• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flymotorproblemer på alle hold

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Flymotorproblemer på alle hold

Selv om Boeing kanskje har fått mest omtale i pressen, er det trolig Airbus som har fått føle problemene best på pungen, da dette gjelder både LEAP og P&W’s GTF.

At a gathering of the world’s top airline executives in Sydney this month, Guillaume Faury, the new president of Airbus Commercial Aircraft, said that by the end of June the European jetmaker will have about 100 otherwise completed A320neos sitting grounded without engines outside its final-assembly plants in Toulouse, France, and Hamburg, Germany.

https://www.seattletimes.com/busine...s-jets-disrupt-airlines-and-production-lines/

Nok en gjennomarbeidet artikkel av Dominic Gates i Seattle Times.
 
Re: Flymotorproblemer på alle hold

Så nylig noen bilder fra Renton hvor det også står endel MAX fly å venter på motorer, og P&W sine problemer har jo også rammet Bombardier.

Men ja, det står ganske mange «glidefly» i Hamburg og Toulouse nå

Embraer er mindre rammet da de har fått en mer moden motor og de ikke er laget så mange E2 maskiner til nå. Men Widerøe sine må jo inn til motorbytte i høst
 
Re: Flymotorproblemer på alle hold

Dette må jo bli alvorleg dyrt for alle. Rekna ikkje med at flyselskap og flyprodusent får dekka alle ekstra utgifter?
 
Re: Flymotorproblemer på alle hold

Dette må jo bli alvorleg dyrt for alle. Rekna ikkje med at flyselskap og flyprodusent får dekka alle ekstra utgifter?

Rolls-Royce alene venter å bruke over 1 mrd. kr bare i år

https://www.flightglobal.com/news/a...lines-additional-costs-from-trent-iss-449496/

Rolls-Royce believes issues discovered during its efforts to correct Trent engine problems could create additional cash costs of £100 million ($132 million) this year.
 
Re: Flymotorproblemer på alle hold

......men I Kenmore er alt i rute, ingen problemer med 32 cylindre stjerne motorer «nye» Kenmore DHC-2 Beaver kommer som en snor i passe fart
 
Re: Flymotorproblemer på alle hold

Dette er jo litt symptomatisk for nye motorer nå, både fly og bil. Man forsøker å lage så "rene" og lette motorer som mulig, og da går det ut over andre egenskaper.
 
Re: Flymotorproblemer på alle hold

Leveranse-problemer er svaert alvorlig, for alle involverte.

LH har nylig bestillt 6 320CEO fly som skål brukes som stop-gap measure til NEO leveranser er i takt. Siden man er forsatt short på fly, har man nå valgt å bringe D-AIQS, en 25 års gammelt A320, inn i traffik for JUL/AUG/SEP. Flyet har vaert lagret i det meste de siste årene, og til slutt flydd litt med TFC Käufer, en flyskole. Det koster en god spenn å fa det til, og det er bare for å ha nok fly i sommerferie.

Selskaper som er vel-drivet har klare flåteplaner og deres phase-out og phase-in går i takt. Samtidlig foregår billetsalg siden man regner med å ha en visst antall fly i opersjon. Dersom nå de nye flyene er forsinket eller ikke flydyktig, så far man en stort problem. ACMI market er tomt denne sommeren, en situasjon som aldri før.
 
Re: Flymotorproblemer på alle hold

Leveranse-problemer er svaert alvorlig, for alle involverte.

LH har nylig bestillt 6 320CEO fly som skål brukes som stop-gap measure til NEO leveranser er i takt. Siden man er forsatt short på fly, har man nå valgt å bringe D-AIQS, en 25 års gammelt A320, inn i traffik for JUL/AUG/SEP. Flyet har vaert lagret i det meste de siste årene, og til slutt flydd litt med TFC Käufer, en flyskole. Det koster en god spenn å fa det til, og det er bare for å ha nok fly i sommerferie.

Selskaper som er vel-drivet har klare flåteplaner og deres phase-out og phase-in går i takt. Samtidlig foregår billetsalg siden man regner med å ha en visst antall fly i opersjon. Dersom nå de nye flyene er forsinket eller ikke flydyktig, så far man en stort problem. ACMI market er tomt denne sommeren, en situasjon som aldri før.

Novair måtte leie A330 fra Egypt i uka som gikk, man skal vel leie inn fra egen sektor først, før man må sjekke opp utenfor sin egen sektor.
 
Re: Flymotorproblemer på alle hold

Lukter vel høyere flypriser fremover nå, dette pluss økte fuelkostnader...
 
Re: Flymotorproblemer på alle hold

To år senere, og nye problemer dukker opp: Denne gangen med CFM Leap, som hittil har langt kortere levetid "på vingen" enn ønskelig, så her her de en jobb å gjøre

https://leehamnews.com/2020/06/01/new-ge-aviation-ceo-will-face-big-challenges/

The LEAP falls far short. With advanced materials and higher running temperatures to achieve target fuel reduction goals, the LEAP so far faces engine removals in about 6,000 hours. Some of the advanced materials failed early.
 
Back
Top