Fare for streik i Norwegian (statustråd)

Status
Not open for further replies.
Re: Fare for streik i Norwegian (statustråd)

Trussel om streik kan vel iblant være vel så effektivt som selve streiken.

Type - folk leser om streikefaren og booker SAS istedenfor.

Det er det vel ingen fare for, da SAS heller ikke flyr pga faglige møder på CPH ;)
 
Re: Fare for streik i Norwegian (statustråd)

Et par spørsmål noen kanskje kan si noe om:

Hvis det blir streik, hvor lenge kan Norwegian la flyene stå på bakken før dem eventuelt må gi etter (ca tid)?
Hvor mye koster det Norwegian (ca pr dag) at flyene står på bakken ?

En kjapp brainstorming .....

1. Få har kjennskap til DET budsjettet
2. Aldri i livet om noen ville dele den reelle kostnaden med deg

Men, det er bare min mening .....
 
Re: Fare for streik i Norwegian (statustråd)

Dette synes meget fastlåst. Kjos er åpenbart i stand til å slå NAN ( selskapet der pilotene er ansatt ) konkurs, og kan håpe på at utenlandske kontraktører står klare.
Men dette vil kunne skape et totalt kaos - og alt tyder på at pilotene i andre selskaper i Skandi-land ikke vil sitte med hendene i fanget, og se på dette. Så nå får vi avvente og se..

Tally-Ho
 
Re: Fare for streik i Norwegian (statustråd)

Blir spennende å se hva dette fører til:

Da er de samlet hos riksmeklingsmannen

DB nett:

Nå i formiddag setter Riksmeklingsmannen seg til forhandlingsbordet med Parat/Norwegian Pilot Unions (NPU) forhandlingsleder Halvor Vatnar og Norwegians forhandlingsleder Ragne Eikrem fra NHO Luftfart og deres delegasjoner.

http://www.dagbladet.no/2015/02/26/nyheter/innenriks/luftfart/37935249/
 
Re: Fare for streik i Norwegian (statustråd)

Dene mannen står vel klar til å sende inn sine stormtropper ....

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2014/09/10/2209/Luftfart/vil-kapre-flybemanningen

Flere flyselskaper gjør nå som Bjørn Kjos og Norwegian. For å kutte kostnader leies piloter og kabinpersonell inn fra vikarbyråer fremfor å ansette selv. Sist ute er Finnair, som har inngått kontrakt med det norske utleieselskapet OSM Aviation med hovedkontor i Arendal.

Fra før opererer OSM begge Norwegians longhaulbaser i USA i henholdsvis New York og Fort Lauderdale. Der sørger OSM for både piloter og kabinpersonell til Dreamliner-flyene, som flyr mot Europa.

Legger også merke til at:

Denne tråden er stengt for kommentarer.

Kanskje ikke flommet over med støtteerklæringer ..? :p
 
Re: Fare for streik i Norwegian (statustråd)

Det er lett å se at media i år har en helt annen rolle enn i 2014 da Parat bevisst benyttet media for å tale sin sak. Samme taktikk ser ut til å ha fungert motsatt i år. Selv NRK stilte Vatnar til veggs på Dagsrevyen i dag ang lønn og betingelser hvor han i beste fall svarte klønete.
Den generelle dekningen fra media før meglingen har vært betydelig mindre og mer balansert enn i 2014.

Jeg fikk et bestemt inntrykk av at Vatnar denne gangen gikk inn til megling uten den støtten han hadde forventet i media og fra publikum. Lite tyder derfor på at trusselen om streik vil ha like stor negativ innvirkning på salget i år.

Det slår meg at jeg har lest eventyret om gutten og ulven før......
 
Re: Fare for streik i Norwegian (statustråd)

Det er lett å se at media i år har en helt annen rolle enn i 2014 da Parat bevisst benyttet media for å tale sin sak. Samme taktikk ser ut til å ha fungert motsatt i år. Selv NRK stilte Vatnar til veggs på Dagsrevyen i dag ang lønn og betingelser hvor han i beste fall svarte klønete.
Den generelle dekningen fra media før meglingen har vært betydelig mindre og mer balansert enn i 2014.

Jeg fikk et bestemt inntrykk av at Vatnar denne gangen gikk inn til megling uten den støtten han hadde forventet i media og fra publikum. Lite tyder derfor på at trusselen om streik vil ha like stor negativ innvirkning på salget i år.

