ligge over, men halve UK.

-A

Originally posted by GFL

Jaja, vi er uenige Tommy777. Men Finland er tross alt ikke så mye større enn Norge med tanke på befolkning, men det taxer da en del heavyes der iforhold til OSL. Men du bor i USA, så du er jo vant med heavyies daglig...

Vel, dersom SAS kun hadde vært et heil norsk selskap, hadde vi nok hatt mange heavies rullende på taxebaner her også akkurat som i Finland. At SAS ikke har intercont base i Norge er jo rett og slett fordi man dessverre har måttet velge. Det å ha 3 intercont baser i så små land funker dårlig..

Originally posted by GFL

Jeg er imponert over at du sammenligner TG med AY. AY er mye mindre enn TG, så det skulle bare mangle at TG har nesten 4 ganger kapasitet?

Vel, det jeg prøver å si er at det finnes tung kapasitet allerede. SAS øker og Finnair øker. Ikke akkurat som om noen taper kunder her da dette er stjeling av trafikk fra eksisterende tilbud. Dette er ny kapasitet. SAS sine fly er fortsatt fulle.

Originally posted by GFL

Hvor har AY dumpet prisene til BKK? Kan du vise eksempler på dette på www.finnair vs www.sas.no nå? Jeg finner priser til BKK for 7500 med AY, og fra 8000 med SK.

Finnair har solgt bøttevis med billetter til under totusenlappen i en kampanje på forsommeren(som alle har fått med seg) Ganske unødvendig midt på sommeren spør du meg...

Originally posted by GFL

Hvorfor er HEL mer utsatt om vintern enn LHR, ARN, CPH? I flytraffiken skjer vel ting nokså tilfeldig, og det er vel bortimot umulig å gardere seg mot sånt?

Det er ikke verre vinter i HEL, men for å bruke argumentet "raskest til østen" er connection tiden i HEL kun 40-45 minutter i snitt på AYs flygninger. Det er meget risikabelt på vinteren.. I tillegg har AY lite avganger mellom OSL og HEL, ikke som SAS som har 5 avganger innen 1 1/2 time på morran for å rekke 909 eller 945.. Dette gjør hele opplegget mye mer risikabelt i mine øyne

Originally posted by GFL

Fornærmer sine kunder? Hva med SAS IC iforhold til sine norske kunder da? Nordmenn flyr bare innen Europa?:lol: Å si at AY har et drittprodukt, er vel noe som ikke trengs å kommentere engang..:rolleyes: De har iallefall et tilbud...

Hehe.. Så AY tilbyr direkte flighter interkontinentalt fra OSL??? De har et bedre tilbud til nordmenn en SAS?? Sist jeg sjekket må man via HEL når man skal til USA med AY. Les innlegget mitt... Jeg snakket om produktet AY tilbyr til USA når jeg sa at produktet som tilbys er dritt. Jeg kan med hånda på hjertet og helt uten å være usaklig si at AYs produkt til USA er et drittprodukt, også for nordmenn. SAS tilbyr et godt produkt med nye fly over hele fjøla. Du vil aldri havne på en 757 som rommer 227 pax til USA... Og raskeste vei til USA ar ihvertfall ikke via HEL.. Men om kort tid kommer Airbusen over hele fjøla hos AY. Da blir det selvsagt bedre, men det er langt å reise via HEL til USA

Originally posted by GFL
SAS vil satse snart ja, men hvor skal de få materiale til satse fra, er vel ikke akkuart lett å levert et riktig fly. For all del, alle de selskapene kan kanskje knuse AY til østen. MEn hvordan knuser de AY, er det med tanke de på first-og biz? For sist jeg fløy LH til østen, hadde de ikke IFE i vært sete slik som AY... .

Nei, det er helt klart at SAS lar andre ta denne veksten, noe som er helt på trynet. Det blir vel noen 332er tildigst i 2009. BTW, LH kommer med IFE til alle i 2008.

Originally posted by GFL
Jeg står ikke å gir applaus til AY, men iforhold til SK har de fått veldig mye mer ut av markedet enn hva SAS har. Å skylde på CAU, høyre priser, vanskelig å få tak i nye fly, blir for dumt. Når Finnair kan bestille nye a340 og a350, så må da vel SK kunne greie det også. .

Fordelen med å drive et såpass lite flyselskap er at man kan snu seg raskere og dra nytte av eksplosive markeder. Der har AY vært flinke. SAS har penger til å bestille fly og gjør det meget bedre enn AY økonomisk akkurat nå. Problemet er at ledelsen er tafatt og nøler, dog ikke helt uten grunn. En stabel storsnuta fagforeninger er litt å stri med..

For tiden så går vel SAS bedre enn Finnair økonomisk også.

Originally posted by Tommy777
Vel, dersom SAS kun hadde vært et heil norsk selskap, hadde vi nok hatt mange heavies rullende på taxebaner her også akkurat som i Finland. At SAS ikke har intercont base i Norge er jo rett og slett fordi man dessverre har måttet velge. Det å ha 3 intercont baser i så små land funker dårlig..

