Fellowship to Seattle: Soul Food To Go

Dag 2 forts...

Takket være vår utmerkede spotter-sjåfør gikk ferden direkte herfra rundt plassen til der man kan ta frem kamera og titte på de som står parkert ute på Renton.
3282730060_b896978a44.jpg

Vi var ikke seine med å komme oss ut....

3282730114_c8bb4028bf_o.jpg

det finnes hus i bakgrunnen der, ja....

3282730172_fb74b360a4.jpg
3281909875_6ffabb3683.jpg

Linjenummer 2802, en -800 for Westjet, linjenummer 2799 en -700 for Southwest
3282730916_a775ef2b3e.jpg
3281909965_56f9323d09.jpg

og så EI-EBG ferdig malt for Ryanair. På bane 15/33 her har MANGE av de flyene vi kjenner her hjemme hatt sin first flight!

Så kunne vi fornøyde sette kursen for et gatekjøkken og litt mat, fyldigere omtalt i f.eks Martins rapport

Sjåføren vår hadde lyst på mer spotting, og det var det visst noen av oss som hadde også :) Eller hadde han vært så lur å leie en bil som alltid finner korteste vei til nærmeste interessante flyplass? (Ja, jeg har prøvd den der overfor familien noen ganger, med vekslende hell :) )

I hvertfall ankom vi en passende parkeringsplass ved gjerdet rundt Boeing Field... Alle 3 på en dag! (sukk!!!!! )

3281910261_02e582cb7a.jpg
3281910055_143767b008.jpg

Først så vi den ene veien, så så vi den andre veien...

3282731018_8907a9baf7.jpg
3282731172_e3c2a71c51.jpg

Så lå en med winlgets på innflyging, og vi fikk se vår første standard first arrival at BFI, med kort oppbremsing, så full gass og ny hard oppbremsing. Dette var l/n 2797 for Ryanair

3281910595_13b505bd46.jpg

På vei inn mot Seatac, kom FDX med MD-10, og da kan jeg vel rette opp "misforståelsen" fra innflyging CPH, Martin?

3281911133_240b4b072b.jpg
3281911201_ebeddf0f41.jpg

Morsomt å lære seg hvor en kan lese av l/n, som her er 2795 for Egypt Air

3281911251_dea7d53e2c.jpg

3282732682_0f98390a0d.jpg
3282732732_694bb853ea.jpg

Så litt lokal trafikk før vi dro, N19 og N791PB, også den med WL

3282732424_39b2ac6962_o.jpg

Så til slutt, som en takk til Captain Flanagan, for bøker og CD som har delte ut fra United Arilines til frokosten denne dagen: en 757 over oss mot Seatac

Da bar de inn mot hotellet igjen, et første møte med den hyggelige puben Vons, hvor de hadde en klokke som talte ned hvor mange dager det var igjen til jul...., jeg prøvde bevisst å se andre veien....
Og kveldens siste spisested bød på meget god mat og underholdning :)
 
Last edited:
Kjempeartig Ole Johan!
Gøy å lese og fine bilder - skulle gjerne dratt tilbake og inn i historien igjen!
Keep on the good work ;)

VC-10
 
Dag 3, lørdag 24.januar
Den store Everett og julebord-dagen!

del 1: Hos Boeing :)

Kona mi har i mange år fleipet med meg om at "hvis det bare har noe med fly å gjøre, så kan du stå tidlig opp"! Ja, slik er det å bli godt kjent! Når motivasjonen er i orden, hvilket den var denne lørdagen, så var det ikke noe problem for NOEN av oss på turen å sitte klar fordelt i 4 biler slik at avgangen gikk som planlagt kl 07:45.
Ferden gikk rett til Everett / Paine Field, og hovedinngangen til Boeing på det enormt store området de har til fabrikk og oppstillingsplasser.
Vi festet på oss navneskiltene, og ble møtt av 2 menn som var våre guider denne dagen. Rett gjennom kontrollposten og inn i en ventende buss som kjørte oss direkte til en inngang på baksiden av den store produksjonshallen.
3290582909_9bca895bf5_o.jpg

Her ses hallen fra motsatt side av rullebanen der vi samlet oss på Future of Flight på ettermiddagen.

