Widerøe skal fly for Finnair: BGO-HEL og TOS-HEL + codeshare

Re: Widerøe skal fly for Finnair: BGO-HEL og TOS-HEL

Tipper det er stormende jubel hos SAS om dagen...

Tror ikke man skal overdramatisere dette. WF er ikke lenger SAS-eid, og nå er det normale forretningsmessige forhold som gjelder. Og det fungerer helt greit. Et sterkt WF er også en fordel for SAS.
 
Re: Widerøe skal fly for Finnair: BGO-HEL og TOS-HEL + codeshare

Reiste med AY 942 fra Bergen til Helsinki i går.
Var eneste i business (som var de 2 første radene) men ellers var flyet tilnærmet fult. Litt småting å sette fingeren på som nok kommer av at dette er en helt ny rute, men alt i alt en veldig grei måte å komme seg til Helsinki på og benytte Finnair sitt nettverk videre til Asia hvis du flyr fra Bergen.
Merket at de fortsatt driver med opplæring da det var ekstra personell i kabinen. Rett etter landing i Helsinki kom maskinen fra Tromsø taksende forbi.
 
Re: Widerøe skal fly for Finnair: BGO-HEL og TOS-HEL + codeshare

Er det både Finnair- og Widerøe kabinbesetning ombord?
 
Re: Widerøe skal fly for Finnair: BGO-HEL og TOS-HEL + codeshare

Har flydd ruten som stopper i Stockholm og jeg var faktisk den eneste ikke-asiater på det flyet. Muligens det nå kommer litt mer bergensere på ruten østover, men tror nok fortsatt at, iallfall i sommer, broparten av pax er turister fra Asia.
 
Re: Widerøe skal fly for Finnair: BGO-HEL og TOS-HEL + codeshare

Jeg skal med AY 942/941 i sommer og videre til og fra Moskva. Det er behagelige rutetider og billigere har ikke jeg flydd Bergen - Moskva på mange år.
 
Re: Widerøe skal fly for Finnair: BGO-HEL og TOS-HEL + codeshare

Har flydd ruten som stopper i Stockholm og jeg var faktisk den eneste ikke-asiater på det flyet. Muligens det nå kommer litt mer bergensere på ruten østover, men tror nok fortsatt at, iallfall i sommer, broparten av pax er turister fra Asia.


De fleste setene er solgt til turoperatører. Virker som en del tror rutene er laget for at innbyggere i Bergen og Tromsø skal komme seg til Asia. Det er feil. Rutene har utelukkende kommet på som en del av faste rundturer i Norden. Det er også grunnen til at man i flere år har stoppet flyet i Stockholm.
 
Re: Widerøe skal fly for Finnair: BGO-HEL og TOS-HEL + codeshare

De fleste setene er solgt til turoperatører. Virker som en del tror rutene er laget for at innbyggere i Bergen og Tromsø skal komme seg til Asia. Det er feil. Rutene har utelukkende kommet på som en del av faste rundturer i Norden. Det er også grunnen til at man i flere år har stoppet flyet i Stockholm.

Vel nå har KLM et godt grep på de fleste større bedriftene med stor reisevirksomhet i Bergen, så det er vel ikke annet å forvente. Ruten er ikke videre annonsert/reklamert for heller, så det kan nok stemme. Bra for avinor/reiselivsnæringen da :)
 
Re: Widerøe skal fly for Finnair: BGO-HEL og TOS-HEL + codeshare

Jeg ser WIF opererer med Q400 på AY-ruta BGO-HEL-BGO i dag. Er det normalt variasjon i materiellbruk (190-E2/Q400), f.eks pga charterbruk av 190-E2 i helgene, eller er det teknisk på 190-E2 i dag?

Espen
 
Re: Widerøe skal fly for Finnair: BGO-HEL og TOS-HEL + codeshare

ser just nu at AY942 (WF) og AY804 (A321 fra Finnair via ARN) gjør seg klare til avgang fra BGO. Har ikke fulgt med så mye angående denne ruta, men er det meningen at disse skal opereres parallelt? Trodde WF skulle ta over for AY jeg...
 