Nja, lite väl enkelt att anta något sådant? Innan Finnair hittade sin nisch med att trafikera Asien hade man 3 MD-11 och flög till en handfull destinationer utanför Europa. Det är väl rimligt att anta att om Norge haft ett "riktigt" nationellt flygbolag hade det i bästa fall sett ut ungefär likadant, dvs haft 2-3 widebodies och några enstaka destinationer till andra kontinenter. Det är inget givet att ett land med 5 miljoner invånare skall ha ett flygbolag i Finnairs storlek, som du får det lite att låta som.

Bra!!! Ingen ting er bedre enn at flest mulig flyselskap går med overskudd. :D

Kjekt finnene får det til! Det er en tøff business! Kundene vet hva de vil ha og det er markedet som bestemmer, er nok flere som vil inn på det markedet her i skandinavia. Har snaket med flere som reiser ofte til asia og er lei å reise vestover og så østover flere timer senere. Når det blir flere ledige brukte WB maskiner på markedet så er det nok nye aktører her i skandinavia, et rykte sier at DY vil inn på det markedet med CPH som et senter.

Norwegian med intercont fra CPH??????????????????

Originally posted by C172
Når det blir flere ledige brukte WB maskiner på markedet så er det nok nye aktører her i skandinavia, et rykte sier at DY vil inn på det markedet med CPH som et senter.

Av alle rykter... Dette tror jeg knapt når jeg ser det.

Originally posted by gustavf

Når det blir flere ledige brukte WB maskiner på markedet så er det nok nye aktører her i skandinavia, et rykte sier at DY vil inn på det markedet med CPH som et senter.

Av alle rykter... Dette tror jeg knapt når jeg ser det.

Hehe, nå fikk jeg meg en god latter. ;)

hørt det jeg også gjennom en i Norwegian. Hvor mye tillitt det skal legges til den kilden vet jeg ikke, men han fortalte at han hadde hørt at det var vurdert WB, men fant leieprisene for høye. Men det var en stund siden jeg hørte dette. I høst eller noe.

Men sant eller ikke, økonomisk eller katrastrofalt. Norwegian har jo ikke gjort annet enn å trasse alle spådommer her på forumet nærmest daglig siden oppstarten så jeg ville ikke bli overrasket om det skjedde.

Noen som har hørt noe om at Thai i det seneste har vurdert et par ukentlige flygninger til Landvetter?
Plukket det opp av to svenske SAS crew som satt å snakket ved siden av meg på Gardermoen for en måned siden. Jeg måtte bite meg i tunga for ikke å kaste meg rundt og hive meg inn i samtalen. Om dette er sant kan Thai brenne i forhold til sitt norske marked, men jeg har egentlig ikke trodd så mye på det.

Originally posted by MartinL

hørt det jeg også gjennom en i Norwegian. Hvor mye tillitt det skal legges til den kilden vet jeg ikke, men han fortalte at han hadde hørt at det var vurdert WB, men fant leieprisene for høye. Men det var en stund siden jeg hørte dette. I høst eller noe.

Men sant eller ikke, økonomisk eller katrastrofalt. Norwegian har jo ikke gjort annet enn å trasse alle spådommer her på forumet nærmest daglig siden oppstarten så jeg ville ikke bli overrasket om det skjedde.

Noen som har hørt noe om at Thai i det seneste har vurdert et par ukentlige flygninger til Landvetter?
Plukket det opp av to svenske SAS crew som satt å snakket ved siden av meg på Gardermoen for en måned siden. Jeg måtte bite meg i tunga for ikke å kaste meg rundt og hive meg inn i samtalen. Om dette er sant kan Thai brenne i forhold til sitt norske marked, men jeg har egentlig ikke trodd så mye på det.

Kan huske når SAS la ned USA ruten fra OSL, ble det visstnok seriøst diskutert i
DY ledelsen å anskaffe seg et par 757 for å fly OSL-EWR.

DY med CPH som udgangspunkt for Widebody trafik tvivler jeg nu stærkt på må jeg erkende - mon ikke rygtet er opstået i forbindelse med de fornylige udtalelserne fra DY om at man kigger på muligheden for en base på CPH med 3-4 fly.

Men hvis det endelig skal være, skal vi da nok byde dem velkommen :)

Gikk i sin tid (midten av 90-tallet) også mange rykter om at BU skulle fly med 767 i konkurranse med SAS Oslo-Newark

var det derfor de kjøpte inn de to splitter nye 767 ene?

Nei, de skulle fly charter og innland i Norge i peakperioder så vidt jeg vet. De gikk bla FBU-TRD.

var det derfor de kjøpte inn de to splitter nye 767 ene?

Nei, de ble kjoept inn for aa oeke kapasiteten mellom OSL - SVG og OSL - TRD Man-Fre og for aa fly Charter i Weekendene...de ble vel ogsaa bestillt mens Dollar kursen var lav, og levert naar Dollar kursen var rekord hoey (nesten NOK 10.00 for en 1 USD) og Boeing tar betalt den dagen du henter flyet....saa de ble omtrent 40% dyrere enn budsjettert....

Ryktene om BU`s inntog på Newark med 767 kom mange år etter at 767`ene ble solgt. Det var 767-300 de skulle ha...

Back