Finnair skal fly Oslo-Cuba for Ving

Trdfly

Moderator
Medlem
Neste vinter kommer OSL til å få ukentlig besøk av Finnairs A330 som skal gå mellom Oslo og Cuba. Det er Ving Reiser som skal chartre en A330 fra Finnair, dette kommer som en erstatter for Tui Fly Nordic og Thomson Airways siden TCAS kommer til å fly rutene som sist nevnte flyr denne vinteren. Mere info om datoer og slikt finner du i linken
http://www.ving.no/flyreiser-vinter-12-13
 
Re: Finnair skal fly Oslo-Cuba for Ving.

Denne charteren skal gå annenhver uke, ikke hver uke.
 
Re: Finnair skal fly Oslo-Cuba for Ving.

Men er det snakk om charter, eller kjøper man seg inn på rutefly via HEL?
 
Re: Finnair skal fly Oslo-Cuba for Ving.

HEL-HAV er vel ingen naturlig rute for AY uansett?

Nei, men på samme måte er det kanskje ikke helt naturlig å ta seriecharter annenhver uke fra OSL heller?
At man kjøper seg inn på ruteflyvninger er jo ikke helt uvanlig.
 
Re: Finnair skal fly Oslo-Cuba for Ving.

Har Finnair A330 i charterkonfiguration, eller kan man sælge business-sæderne med en pæn premium?
 
Re: Finnair skal fly Oslo-Cuba for Ving.

Häftigt med AY A330 på OSL!
Finnair har A330 i charter konfig. AY flyger väldigt mkt charter. HEL-HKT flygs också av AY A330 med charter config.
"Back in the days" hade väl AY även MD-11 i charter config...med ca 400 stolar
 
Re: Finnair skal fly Oslo-Cuba for Ving.

Ojsann, dette har jeg ikke fått med meg før nå. Bare å glede seg. Flott at det blir skikkelig mangfold på lufthavnen. Takk for info.
 
Re: Finnair skal fly Oslo-Cuba for Ving.

Charter config? Er det et annet uttrykk for null beinplass og trange seter?
 
Re: Finnair skal fly Oslo-Cuba for Ving.

dette kommer som en erstatter for Tui Fly Nordic og Thomson Airways siden TCAS kommer til å fly rutene som sist nevnte flyr denne vinteren.

Dette var litt forvirrende. DK flyr til Cuba og Mexico denne vinteren. Thomson flyr til Mexico. Neste vinter så flyr DK til Mexico men ikke til Cuba, som blir byttet ut til Aruba.

Det blir vel mer riktig å si at Thomson forsvinner som operatør, mens AY erstatter DK på Cuba som skal fly til Aruba.
 
Re: Finnair skal fly Oslo-Cuba for Ving.

Det blir flott å se Finnars A330 på OSL! :) Jeg tar imidlertid dette som et tegn på at Finnair har overskudd på flykapasitet, og at det ikke lengre er samme suget på Asiarutene deres. Er det noen som kan korrigere meg på dette?
 
Re: Finnair skal fly Oslo-Cuba for Ving.

Dette var litt forvirrende. DK flyr til Cuba og Mexico denne vinteren. Thomson flyr til Mexico. Neste vinter så flyr DK til Mexico men ikke til Cuba, som blir byttet ut til Aruba.

Det blir vel mer riktig å si at Thomson forsvinner som operatør, mens AY erstatter DK på Cuba som skal fly til Aruba.

Det jeg mente var at DK bruker alle sine fly på andre ruter, og har kanskje bestemt seg for å droppe TUI og Thomson.
 
Re: Finnair skal fly Oslo-Cuba for Ving.

Det blir flott å se Finnars A330 på OSL! :) Jeg tar imidlertid dette som et tegn på at Finnair har overskudd på flykapasitet, og at det ikke lengre er samme suget på Asiarutene deres. Er det noen som kan korrigere meg på dette?

De har alltid hatt IC-charterflyvninger. Det er to typer, Lomalennot (ferieflyvninger, et slags semirutefly - AY1000-3000) og annen charter (AY7000->). Det kan være at Ving betaler bedre enn andre og dermed har fått et fly disponert. Det er også mulig at det vil være pax på fra HEL. Så det trenger nødvendigvis ikke bety noe som helst for Finnairs ordinære ruter.

Det ser ut som de bruker A330 til bl.a. LPA, HKT, KBV, LGK, CMB, CUN denne vinteren.
 
Last edited:
Re: Finnair skal fly Oslo-Cuba for Ving.

Finnair har väldigt mycket chartertrafik, det har varit en viktig del i deras verksamhet i flera decennier.
AY 757 flotta flyger nästan bara chartertrafik.
 
Re: Finnair skal fly Oslo-Cuba for Ving.

Hvor mange seter har deres A330-300 i charterkonfigurasjpn?
 
Re: Finnair skal fly Oslo-Cuba for Ving.

Thomas Cook Scandinavia skal fra Oslo fly vestover til Mexico (CUN) og Aruba (AUA) neste vinter, og det blir med en A330-200, med royal class for 49 pax.
I vinter flyr de Cuba, men da man har flyttet denne avgangen til Aruba neste vinter, er det ikke kapasitet nok med deres 5 A330 (hvorav kun to er A332). Derfor denne ekstrakapasiteten utenfra hos VING/SPIES.
Fra Danmark kommer også Dominikanske Rep tilbake til TCAS. Det blir ikke flyvninger til Karibien fra regionale norske flyplasser, men kun fra OSL.

Tally-Ho
 
Re: Finnair skal fly Oslo-Cuba for Ving.

----
Men dette er så vidt jeg skjønner Apollo, som leier inn Finnair fra BGU, SVG og TRD til CUN og VRA. Jeg tror ikke VING (slik trådtittelen sier) deltar på dette, i konkurranse med sin egen A330 fra OSL til CUN etc. Det ville i så fall overraske meg. Det er en tøff satsing. TCAS hadde ikke den nødvendige suksess da de forsøkte tilsvarende fra disse fyplassene til HKT for noen år siden, folket ville via OSL viste det seg. Nå får vi se om det blir en døgnflue...
 
Re: Finnair skal fly Oslo-Cuba for Ving.

----
Men dette er så vidt jeg skjønner Apollo, som leier inn Finnair fra BGU, SVG og TRD til CUN og VRA. Jeg tror ikke VING (slik trådtittelen sier) deltar på dette, i konkurranse med sin egen A330 fra OSL til CUN etc. Det ville i så fall overraske meg. Det er en tøff satsing. TCAS hadde ikke den nødvendige suksess da de forsøkte tilsvarende fra disse fyplassene til HKT for noen år siden, folket ville via OSL viste det seg. Nå får vi se om det blir en døgnflue...

Se her da.....
http://www.ving.no/flyreiser-vinter-12-13
 
Back
Top