Med en gang vi kom inn, fikk jeg opplevelsen av at "her er alt veldig stort!". Dagen før hadde vi jo fått se produksjonen av 737, men her kom vi rett inn bakerst på en av de linjene der de har 777 i produksjon. Vår gode guide, Rocke, var en meget hyggelig mann, og han gikk grundig til verks med oss på slep. Vi fikk utlevert beskyttelsesbriller, da vi gikk på gulvet i denne enorme hallen innimellom de ulike avdelingene av produksjonen.
Ganske fort kom vi inn i en trang passasje der vi sto rett ved siden av en 777-vinge på høykant!
Assosiasjonene kom uvilkårlig til mine erfaringer da jeg som tenåring satt med en Airfix 747 i 1/144 skala og arbeidet med å sette sammen vingen.
Vi skrudde jo ikke nagler på byggesettene, men det gjør de på Everett. Men det var sterkt å stå der rett ved den ene vingehalvdelen.
Så fór vi oppover, og vi fikk et lite glimt hver over det som er produksjonslinjen for 787.
Vi gikk tilbake til den andre siden, og kom etter hvert tett innpå den ene produksjonslinjen fro 777. Det var artig å stå ved rekkverket å se ned på der hvor de begynner med å sette skrogdelene sammen. Vi så skrog nr 774, nr 775 og nr 776, og så var det gjort klar plass til det som skulle bli det neste...
Vi gikk på de oppbygde stativene som fulgte formen av vingen som nå var festet til skroget på det som skulle bli en B777-200LR til BA, vi kunne gå helt innunder, og stikke hodet opp i hull i vingen. Og der drev de med rengjøring inne i vingen...
Vi kunne inspisere den spesielle "wingleten" som er ytterst på 777-vingen, og snudde vi oss mot gjerdet, så var verktøykassene der hvor vi nærmest i detalj kunne se hvor de oppbevarte verktøy og skruer og alt mulig i ulike størrelser.
så var det ned på gulvet igjen, se litt på understell og vi fulgte produksjonslinjen nedover. Vi gikk bl.a. forbi en 777 med linenumber 767.. For alle som opplever at et fly har sjel, aner vi her kimen til en identitetskonflikt?

Vi kom rett forbi de nylagede flyene som sto nærmest døren der "Roll-out" foregår. Så var det over til neste produksjonslinje, og der sto den da:
Boeing 787 l/n 1. I Boeing-fargene og med de nye skruene lett synlig bak på flyskroget. Han informerte mye om prosessen, vi kunne gå helt rundt den omtrent, og det var jo noen som sørget for å få fingeravtrykkene sine på den.
Rocke var åpen for alle slags spørsmål vedr prosessen.
Så gikk vi videre på tvers, og kom dit hvor de har begynt å gjøre klar for produksjon av 747-8. Men før de kommer så langt, må den som står nederst ved døra gå i stykker!! Ja, vi fikk stå der og se dirkete på 787 l/n 2, som er den som settes i press for å se: når brekker vingen? Utrolig å se alle de loddene og hva det nå var, som var plassert på både over og under vingene, og som hele tiden ble overvåket fra det kontrollområde vi så opp på.
Virkelig en opplevelse som er verd å ta med seg til de samtalene jeg av og til å har med folk som har flyskrekk.

Så gikk vi videre til den 5. av de parallelle produksjonslinjene, og vi havnet rett under den som sto forrest av de som muligens er de 4 siste 744F under produksjon. 747 er og blir enorm, og når man kommer helt bort til den, og kan gå helt oppreist midt under flyet, så sier det det meste..

Da hadde vi altså sett den innerste linjen med 787, vi hadde gått detaljert gjennom den neste linjen med 777, vi gikk i forkant av den 3 linjen som også er for 777, der vi traff på 787 som sto rett innefor døren. Og vi så den 4. linjen der de altså klargjør for 747-8 og nå tester 787 sine grenser. Og vi så den 5. linjen der de fortsatt arbeider med 744.

