Finnair: -30 M€ i 2011 - Vurderer outsource all Europeisk trafikk

Tror reelt ikke SAS er så interesseret i at have en østgående hub i Helsinki. Jo tak, passagerne vil de nok gerne have, men dubleret feedernetværk koster jo også en del.

Set fra SAS er det bedre med en primær hub med et feedernetværk, evt. suppleret med en sekundær hub hvis den og tilhørende feedernetværk kan opretholdes med få dublerede ruter osv.

Glem heller ikke, at den måde Finnair driver deres hub på, så er det mest fordelagtigt med ruter der tager 24 timer frem og tilbage, hvilket ikke alle deres ruter gør.

Hvis SAS skulle lave noget Helsinki-lign. i Stockholm, ville det nemmeste nok være at lave joint venture med Singapore, Thai, Air China, ANA og Air India, og bede dem lave turn around i Stockholm samtidigt, og så evt. supplere med enkelte ruter selv. Skriver ikke at det er det der sker, men kun at det nok er mere oplagt for SAS end at overtage en hub i Helsinki. SAS mangler jo ikke ligefrem hovedstæder med hub-drømme ;)

Re: Finnair: -30 M€ i 2011 - Vurderer outsource all Europeisk trafikk

Og det gjør det vel enda mer usikkert om disse er partneren AY bør/skal satse på. Et selskap som har satt sugerør i deres eget "nedslagsfelt" med billig arbeidskraft og i tillegg har bedyret at de vil gå etter det samme IC markedet ( nesten iallefall ).
Hva med AB, er de en mulig feeder, om de da skulle starte opp til HEL, de flyr vel ikke der nå?

AB har 2 dagliga fly till TXL och 1 daglig till DUS från HEL.

Finnair + SAS har ju talats om då och då under de senaste 10 åren, men realistiskt tänkt så kommer de två bolagen aldrig att gå ihop.

Hvorfor vil Finnair outsource Europa-rutene? Er ikke de to segmentene gjensidig avhengige av hverandre ettersom de begge sørger for feed til hverandre? I artikkelen står det for øvrig at Finnair - målt i antall avganger - er det tredje europeiske selskapet til Asia med 75 ukentlige flyvninger. Selskapet sier at de vil doble avgangene innen 2020.

But, he adds, the short-haul operation feeding those Asian routes is 20-40% too expensive and finding a solution is critical.

http://www.flightglobal.com/news/ar...ns-but-finnair-struggles-on-home-turf-370155/

Last edited:
Jo, men hvis de kan få andre til å utføre dem til lavere pris, blir lønnsomheten større.

Hvorfor vil Finnair outsource Europa-rutene? Er ikke de to segmentene gjensidig avhengige av hverandre ettersom de begge sørger for feed til hverandre? I artikkelen står det for øvrig at Finnair - målt i antall avganger - er det tredje europeiske selskapet til Asia med 75 ukentlige flyvninger. Selskapet sier at de vil doble avgangene innen 2020.

http://www.flightglobal.com/news/ar...ns-but-finnair-struggles-on-home-turf-370155/

Problemet deres er at HEL er en for liten destinasjon i m.h.t. lokal trafikk til at de kan ha flere daglige avganger på destinasjonene de feeder fra i Europa, noe som gjør at det ligger fly på flere av disse hele dagen for at det skal passe inn med feed til/fra HEL for Asia rutene. Dette gir en svært dårlig utnyttelse av short haul flyene, og tilsvarende dårlig økonomi...

Last edited:

ATWonline har en artikkel om outsourcing av Finnairs vedlikehold. I forbifarten spekuleres det i at Air Berlin kan være en mulig samarbeidspartner for intra-europeisk trafikk.

For meg virker det risikabelt å gjøre noe slikt, i realiteten skyver Finnair problemet foran seg. Hva gjør man den dagen konkuransen hardner til på interkontinentale flygninger?