Det slår meg at jeg har lest eventyret om gutten og ulven før......

NRK stilte han ikke til veggs angående lønn og betingelser, de stilte han til veggs angående lønn. Denne gangen handler det ikke om lønn, men nettopp om grunnleggende betingelser og prinsipper.
Om Parat kapret media i fjor, så er det vel liten tvil om at ledelsen i DY kapret Dagsrevyen i kveld.
 
Re: Fare for streik i Norwegian (statustråd)

NRK stilte han ikke til veggs angående lønn og betingelser, de stilte han til veggs angående lønn. Denne gangen handler det ikke om lønn, men nettopp om grunnleggende betingelser og prinsipper.
Om Parat kapret media i fjor, så er det vel liten tvil om at ledelsen i DY kapret Dagsrevyen i kveld.

Eller at NRK faktisk balanserte presentasjonen av konflikten;)
 
Re: Fare for streik i Norwegian (statustråd)

Det er med andre ord en meget hårfin grense mellom kapring og balansering, litt avhengig av hvem man sympatiserer med:rolleyes:

I en konflikt er aldri den fulle samheten den som kun blir presentert av en part.
Sannheten ligger som oftest et sted mellom de to.

I år er det lett å konstatere at taktikken Parat tidligere har benyttet for å fremme forhandlingen gjennom media for å legge pres på selskapet, ikke har fungert. Media har ikke bitt på og har vært mer kritiske til hva som har blitt presentert av påstander enn ved tidligere år.

Jeg er ganske sikker på at Parat hadde på forhånd klokket inn en annen respons i offentligheten enn hva vi til nå har sett.
 
Re: Fare for streik i Norwegian (statustråd)

Parat har knapt vært i media i det hele tatt. Tror strategien har vært å vente til avgjørelsen har falt.
 
Fare for streik i Norwegian (statustråd)

Jeg tror ikke hverken Parat, Vatnar eller pilotene har, eller har hatt, særlig forhåpninger om de store støtteerklæringene fra "offentligheten". Det er tross alt en økende tendens til at folk ikke bryr seg nevneverdig over andres problemstillinger.
 
Last edited:
Re: Fare for streik i Norwegian (statustråd)

På radio nyhetene nå mente de at de kunne dekke opp de streikende pilotene (35stk)nå i helga med kontor folk som fortsatt hadde pilot sertifikat
 
Re: Fare for streik i Norwegian (statustråd)

På radio nyhetene nå mente de at de kunne dekke opp de streikende pilotene (35stk)nå i helga med kontor folk som fortsatt hadde pilot sertifikat

.. og kanskje litt ekstra ..

http://www.dagbladet.no/2015/02/27/nyheter/luftfart/norwegian/37967674/

Skånvik synes ikke det er noe problem å hente inn piloter som er ansatt i et bemanningsselskap for å erstatte streikende.

- De pilotene som hentes inn kan godt være ansatt i et bemanningsselskap. Sånn har det vært under ferieavvikling i alle år, at vi har brukt piloter fra bemanningsselskaper. Da er det i så fall selskaper vi samarbeider med i England og Spania.

- Kjenner du til om dere faktisk er i ferd med å hente inn piloter fra England eller Spania?

- Det stemmer at vi flytter på noen piloter.

Mmmmm .....
 
Re: Fare for streik i Norwegian (statustråd)

Propaganda for å berolige passasjerer som har booket eller vurderer å booke.
 
Re: Fare for streik i Norwegian (statustråd)

Hvis man ser bort fra den moralske biten, er det så enkelt?
Trenger ikke disse utenlandske pilotene en del treningstimer på norske flyplasser før de kan fly her?
 
Re: Fare for streik i Norwegian (statustråd)

Hvis man ser bort fra den moralske biten, er det så enkelt?

Trenger ikke disse utenlandske pilotene en del treningstimer på norske flyplasser før de kan fly her?


Bortsett fra Alta så er det vel ganske rett frem av det hvor 737ere brukes?
 
Re: Fare for streik i Norwegian (statustråd)

Bortsett fra Alta så er det vel ganske rett frem av det hvor 737ere brukes?

Kapteinen må ha vinterutsjekk/kurs/sim og min 1 år som kaptein i DY for å fly nord av Trondheim. (gjelder ikke sommer)
 
Re: Fare for streik i Norwegian (statustråd)

Jeg registrer at 2 stk A320 skal operere for DY i morgen (SmartLynx og DAT) :old
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top