IMPONERENDE! Flott få lov til å delta på dette, det sitter i som sterke minner, selv om vi ikke har noen bilder derfra. Tusen takk til Dag, og til Rocke!!

Vi gikk ut av hallen, og tilbake over broen til utgangen der bilene våre sto, og dro så til et trivelig sted nede ved sjøen for å spise lunsj.
 
Dag 3, del 2: The flying Heritage

Igjen var jeg plassert i den "spotter-vennlige" bilen, dvs sjåføren, Andreas.

Før samling ved inngangen til museet var vi vel noen som var ivrige med kameraet rett ut av bilen:
3288037833_3051d68c00.jpg
3288037783_715c37b7e7.jpg

3290563547_6b31f9c54a_o.jpg

Må jo si at særlig denne var det vanskelig å ikke ta med en gang, i sollys

3288037979_9cbc56170b_o.jpg

Har alltid likt selskaper som vet å merke noen fly med noe ekstra :)

Men nå ble vi skjenna på, og ropt inn fordi vi jo hadde avtale med omvisning på den flotte og private samlingen av fly under navnet "The Flying Heritage".

Jeg legger ut noen av bildene derfra uten så mange kommentarer....
3288854894_e20c9b37ef.jpg
3291362744_a23b5529a9_o.jpg

3290536733_4c2c2ea76a_o.jpg

En flott Mustang, og dett bildet fortjener en litt nærmere titt...

3291353790_f4bcdce6cf.jpg

Hickok studerer motoren, og VC-10 fotograferer
3290536855_abeba95396.jpg

For de som vil hvite hvilket fly det er.., og der bak ser vi vel en som har vært her før, og venter litt på å få kommet seg ut for å se nybygde Boeinger
3291353878_605c9db5ec_o.jpg

Polykarpov..
3291362084_d897f57068.jpg
3291362442_841966662b.jpg

Må teste ut autofokusen... Speedbird og Martin
3290545233_9eb6a4ae0e_o.jpg

3291362766_6e08b189d2_o.jpg

3291362676_40236ec892_o.jpg

3290545623_277ecbebae_o.jpg

3291362978_c0a913516d.jpg

Discus og DonRuud i arbeid
3291363126_2887d6dbe8_o.jpg


Det var en flott samling, og det er ikke minst imponerende at de holder mange av disse flydyktige, og deltar fast i oppvisninger med dem. Vi fikk en flott omvisning av en av veteranene derfra. Men på min mobil tikket det inn en sms der det bare sto 764...
Så jeg gikk ut etter å ha fotografert det meste her inne.
 
Last edited:
The flying heritage forts...
Bare noe få bilder til innefra:
det var jo noe litt morsomme detaljer å se, og ikke alle var til skrekk og advarsel... :
3290563941_f6dbfd5a03_o.jpg
3291381114_1ca74a750c.jpg

Mange måter å brøle på...
3290564015_57ac2f4fcf_m.jpg
3290563991_2c41996d04_m.jpg
3291381180_a647b7dc8f_m.jpg



dag 3, del 3, spotting på Paine Field
3290564069_03a43b958d.jpg


Ute ved en benk ved gjerdet, fant VC-10 og jeg LN-MOW som var avsender av sms om 764. Så da begynte vi å vente sammen. Og vi ventet og vi ventet.
3291381280_dcb615db18.jpg

Denne ventet nok også på noe..

3291398844_be740de270_o.jpg

Det var tid for å tenke på gode venner der hjemme...

3290564659_7cfab34813.jpg

Denne kom inn mens vi ventet..

Så kom den endelig store fuglen nedover mot oss..
3291381374_c9c0dd8685_o.jpg

Det var jo ikke allverdens farger på den, selv om de sier at der alle farger samles på en gang, der blir det hvitt :)
3291398914_2c1d64c27f.jpg

Men som bizjet... ..If I were a rich man...
3291381630_e9d07e146d.jpg
3291381722_c36e154ff2.jpg

Avgang på rwy 34L, og med Future of Flight i bakgrunnen

Vi satte oss i bilen og dro til neste port...
3290565145_bc5c857e46_o.jpg

LN-MOW opg VC-10 ved porten...

