Farvel VC10

VC-10

ScanFlyer Crusty
Medlem
I dag er en historisk dag innen både sivil og militær luftfart. VC10 har hatt sin siste flytur. Den aktuelle maskinen var RAF sin ZA147, en VC10 K3 (Super VC10) som i hele sin sivile karriere fra 1966 til 1977 fløy for East African Airlines. I 1978 ble den solgt til RAF, konvertert til tanker og endte altså sine aktive dager i dag.
VC10 hadde sin første flight i 1962, noe som vil si en karriere på 51 år. Det må man si er respektabelt. I sin sivile karriere, som varte fram til British Airways pensjonerte sin siste maskin i 1981, var dette en maskin som var svært godt likt både av mannskap og passasjerer. Dessverre ble prosjektet ikke noen kommersiell suksess, med kun 54 maskiner bygd (sivile og militære).
Maskinen var dyr i drift, noe som til en stor grad skyldes at BOAC hadde meget sære spesifikasjoner i forhold til hot and high operasjoner på sine "imperieruter". Siden de aktuelle flyplassene raskt forlenget sine rullebaner, ble disse også tilgjengelige for B707 og DC8 som var mer økonomiske i drift. Det var ikke lenger store behov for VC10 sine spesielle egenskaper og videre bestillinger uteble.
Historien viser at flyet allikevel hadde livets rett i over 30 nye år i RAF sin tjeneste i tanker- frakt- og passasjerutgaver.
Nå er historien over for en gammel sliter - tidenes flotteste flymaskin har satt hjulene på bakken for siste gang.
Den fulle historien, både sivilt og militært finnes på http://www.vc10.net/ - Anbefalt lesing ;)

I midten av august tok jeg en liten dagstur fra London til flymuseet på Duxford for å ta et nærmere blikk på denne maskinen som jeg ikke har sett siden en gang på slutten av -90 tallet da den var innom Værnes.

Maskinen på Duxford, en Super VC10, G-ASGC som i sin karriere tjente for BOAC / British Airways ser ut til å være i rimelig godt hold. Den hadde sikkert ikke hatt vondt av et nytt malingsstrøk, men inntrykket var godt.
Jeg kunne her ha linket til mange sider som viser forskjellige VC10, men velger å vise fram denne flotte modellen som kan beskues på Duxford:

IMG_9948-XL.jpg

Flyet står klemt mellom en Monarc Britannia og BEA Trident, så det er ikke så lett å få tatt gode "body shots", men her viser lady´en seg ganske bra fram!

IMG_9974-XL.jpg

Maskinen var heldigvis åpen slik at man kunne vandre gjennom og kikke på kabinen - ombord traff jeg en dame som hadde jobbet som flyvertinne i VC10 og hun fortalte at de flyvende og passasjerene absolutt foretrakk denne framfor B707 på grunn av komforten, og hun fortalte litt om livet som mannskap på -70 tallet på flighter jorden rundt som var ganske annerledes enn det er i dag!

IMG_9927-XL.jpg

Typisk -60 talls cockpit - det er rimelig bra plass, og de store vinduene gir god oversikt

IMG_9935-XL.jpg

Utsikt fra første klasse og bakover mot turistklassen - de om satt bakover ville nok absolutt bestå knyttnevetesten

IMG_9934-XL.jpg

Lys og luftig kabin

IMG_9937-XL.jpg

Detalj fra veggdekorasjonene. Spenstig i sin tid.

IMG_9961-XL.jpg

Rene flotte linjer

IMG_9973-XL.jpg

Hvem faller ikke for dette halepartiet?!

IMG_9987-XL.jpg

Den gamle damen står ikke alene - dette kunne vært en scene fra en britisk flyplass på -70 tallet med VC10, Trident og BAC 1-11 side om side - man kan bli nostaligisk av mindre.

IMG_9906-XL.jpg

Takk for denne gangen - det var et hyggelig møte - jeg vil aldri se deg i lufta igjen, men heldigvis er det flere VC10 som kan besøkes på diverse museer. Håper de vil bli tatt godt vare på!

Det ble aldri noen tur i lufta med VC10 for meg, men det vil uansett alltid være min største favoritt - ingen over, ingen ved siden :up:

Enig at dette er noe av det peneste i flyverdenen. Har hatt gleden av å se flere av dem på Evenes, de siste 10 årene.

Herlige bilder , takk.. Hadde en booking med dem , tror det var MIA-NAS eller noe. Men dessverre ble den kansellert...:(

Fikk heller aldri flydd med denne, trøsten er å ha fått 4 turer i `kopien´ IL-62 de siste årene.

He, he Eirik.. Hadde mange sjanser med IL-62 for 30 år siden, men turde ikke... Ble SQ istedet...:drunk:

Stabæk_fan, jo... de skriver jo kopien IL-62 noen få poster før deg.

Var så heldig å få en tur i en av RAF sine tankere utifra Værnes. Klapp i cockpit under avgang, refueling av Jaguar og besøk av et par Tornadoer og deretter sightseeing in Trondheimsfjorden i 2000 fot..Morsom opplevelse og en flott maskin!

Var så heldig å få en tur i en av RAF sine tankere utifra Værnes. Klapp i cockpit under avgang, refueling av Jaguar og besøk av et par Tornadoer og deretter sightseeing in Trondheimsfjorden i 2000 fot..Morsom opplevelse og en flott maskin!

Heldiggriiiiiiiis ! :)

Stabæk_fan, jo... de skriver jo kopien IL-62 noen få poster før deg.

Takker så ikke den. Kan jo se ut som den russiske maskinen var en langt større suksess siden det er laget 250 av den. Men var vel kun 56 av VC10.

Trist at VC10 for alvor flyr inn i historiebøkene, men det er ganske imponerende at RAF har holdt dem operative så lenge. For øvrig må jeg si, som flere har påpekt, at VC10'en er et fantastisk flott fly! :)

He, he Eirik.. Hadde mange sjanser med IL-62 for 30 år siden, men turde ikke... Ble SQ istedet...:drunk:

Fløy IL62 med LOT i 1990 på ruta Warszawa - Tashkent - Bangkok. Uforglemmelig:) Og sysler litt med tanken på en tur for å besøke Kim Jong Un...

Gammel tråd, som jeg først ser nu!

Anyway: Jeg vil bare fortælle, at jeg fløj med G-ASGC den 11. februar 1976, på strækningen
LHR-NBO-DAR-SEZ.
Måske skal jeg også snart udstilles på luftfartsmuseum?:lol:

Jeg ser i mine noter, at samme fly satte fart rekord JFK-PIK i marts 1979 med
5 timer og 1 minut.

Back