Finnairs Flåte

Trdfly

Moderator
Staff member
Medlem
Finnairs Flåte

Fire A321 levert ny til Finnair i 1999/2000 skal nå ut av flåten, å blir til fraktmaskiner.
In related news, Finnair has said it is selling four of its older A321-200s, which the new owner will convert into freighters after disposing of the engines. The bodies and engines of OH-LZA (msn 941), OH-LZB (msn 961), OH-LZC (msn 1185), and OH-LZD (msn 1241) will be sold separately with the engines to be dismantled and used as spare parts, the airline said in a blog post on its website on March 1.
https://www.ch-aviation.com/portal/...umes-tokyo-route-as-russia-closure-takes-toll
 
Re: Finnairs Flåte

Ellers hadde Finnair og partnere ved inngangen til mars følgene tilgjenglige flåte

A319: 6 (1 parkert)
A320: 10 (4 parkert)
A321: 19 (6 parkert)

A330-300: 8 (5 parkert)
A350-900: 17 (3 parkert)

E190: 12 (1 parkert)

ATR-72-500: 12 (1 parkert, 2 på wetlease hos WF)
 
Re: Finnairs Flåte

Fire A321 levert ny til Finnair i 1999/2000 skal nå ut av flåten, å blir til fraktmaskiner.

Tidligere OH-LZC er da fremme i CAN for å bli frakter for Smartlynx

Airbus A321 -211 1185 YL-LDO smartLynx Airlnes ferried 28-30jan23 KLV-BOJ-DWC-CCU-CAN for P2F-conversion ex OH-LZC
 
Re: Finnairs Flåte

OH-LVK er ferdig hos Finnair og sendes til huggern

Airbus A319 -112 2124 OH-LVK Finnair ferried 30-31mar23 HEL-KEF-BGR-GWO, for part-out & scrap
 
Re: Finnairs Flåte

Finnair skal pusse opp kabinene i Embraerne, dog er første fly klart først om over 1 år

https://check-in.dk/finnairs-embraer-fly-skal-have-nye-kabiner/

Finnair oplyser, at man med fornyelsen af designet i kabinerne både ønsker at ajourføre udtrykket, hvilket skal medvirke til at skabe en følelse af friskhed i kabinerne, samt gøre interiøret mere indbydende for passagererne.

Det praktiske arbejde ventes at blive foretaget i løbet af næste år og 2025, og ifølge flyselskabet regner man i øjeblikket med, at det første Embraer-fly med den opdaterede kabine vil være på vingerne henimod udgangen af 2024.
 
Re: Finnairs Flåte

Flåten ved starten av 2024

A319: 5
A320: 10
A321: 15
A330-300: 8
A350-900_ 17

E190: 12
ATR-72: 12
 
Re: Finnairs Flåte

Deres kommende 18. A350-900 har nettopp hatt sin første flytur i TLS, så nærmer seg levering
 
Re: Finnairs Flåte

Flåten ved starten av 2025, ikke det helt store endringene gjennom året.

A319: 5
A320: 10
A321: 15
A330-300: 8
A350-900: 18 (+1)

E190: 12
ATR-72: 12
 
Re: Finnairs Flåte

Forundrer meg litt at de ikke har noen plan for den aldrende kortdistanseflåten. Samtlige 319, 320 og to av 321-maskinene er over 20 år, og noen nærmer seg 25. Skal de gå utenom leasingselskapene blir det vel fort nye fly i 320-serien først etter 2030 (?).
Hverken Embraerne eller ATR-maskinene er jo ikke fabrikknye lenger heller, så skal de vente med å oppgradere hele flåten, blir det jo dyre investeringer som hoper seg opp.

Venter de kanskje på å bli kjøpt opp, slik at IAG eller andre kan bidra til å ta regninga?

Går de for Max derimot, tipper jeg vi ser en ordre på 15 -8 og 15 -10 ;)
 
Re: Finnairs Flåte

…Går de for Max derimot, tipper jeg vi ser en ordre på 15 -8 og 15 -10 ;)

Jeg er slett ikke uenig i hovedpoenget ditt. Men jeg setter ikke bare én, men hele kveldens halvlitre på at Finnair styrer klar av Boeing.
 
Re: Finnairs Flåte

De er tydeligvis såpass short på kapasitet at de har hyret inn Jettime på en ny kontrakt, for to 737 maskiner gjennom både kommende vinter og neste sommer.

Bak betalingsmur
https://check-in.dk/jettime-faar-helaarskontrakt-to-fly-til-finnair/

Finnair og Jettime udvider samarbejdet, og dermed skal det danske ACMI- og charterflyselskab i det kommende vintertrafikprogram og næste års sommertrafikprogram beskæftige to Boeing 737 for det finske flyselskab.
 
Re: Finnairs Flåte

Det hadde vært interessant om de snart kom opp med en plan for kjøp av erstatter for A319/320/321.
 
Re: Finnairs Flåte

Hverken Embraerne eller ATR-maskinene er jo ikke fabrikknye lenger heller, så skal de vente med å oppgradere hele flåten, blir det jo dyre investeringer som hoper seg opp.

De er ennå ikke passer 20 år ennå, selv om de nærmer seg, men ingen av de kan jo sies være dagens generasjon. ATRene er jo også av den nå "gamle" -500 modellen.
 
Back
Top