Fare for kabinstreik i Norwegian

..........men jeg håber virkeligt at kabinepersonalet står fast på deres krav...................

Gjerne det. Jo mer de står på sine krav, jo hurtigere skjer overgang til contracts staff fra billigere land enn skandinavia. Praksis har jo vist at det er til enhver tid en mengde unge jenter / gutter som gjerne tar jobbene til lavere, ja faktisk meget lave, betingelser.

All støtte til de kabinansatte i DY herfra....Avgjørelsen av denne konflikten vil klart kunne gi ringvirkninger av betydning for hele det skandinaviske luftfartsmarked.

Tally-Ho

Da en ex-Ryanair-ansatt på Rygge gikk ut i media i vinter og fortalte om dårlige vilkår og NRK Østfold spurte folk om hva de syntes "rett fra levra", svarte samtlige (i penere ord, selvsagt) at de blåste i de ansattes dårlige arbeidsvilkår så lenge de fikk billige flybilletter.

Ikke overaskende i grunn. I kina har Foxconn nå satt lemmer foran vinduene slik at ikke arbeiderne kan hoppe i døden. Har det på noen som helst måte påvirket iPhonesalget? De fleste bryr seg ikke bare de får tingene sine billig nok. Dessverre.

Er det noe Kjos & Co er særdeles lite glad i er det streik. Ved flere anledninger har dette kommet fram.
Så de kabin-ansatte spiller her ett meget høyt spill som kan få store konsekvenser for dem selv og andre ansatte.

W

Er det noe Kjos & Co er særdeles lite glad i er det streik. Ved flere anledninger har dette kommet fram.
Så de kabin-ansatte spiller her ett meget høyt spill som kan få store konsekvenser for dem selv og andre ansatte.

W

Var vel ikke noen bombe at akkurat du kom med dette. Skjønn det at hvis et selskap ikke kan drive anstendig, kan de like gjerne la vær. Flybransjen har blitt ett "race to the bottom" og fortsetter det har alle impliserte det bedre i andre jobber/bransjer. Og hvis BK ikke liker streik kan jo la vær å legge opp til det, evt. pensjonere seg.

Og hvis BK ikke liker streik kan jo la vær å legge opp til det, evt. pensjonere seg.

..og hvis de ansatte ikke liker BK kan jo de si opp og finne seg noe annet å gjøre, evt søke jobb hos SAS..

Hvis man har en slik tilnærming til problemstillingen så er det jo null håp, men det er jo ikke overraskende at kommer fra deg ;)

W

Muligheten for at Kjos "pensjonerer seg" er nok større enn mange tror. Hvis de ansatte tvinger Norwegian utvikle seg i en retning han ikke selv tror sier han jo rett ut at Norwegian bør få andre eiere. Han mener at Norwegian i et all europoeisk marked må kunne operere under tilsvarende betingelser som andre europeiske selskaper. Nektes dette i Norge må selskapet få hjemmehavn i et annet land.

For Kjos er det en enkel sak. Lett kan han bytte sine Norwegian aksjer med aksjer i f.eks. EasyJet (med betingelse av at resterende Norwegian akjsonærer får samme tilbud) og vips på en kveld er Norwegian engelsk eid. En måned etter er all operasjon og drift flyttet til England. EasyJet kan forsatt bruke Norwegian navnet om de vil og de flyvende ansatte får kanskje tilbud om ansettelse i de engelske Norwegian.

Kjos sier at Norwegian kan enten; 1. under tiltangend ubalansert konkuranse operere som et rent skandinavisk lavpris selskap med 40-50 fly eller 2. opererere like konkuransedyktig som enhvær annen i hele Europa med 100-150 fly.

Kjos har valgt alternativ 2. Som investor er han kun insteresert i den utviklingen. Han kunne kanskje å fortsette å lede Norwegian under alternativ 1, man da ikke som eier. Uansett vil det neppe være kjøpere som vil betale nok for et slikt skandinavisk eierskap uansett. Da får nok Kjos mye bedre pris ved å selge til EasyJet eller mange andre utenlandske operatører.

Dette er ihvertfall hva Kjos SIER at han akter å gjøre. Så får man velge å tro ham på det eller ikke. Uansett er det Kjos som bestemmer om Norwegian har en framtid som norsk selskap eller ikke. Så rå er nok kapitalismen, selv i sosialistiske Norge.

Den ene dagen jeg skal ut å fly er det selvfølgelig fare for streik... Vet dere om Norwegian kan eventuelt ombooke oss til f.eks SAS eller Widerøe? Og før jeg får høre at vi betalte 299 for billetten kan jeg si at den kostet omlag 1600.

Du får nok ikke ombooket billetten med hjelp av Norwegian. Du må nok fint da kjøpe deg en ny billett hos SAS selv i så fall.

Den ene dagen jeg skal ut å fly er det selvfølgelig fare for streik... Vet dere om Norwegian kan eventuelt ombooke oss til f.eks SAS eller Widerøe? Og før jeg får høre at vi betalte 299 for billetten kan jeg si at den kostet omlag 1600.

Vist det er flex billett, kan du vel avbestille den.....Og kjøpe ny billett med WF/SK. Hvilken strekning er det?

Jeg regner med at du nok må kjøpe ny billett med det selskapet du må reise med dersom en streik skulle bli en realitet. Men går ikke ditt DY-fly på grunn av en streik vil jeg tro at du får refundert dine billetter av DY.

Vidar

Snakker om strekningen EVE til BGO via OSL. Blir veldig kjipt å eventuelt måtte punge ut 5k for en last minute billett med SK. Eller eventuelt bare avlyse hele greia.

Forstår det sånn at en eventuelt streik vil berøre norsk-produksjon?

Vet noen hvordan fordelingen mellom OSL og ARN basene er på OSL-ARN?

Snakker om strekningen EVE til BGO via OSL. Blir veldig kjipt å eventuelt måtte punge ut 5k for en last minute billett med SK. Eller eventuelt bare avlyse hele greia.

Finner billetter til rett under 2000 kr med SK. Du kan jo f.eks bestille det nå, og heller kansellere innen 24t vist du ser at du ikke trenger billetten. Koster ingenting å avbestile innen 24t etter bestillingen....

Finner billetter til rett under 2000 kr med SK. Du kan jo f.eks bestille det nå, og heller kansellere innen 24t vist du ser at du ikke trenger billetten. Koster ingenting å avbestile innen 24t etter bestillingen....

Ser det nå, men det er morgenavgangene og de er dessverre ikke aktuelle.

Ser derimot at man kan få billetter med WF/SK fra ANX-BOO-TRD-BGO til fine tider og 3000 kr. Hvis det skulle bli refundering er jo disse billettene ikke i det dyreste laget. får se hva vi finner ut :)

Blir jo widerøe tilbake fra Bergen så der er vi sikra iallefall, 2 timer i en Q400. Lenge siden :)

Nogen der ved noget om forhandlingerne ???
Det er jo lige op over med deadline .
Hilsen Ole

Back