Re: AY store suksess på Asia
Originally posted by GFL
Jaja, vi er uenige Tommy777. Men Finland er tross alt ikke så mye større enn Norge med tanke på befolkning, men det taxer da en del heavyes der iforhold til OSL. Men du bor i USA, så du er jo vant med heavyies daglig...
Vel, dersom SAS kun hadde vært et heil norsk selskap, hadde vi nok hatt mange heavies rullende på taxebaner her også akkurat som i Finland. At SAS ikke har intercont base i Norge er jo rett og slett fordi man dessverre har måttet velge. Det å ha 3 intercont baser i så små land funker dårlig..
Originally posted by GFL
Jeg er imponert over at du sammenligner TG med AY. AY er mye mindre enn TG, så det skulle bare mangle at TG har nesten 4 ganger kapasitet?
Vel, det jeg prøver å si er at det finnes tung kapasitet allerede. SAS øker og Finnair øker. Ikke akkurat som om noen taper kunder her da dette er stjeling av trafikk fra eksisterende tilbud. Dette er ny kapasitet. SAS sine fly er fortsatt fulle.
Originally posted by GFL
Hvor har AY dumpet prisene til BKK? Kan du vise eksempler på dette på www.finnair vs www.sas.no nå? Jeg finner priser til BKK for 7500 med AY, og fra 8000 med SK.
Finnair har solgt bøttevis med billetter til under totusenlappen i en kampanje på forsommeren(som alle har fått med seg) Ganske unødvendig midt på sommeren spør du meg...
Originally posted by GFL
Hvorfor er HEL mer utsatt om vintern enn LHR, ARN, CPH? I flytraffiken skjer vel ting nokså tilfeldig, og det er vel bortimot umulig å gardere seg mot sånt?
Det er ikke verre vinter i HEL, men for å bruke argumentet "raskest til østen" er connection tiden i HEL kun 40-45 minutter i snitt på AYs flygninger. Det er meget risikabelt på vinteren.. I tillegg har AY lite avganger mellom OSL og HEL, ikke som SAS som har 5 avganger innen 1 1/2 time på morran for å rekke 909 eller 945.. Dette gjør hele opplegget mye mer risikabelt i mine øyne
Originally posted by GFL
Fornærmer sine kunder? Hva med SAS IC iforhold til sine norske kunder da? Nordmenn flyr bare innen Europa?:lol: Å si at AY har et drittprodukt, er vel noe som ikke trengs å kommentere engang..

De har iallefall et tilbud...
Hehe.. Så AY tilbyr direkte flighter interkontinentalt fra OSL??? De har et bedre tilbud til nordmenn en SAS?? Sist jeg sjekket må man via HEL når man skal til USA med AY. Les innlegget mitt... Jeg snakket om produktet AY tilbyr til USA når jeg sa at produktet som tilbys er dritt. Jeg kan med hånda på hjertet og helt uten å være usaklig si at AYs produkt til USA er et drittprodukt, også for nordmenn. SAS tilbyr et godt produkt med nye fly over hele fjøla. Du vil aldri havne på en 757 som rommer 227 pax til USA... Og raskeste vei til USA ar ihvertfall ikke via HEL.. Men om kort tid kommer Airbusen over hele fjøla hos AY. Da blir det selvsagt bedre, men det er langt å reise via HEL til USA
Originally posted by GFL
SAS vil satse snart ja, men hvor skal de få materiale til satse fra, er vel ikke akkuart lett å levert et riktig fly. For all del, alle de selskapene kan kanskje knuse AY til østen. MEn hvordan knuser de AY, er det med tanke de på first-og biz? For sist jeg fløy LH til østen, hadde de ikke IFE i vært sete slik som AY... .
Nei, det er helt klart at SAS lar andre ta denne veksten, noe som er helt på trynet. Det blir vel noen 332er tildigst i 2009. BTW, LH kommer med IFE til alle i 2008.
Originally posted by GFL
Jeg står ikke å gir applaus til AY, men iforhold til SK har de fått veldig mye mer ut av markedet enn hva SAS har. Å skylde på CAU, høyre priser, vanskelig å få tak i nye fly, blir for dumt. Når Finnair kan bestille nye a340 og a350, så må da vel SK kunne greie det også. .
Fordelen med å drive et såpass lite flyselskap er at man kan snu seg raskere og dra nytte av eksplosive markeder. Der har AY vært flinke. SAS har penger til å bestille fly og gjør det meget bedre enn AY økonomisk akkurat nå. Problemet er at ledelsen er tafatt og nøler, dog ikke helt uten grunn. En stabel storsnuta fagforeninger er litt å stri med..