Der vi fant denne samlingen av pensjonerte C-9B, dvs en av dem var kanskje fortsatt i tjenete, med full merking.
3291382146_333f760c2b_o.jpg


3291382276_0a2ca770a6_o.jpg

Et fly som er godt å se på museum.....
3290565019_73353bb778_o.jpg

Og et som har fremtiden for seg... Anbefalt spotter-hotell i bakgrunnen.

3291398938_8b32c674e5_o.jpg

litt av en line-up
3290565593_40fac92ba0.jpg

Til slutt fra den porten et lite bilde av den vi lurte så fært på... Er dette 787 l/n3 ? Ellers synes jo halene på et par 773 for Virgin Australia, og Dremliftern bakfra...
 
Last edited:
dag 3, del 3 forts...

Undertegnede spurte om vi kune stoppe ved samlingen av gamle fly som vi kjørte rett forbi:

Den første 727 og en Comet....
3290565373_e750413a6c_o.jpg

VC-10 i godt begrunnet søk etter mulig fotoplass, helt til høyre
3291382558_78ddcf7314_o.jpg

N7001U....

Vi kjørte rundt til Futuret of Flight, hvor vi traff de andre og kunne gå rundt og se, og samtidig nyte utsikten fra takterrassen der. Fantastisk utsikt!
3291399274_a2c97b0d8a.jpg
3290582521_c8a7921492.jpg
3290583395_0c935bb252_o.jpg

En 767 gjøres klar for JAL, og i midten bakerst, kan ses hvor den gamle 727 står parkert

Et par lokale småfugler..
3291399210_a627cf92fc_m.jpg
3291399224_b416f773c4.jpg


Det var kjølig, men vi ventet på Dreamliftern, som det var varslet avgang på etter kl 16...
3290582621_37b3e60c87_o.jpg


Med starthjelp,ser det mer dramatisk ut enn det er, slev om det sto både vakbil og brannbil klar med blinklys på hver sin side..
3290583495_2925c2a5f6.jpg
3291400610_b953c79721.jpg


3291400694_c56c26b914_o.jpg


Det ble ikke bilder av avgangen for min del da batteriene sa takk for seg der og da.
Men det var nå en ekstra fjær i hatten for oss å få den forbi oss i avgang, etter landingen av en ny 739 til Dag og CO, som punktum etter en fantastisk dag på Paine Field.

Så bar det innover mot byen, etter at vi hadde sjekket sjappa. Det var bare den lille detaljen, at noen hadde det så travelt med å komme seg innover mot byen, at vi var en mer enn det egentilg var plass til i den siste bilen som var igjen.
DC-8-63 tok støyten (Takk skal du ha!!!), og vi "delte" sete 1B, om vi kan si det slik.
gankse stiv etter en times kjøring.


Så var det julebord på kvelden, og det var kjempehyggelig, med utdeling av gaver og det hele.
Alt i alt en fantastisk dag.
 
Last edited:
Denne her hadde jeg faktisk oversett,. Men en fantastisk god oppsummering av en fin tur Ole Johan! Mange gode minner som kommer frem igjen!:)
 
Denne her hadde jeg faktisk oversett,. Men en fantastisk god oppsummering av en fin tur Ole Johan! Mange gode minner som kommer frem igjen!:)
Takk! Ja det var en flott tur, og nå er det på høy tid at jeg avslutter denne rapportenm. Kommer i løpet av dagen.
 
Dag 4, hjemreisedagen (del 1)

Vi hadde mange ulike avganger den dagen, og selv var jeg blant de som skulle tilbake med SK 938 på kvelden lokal tid. Det ga muligheter for Boeing Field og Museum of Flight. Og det var jo kaldt den dagen, kald vind, og som en slags forsmak på at vi skulle hjem, så var lufta etter hvert gavmild på snø også...