Several Finnish media outlets have reported Air Berlin (AB) could be the partner. Vehviläinen told ATW that a possible strategic partner could have a fleet of up to 150 aircraft.

atwonline.com/finnair-outsource-maintenance-jobs-seeks-jv-partner-0416

Last edited:

Så er der lidt nyheder...

Finnair tæt på nyt partnerskab
Venter at kunne offentliggøre en ny aftale denne sommer

Finnair’s CEO, Mika Vehviläinen, bekræfter overfor nyhedstjenesten Bloomberg, at flyselskabet i løbet af få måneder vil kunne offentliggøre en ny alliance med et, indtil videre, unavngivet flyselskab.
(...)
Flere medier har gættet på, at en mulig samarbejdspartner kunne være Air Berlin, som – ligesom Finnair – er deltager i OneWorld alliancen. Men den finske flyboss afviser kategorisk at deltage i spekulationerne om, hvem der bliver selskabets partner.
http://www.tic.travel/news/27042012/finnair-tæt-på-nyt-partnerskab

Dette har jeg ikke så mye greie på, men drister meg frempå likevel;
Dersom AY inngår et slikt samarbeid med AB, for å "legge ned" sin egen feeder trafikk, hvordan ser man for seg at AB organiserer feeder ruter fra Skandinavia? jeg tenker da på CPH, ARN, OSL og andre byer der AB ikke i dag har base eller ruter? Betyr det da at AB oppretter base i HEL og begynner å serve disse destinasjoner derfra?

Jeg tenker at det kanksje vil være en ide å bruke DY på feed fra Skandinavia og AB fra andre steder i Europa?
(vet at flere her har poengtert a DY er langt unna et system som kan håndetere dette osv men hvor vanskelig "kan det være" egentlig?? )

Helt sikkert ikke vanskelig for DY, kun spørsmål om å bestille et billettsystem som er hyllevare. Men gratis er det ikke.

DY trenger 'bare' å oppgradere det de har og legge til produktmodulene de ikke har idag, som ETKT (i prinsippet har de det idag, men de må likevel betale for å ta det fullt i bruk), interline, kompatibilitet med alle partnerens (og deres partnere) frequent flier programmer osv. Investeringen er stor, jobben ikke fullt så stor på systemsiden, men stor på opplærings- og prosedyrebiten.

Men det er jo kun et spørsmål om hvor fort man vil tjene det inn. DY klarer seg fint i dag uten partnere og hvorfor skal man ta løftet hvis man ikke vil få like mye igjen? Men det regnestykket får de ta de som har tallene.

Norwegian nyttjar endast billig låglönepersonal från Estland på HEL basen.
Finnair har garanterat minst 50% högre lönekostnader för sin flygande personal. Därför är det inte så konstigt om Finnair har svårt att konkurrera mot DY i Finland.

Tror du virkelig at lønnskostnadene er det som styrer om Finnair kan konkurrere med Norwegian? Jeg nekter å tro at pilot- eller kabinlønninger er det som er kostnadsdrivende i ett flyselskap.

Just my 50 cent.

Hvis AY overfører alt på nær deres oversøiske engagement, vil det så være begyndelsen til enden for AY ???
Det håber jeg så sandelig ikke, men det er da vel en fallit erklæring at starte på denne form for outsourcing.
Hilsen Ole

Hvis AY overfører alt på nær deres oversøiske engagement, vil det så være begyndelsen til enden for AY ???
Det håber jeg så sandelig ikke, men det er da vel en fallit erklæring at starte på denne form for outsourcing.
Hilsen Ole
Det handler vel om at sænke enhedsomkostningerne, hvis man finder en underleverendør der er billigere end sig selv / mere effektiv end sig selv er det ok. Det er principielt ikke anderledes end når Cimber A/S fluver for SAS, end når Ausburg Airways etc. flyver for LH, eller det nummer man gjorde ved at flytte aktiviteterne fra det gamle Swiss til CrossAir, og derved få de lavere omkostninger.

Spørs om de ansatte kommer til å sitte i ro og stille se på at de får lavere lønninger, flere flytimer etc etc.
Jeg tipper jeg ikke hadde gjort det...

Back