Re: Widerøe skal fly for Finnair: BGO-HEL og TOS-HEL + codeshare

ser just nu at AY942 (WF) og AY804 (A321 fra Finnair via ARN) gjør seg klare til avgang fra BGO. Har ikke fulgt med så mye angående denne ruta, men er det meningen at disse skal opereres parallelt? Trodde WF skulle ta over for AY jeg...



Widerøe kommer i tillegg til HEL-ARN-BGO flighten
 
Re: Widerøe skal fly for Finnair: BGO-HEL og TOS-HEL + codeshare

Widerøe kommer i tillegg til HEL-ARN-BGO flighten

Slik som jeg har hørt skal vist opb WF direkte være ganske så full de alle fleste avgangene, og AY selv via ARN være rimelig godt belegg på, usikker på hvor mye som er BGO-ARN pax og BGO-HEL på sistnevnte. Men forsto det som at de var ganske godt belegg tross avgangs så å si samtidig...
 
Re: Widerøe E190-E2 - Hvor skal den fly?

Finnair skal visst være så fornøyd med WFs operasjon på AY941 og AY945, at dem har gitt dem flere oppdrag!

Fra 15 desember og til langt ut på våren blir WFs E2 å finne på AY1251 til Budapest og AY1437 til Berlin, Tegel.

AY941 og AY1437 går nesten samtidig ut fra Helsinki, så her blir minst 2 WF-fly som er å se på HEL fra 15 desember.
 
Re: Widerøe E190-E2 - Hvor skal den fly?

Finnair skal visst være så fornøyd med WFs operasjon på AY941 og AY945, at dem har gitt dem flere oppdrag!

Fra 15 desember og til langt ut på våren blir WFs E2 å finne på AY1251 til Budapest og AY1437 til Berlin, Tegel.

AY941 og AY1437 går nesten samtidig ut fra Helsinki, så her blir minst 2 WF-fly som er å se på HEL fra 15 desember.



Hvordan blir da frekvensene og routingen?

Antar dette er frem til chartersesongen tar til? Ellers blir det vel knapt nok noe kapasitet igjen til egne ruter?
 
Re: Widerøe skal fly for Finnair: BGO-HEL og TOS-HEL + codeshare

Ikke BUD her, men VIE. Dette ser jo ut til å være nøyaktig ett fly.
Finnair in winter 2018/19 season is expanding Embraer E190-E2 service, operated by Widerøe. Planned new E190-E2 market as follows.

Helsinki – Berlin Tegel eff 15DEC18 7 weekly
AY1437 HEL1600 – 1700TXL 290 156
AY1437 HEL1605 – 1705TXL 290 x156
AY1438 TXL1750 – 2045HEL 290 D

Helsinki – Vienna eff 15DEC18 7 weekly
AY1471 HEL0830 – 1000VIE 290 D
AY1472 VIE1115 – 1440HEL 290 D
 
Widerøe skal fly for Finnair: BGO-HEL og TOS-HEL + codeshare

Ikke BUD her, men VIE. Dette ser jo ut til å være nøyaktig ett fly.



Ser vi en nedtrapping på noen av Widerøes nye ruter, eller har de rett og slett så mye kapasitet til overs (de startet jo med en ganske forsiktig flyutnyttelse av ny E2)? Er vel også en mulighet for at Dash 8-Q400 tar over avganger og ruter?
 
Last edited:
Re: Widerøe skal fly for Finnair: BGO-HEL og TOS-HEL + codeshare

TRD-TRF ser ut til å flys med Q400 igjen. Så de tre E2-maskinene gjør grovt sett BGO-TOS, BGO-HEL/MUC/TRF samt HEL-VIE/BER.
 
Re: Widerøe skal fly for Finnair: BGO-HEL og TOS-HEL + codeshare

TRD-TRF ser ut til å flys med Q400 igjen. Så de tre E2-maskinene gjør grovt sett BGO-TOS, BGO-HEL/MUC/TRF samt HEL-VIE/BER.

Enkelte avganger BGO-TRF ser også ut til å gå tilbake til Q400, etter å ha vært fløyet av E290 en periode.

Bestilte nettopp WF421 i desember. De siste månedene har denne vært operert av E290, men ikke denne gangen. Dette forklarer hvorfor. Antakeligvis fornuftig flåteutnyttelse av Widerøe, jeg opplever at det er sjelden de fyller en Q400 på BGO-TRF..
 
Back
Top