Når et museum ligger rett ved rullebanen og også har utkikkstårn innebygget med høyttaler som overfører sambandet mellom tårnet og flyene, så forstår vi at NSFF ikke trengs akkurat her i hvertfall.

Martin, DonRuud, Speedbird, MountainDew og jeg var booka med SK 938, og LN-MOW og BSSW fulgte oss helt til døra :)

Noen glimt fra den formiddagen følger her:

Vi stoppa først ved gjerdet og der var det også trafikk ut og inn fra/til Seatac
3317635140_d2f754228e.jpg
3316846469_c9dd1c1486.jpg
3316846491_43a1249546.jpg


På tide å vende blikket ned på bakken, og en hyggelig gammel sliter:
3316846277_bfcbc4bd2d.jpg


Så en ny en som tar av og en som kommer..
3317671452_0e19b4f147_o.jpg

N518AS drar av med en tidlig avgang
3316846569_1841e521f2_o.jpg

Og her lander EI-EBG som vi så på Renton fredag

Så til museet:
3317671692_c3bdf17bac_o.jpg

DC-2 er mer enn godt nok :)

3316846675_764efa1fd0_o.jpg

Denne har en gang i tiden vært en av de som holdt avskrekkingen ved like...

Nå var det mer en kaldt nok til å gå innendørs, og det var jo litt av hvert å se på der også

3316846757_3013f11207_o.jpg

Ved denne sto det en sammenlikning av reisetiden på tvers av kontinentet i forhold til tog, og til hest og vogn.... Det var en større revolusjon enn overgangen fra propell til jetfly. Bak ses deler av den opprinnelige, røde Boeing-bygningen

3316846843_917b6bb73c_o.jpg

Ikke stikk! SR-71, tenkte jeg men det sto M-21 på skiltet
3316847143_d21d99ef51_o.jpg

3317672118_54a75e29f2_o.jpg

ikke rart det går fort...

Et overblikk fra tre sider:
3317672038_fbabdd002b_o.jpg


3317672704_beb8db0e0b_o.jpg


3316847949_103c76ff5b_o.jpg


Her var det noe for hver smak:
3316847239_5d0874a5a5.jpg
3317672874_e1d03c30ac.jpg
3316848023_71edc92f63.jpg


Veldig velholdt og fin utstilling med og informasjon, og ikke minst en fin bildevegg med bildedokumentasjon fra den enorme luftinnsatsen under Berlin-blokaden.

Nå var det snart tid for en pause..
 
Ofte lurt å finne ut hva disse karene venter på :)
3317672602_d90cfa2430.jpg

LN-MOW og BSSW
3318276005_979854ecf0.jpg

Helt nye OO-JAQ ut for en testflight

Flott utsikt:
3317672466_aac032fdf3_o.jpg

3316847785_9a33e2a076_o.jpg

Inngangen på museet, bak flaggrekken

Etter en enkel lunsj i kafféen nede, dro Speedbird, DonRuud og jeg for å sjekke de store flyene som står på den andres siden av veien.

3317673128_123fd71c5e_o.jpg

G-BOAG står stille nå...., veldig stille !
3319102242_c39951164b_o.jpg

t.o.m. denne er stille....

3317673184_ab4122e46d.jpg

Dobbel Speedbird :) Veldig hyggelig bekjentskap!

3316848255_e473d4444e.jpg

Også veldig hyggelig reisefølge: DonRuud foran presidentflyet :)

3316848417_5cf6e7d071_o.jpg

Nærmere kom vi ikke, men litt av arbeidsplassen foran i Concorde

3318275817_3fbd72ec76_o.jpg

Foran i den gamle "AF 1" som står der, blant annet med pipestativet til president Kennedy..

De sto på rekke og rad, 737-100, "707", 727-200 og 747-100
3318275625_5451d6a01d_o.jpg

Dette er vel den aller første 737..., her som representant for alle de andre

3318275549_8ba8ddf5cc_o.jpg

Blankpussa motor :) Her kan skimtes et par fotografer...
 
Last edited:
Så inn og varme seg igjen....

Og da ser vi en annen som trosser været:
3316848551_a40b4ce139.jpg

Dette har MOW gjort før ;) og reslutatet ser du bl.a her

Så gikk noen inn i sjappa, mens jeg tok en liten runde i ww2-avdelingen...
3319102620_7c1bc19716_o.jpg

3319102684_0dd76247dc_o.jpg

3318275961_dfc408df5d_o.jpg


3318275877_2b26411025_o.jpg


3316848581_d008606c8a.jpg
3316848747_d18ef26fd0_o.jpg


Det nærmet seg avtreisetid, og vi gikk mot bilen...
3318276053_caa9c44693_o.jpg

det snør, det snør..., men likevel tror jeg ikke det er bedre oppi en av de setene der...

3319102842_db0784caf0.jpg

Det siste bildet fra BFI i denne omgang...

Med dette ønsker jeg å si tusen takk til alle dere som organiserte denn turen for oss.
3318318637_290bf190ab_o.jpg

Jeg er godt fornøyd!!! :)
 
Last edited:
Takk for mange flotte bilder og minner Hr Fellow Ship. Burde hatt en mimrestund over et glass vin eller tre en gang i løpet av våren.
 
Takk for mange flotte bilder og minner Hr Fellow Ship. Burde hatt en mimrestund over et glass vin eller tre en gang i løpet av våren.
Ja, det skulle ikke være umulig å få til for oss lokale her i hvert fall.

Da gjenstår bare fortellingen om "The long way home"

Det ble en hjemreise med litt ulike opplevelser, klart jeg var sikkert sliten i kroppen etter disse hektiske dagene, men jeg var glad til sinns.

Vi ble kjørt til døra der SAS skranken er rett innafor.
Jeg hadde sjekket inn på en automat i resepsjonen på hotellet samme morgen, og fått meg sete 42H over Atlanteren... Det var et ledig vindussete som samtidig var på en ledig 2-seter. Og denne gang fikk jeg også sjekket inn helt til OSL, og fant meg fornøyd et sete 10A på en 737....

Innsjekk og security gikk helt greit og vi var raskt innefor der man kan velge i butikker og spisesteder. Litt titt ut av vinduene hører med, men det ble fort for mørkt til god fotografering.
Et par kommer her:
3323736738_0fe5daf6b6.jpg
3323736786_92074d2696.jpg

Jeg har sans for skjemaet til US, og halen her minnet meg om ferienj sist sommer. Så BA´s 777 G-VIIW som skulle ta med seg både VC-10 og DYFlyer, og kanskje fler...
3322900301_c3ee06992d_o.jpg

Horizon hadde mange fly rett utenfor det store vinduet sentralt i hallen, og her kom CRJ700 N603QX inn rett foran meg

3323737198_06789b90ac.jpg
3323736620_214c6bdf20.jpg

En særegen logo som gjør seg bra. Så kom Astrid Viking tilbake for å hente oss hjem

Et lite tog ut til S-piren der vi hadde gate, og det var god tid før avgang.
3323737308_9425afee64_o.jpg

Prøver alltid å få med meg et bilde av flyet ved gate, litt morsomt også nå denne kvelden før en så lang tur.

Boarding gikk fort og vi ble da ønsket hyggelig velkommen ombord. Det kan umulig ha vært mer enn 50% belegg i den bakerste kabinen der jeg satt. Veldig mange ledige seter særlig i midtseksjonen. 4 ulike familier med spedbarn ga jo en viss underholdning underveis, men det var helt ok.

Jeg hadde altså sete 42G og H for meg selv, og det var bra! Da hadde jeg også 2 puter og 2 tepper som jeg fikk god bruk for underveis. Ved å ha en av putene bak korsryggen fant jeg ganske fort ut en bra måte å benytte setet på, slik at det ga god hvile under den lange turen. På reisen vestover må jeg innrømme at de siste 2 timene, var setet veldig hardt.

Akkurat dette gikk bedre på returen, jeg har slitt noe med ryggplager, så dette er viktig på en slik lang reise.
De andre som var framme i kabinen har fortalt mye om både god mat og god service underveis. Det er bra. Selv hadde jeg økonomiklassebillett, og var helt innstilt på det. Det var bra service på veien vestover.
Men på dette punktet ble jeg veldig skuffet denne natta på SK938.
Det var akkurat som om sete 42H var for langt bak og for nært kjøkkenet til at crewet hadde noe mer å bidra med før de var ferdige med serveringen..
Første gang det skjedde, var nok en misforståelse mellom den som dro vogna og den som sto bak den. Men ingen av dem serverte meg, så jeg måtte gå bak og spørre om det kom noe...
At en annen morgenen etter ikke hadde tid til å la meg velge hvilket rundstykke jeg ville ha som nr 2 til frokost, synes jeg var lavmål av servicevennlighet. Nå så det rett nok ut som det var de samme halvtørre rundstykkene vi hadde fått kvelden før, men det får da være måte på travelhet i halvfull kabin. Jeg kaster ikke terning, selv en 1´er er for mye....

Middagen et par timer etter avgang, var ikke spesielt god. Jeg valgte bevisst å vente med rødvinen til etter at både middag og dessert var borte, da gikk det an å hygge seg litt...

De som satt på 41G og H foran meg flyttet seg bakover til en ledig midtseksjon, og dataskjermen til sete 41G hadde "hengt seg" slik at den viste flightinfo hele tiden.. Helt greit for min del som da kunne slå av skjermene hos meg, og se på skrå på den ved 41G på det jeg hadde lyst til å se av hvor vi var, kursen og farten og høyden osv..
Jeg satt en stund og kikket på det lille vi så av lys mens vi enda var over kanadisk land.
Men så kom en av vertinnene og skulle ta ned alle vindusklaffene i hele kabinen. Kokka var ca 21:30+ lokal Seattle-tid, dvs. vi hadde fløyet i 2-3 timer og serveringen var tydeligvis over her bak.
Jeg tenkte at det gikk vel an å få se litt mer ut av vinduet, det var mørkt men likevel morsomt å kikke litt... Så jeg tok det opp igjen for å se ut av vinduet, men da damen hadde gått hele runden var hun så elskverdig å komme rett bort til meg og ta det ned igjen, uten et ord..

Jeg så meg rundt, kabinen var ikke akkurat full av folk som hadde satt seg til å sove, de så vel heller på hver sin film.. Det var lysglimt nok rundt omkring for å si det slik. Men valgfriheten på sete 42H var ikke større enn at dataskjerm var bra, vindu var ikke bra. :o
Jeg har enda ikke forstått hvorfor dette var så viktig! Var det fordi hun mente jeg ville sovne fra et vindu som så ville slippe inn alt dagslyset som kommer så altfor tidlig i forhold til når vi var fremme i CPH?

Det var ikke mulig å sove sammenhengende så lenge i den kabinen der. Jeg tror jeg sov en halvtime etter at jeg var ferdig med rødvinen og irritasjonen over nevnte flyvertinne... Og så sov jeg en halvtime igjen en eller annen gang på morgenen, før det lysnet ute...

En familie i midtseksjonen et par rader foran meg, hadde en liten som ikke hadde så lett for å sove underveis. Det er slitsomt, det forstår jeg. Så mor og barn endte opp i sete 41G med filmen "Shrek", slik at far kunne få sove litt i midtseksjonen.. Så da fikk jeg sett "Shrek" jeg også:cool:

Når dagslyset kommer forstår jeg jo at mange gjerne vil ha disse fortrekkene nede, og jeg satt lenge og ventet på at det skulle være ok å ta det opp. Gløttet litt av og til for å se om jeg kunne se noe, men det var skylag denne veien også.
Frokosten ble som tidligere antydet, ikke noen suksess, og det var ikke tid til å komme og skjenke te mer enn en gang... Tror de herrer der fremme må ha krevd voldsomt mye av personalet.. :D

Men Martin og Speedbird kom bakover og gledet en sliten oldis med sitt blide åsyn, og det var riktig hyggelig.

10 timer i fly i turistklasse er lenge. Og når man både er litt trett og litt sulten, og har opplevd at en bare var i veien for det personalet som skulle gjøre jobben sin, så må jeg si at jeg skal tenke meg godt om før jeg velger SAS IC og turistklasse om igjen. Det skal da være mulig å få samme service om en sitter på 25H eller 42H !?!
Beklager, men dette var bånn i bøtta! Det kunne og burde ha vært en helt alminnelig flytur med ok service, men dessverre det var det ikke.

Her kommer et bilde som beskriver opplevelsen det var å få slippe litt lys inn i kabinen igjen :)
3322900513_398a903921_o.jpg

Vi er godt i gang med descend ned mot CPH

3322900573_42ee47a8b8_o.jpg

Alltid hyggelig å ligge på final approach

3322900637_d87752be10_o.jpg

Nede på kjent grunn med kjente bygninger og europeiske fly

3322900679_ff7f2164cd_o.jpg

Antakelig nærmere SE-REE nå enn da den passerte i nærheten før landing, slik Martin har skrevet om

3323737558_4383513a13_o.jpg

Et lite winglet-studie

Liten kø for sikkerhetskontroll etter landing, men det var godt å være nede. Vi tok farvel med Speedbird, MountainDew og DonRuud som alle kunne løpe til første fly mot OSL.

Jeg var sulten og satt meg foran det store vinduet på CPH og spiste Lasagne med Tuborg øl til :)
 
Last edited:
Det var jo nå alt langt på dag, mandag 26.januar.

3322900821_c35f5fd3a6_o.jpg

Takk for turen Astrid Viking, begge veier!!

3323737750_88bc45821e_o.jpg

Flyet de andre dro hjem med, mens de laster alle bagasjen de hadde med seg :)

3322900973_94e1c2fb92_o.jpg

SAS Norge, med LN-RRU som skulle få Martin og meg hjem

3322901061_e2d560e665_o.jpg

Også LN-RMD som for 10 år siden var så frisk og fin.. Nå finnes alt den har av merking bak som vi ser på dette bildet... og skroget er "skitten-hvitt"...

Jeg tuslet via noen flere vinduer bort til gate B7 der Martin alt satt og ventet. Boarding foregår ved døra inn til venterommet, i stedet for ved inngangen til flybroa, og det var helt ok.

Jeg gikk tidlig inn og fant mitt sete 10A... Det eneste setet som ikke har vindu....:cry:
Og ingen av de ID-reisende hadde kunnet minne meg på dette.. (Er det felles for alle 738 ? )

Nok om det, flyet må ha vært temmelig fullt, det så slik ut.
På 10B og 10C satt det seg to damer som tydelig hadde behov for å skjule ølboksene de hadde med ombord...

Jeg tenkte: nå er det nok!, - og dro ned gardina og lot som jeg sov hele veien.

Egentlig litt ok å lene seg mot flyveggen med lukkede øyne og føle med kroppen hvor i reisen vi var, jeg var like forberedt på landinga som ellers, egentlig :)

Helt ok tur, og på rute inn til OSL.

Så var det takk for nå til Martin, vi hadde hatt samme reise hele veien (bare med et lite unntak av klasseforskjellen….),
og jeg fant flybussen til Grorud.
Så snøen som var kommet, og valgte å ta bussen 2 holdeplasser videre (samme pris), til Flaen. Der kan man nemlig rulle kofferten rett fra bussen og 200meter til t-baneperrongen. Slik kom jeg enkelt og greit hjem.

Rik på opplevelser, og jeg hatt det ganske morsomt med alle de som har sett litt rart på meg når jeg har fortalt at jeg var på julebord en helg i Seattle :)

Det var alt herfra, i denne anledning… Takk for titten, dere som har orket å dra gjennom det hele !
 
Last edited:
Takk for rapporten og en hyggelig sammenkomst i SEA.

Det var synd du hadde en slik opplevelse på returen da.
 
Back
Top