Fakta og spørsmålstråd

Re: Fakta og spørsmålstråd

Jeg har sett Caravelle lande på 19. Kraftig sønnavind og med drag chute. 01-19 ble mye brukt av GA-trafikken, men jeg har også landet DC-9 og MD-80 på 01.
 
Re: Fakta og spørsmålstråd

Caravelle på 19?! det må ha vært litt av et syn!! Kan vel også si at beboerne på Snarøya/Lysaker var vel glade for at ikke 01/19 ble brukt for mye. ;)

Til GFL: Skal sjekke kalenderen, hadde vært morsomt det! :) Kanskje vi skal åpne en ny tråd og lufte ideen om tur der?

Er det forresten noen som har et ovenfra bilde over FBU fra 90-tallet, med apron-marking synlig??
Og er det noen som kan bekrefte at det fantes en helipad nede ved sjøflyhavna kro?? Hva ble den brukt til i såfall?

Lars-Petter
 
Last edited:
Re: Fakta og spørsmålstråd

Er det noen som vet hva som skjedde med alt flyplassutstyr som ikke ble overført til OSL etter stengingen i -98? Tenker på alt fra taxiway/rwy skilt, docking system ("airport safe docking system" v/pir C), til bagasjetraller osv?

Lar også forrige spørsmål ligge åpent:
Er det forresten noen som har et ovenfra bilde over FBU fra 90-tallet, med apron-marking synlig??
Og er det noen som kan bekrefte at det fantes en helipad nede ved sjøflyhavna kro?? Hva ble den brukt til i såfall?

Lars-Petter

:)
 
Re: Fakta og spørsmålstråd

Er det noen som vet hva som skjedde med alt flyplassutstyr som ikke ble overført til OSL etter stengingen i -98? Tenker på alt fra taxiway/rwy skilt, docking system ("airport safe docking system" v/pir C), til bagasjetraller osv? :)

Mesteparten av bakkeutstyret ble overført til Gardermoen på kvelden 07.10.1998.
Luftfartsverket skrudde ned nesten alle skilt frem til flyttedatoen. Ett par ble igjen og det har vært luftet ideer her på forumet om å hente det som er mulig å finne, selv om det blir stadig vanskeligere.

Helipaden på sjøflyhavna ble også brukt til hovercraft'en en stund.

http://bildesiden.origo.no/-/image/show/614868_luftputebaat
 
Last edited:
Re: Fakta og spørsmålstråd

Stilig med hovercraften!! :D
hmm, så da er det for mye å håpe på en forlatt kjeller i enten koksabygget,flytårnområdet eller terminalen fullt av flyplasseffekter..?
 
Re: Fakta og spørsmålstråd

Noe henger på vegger rundt forbi....

bagasjebaand.jpg



Mvh,
 
Re: Fakta og spørsmålstråd

Da kan jeg røpe at en rørlegger fra Bergen skal ha konsert på min 40 årsdag i gamle innsjekkingsboden fra Fornebu.
 
Re: Fakta og spørsmålstråd

Du mener Satelitt C? Den var der før piren .. ble bygd i 83/84 tror jeg ... Det var der du kom opp fra tunellen før piren ble bygd.
 
Re: Fakta og spørsmålstråd

Akkurat! :) Men hverken Satelitt C og B så jo ikke sånn ut i -98..? De må jo ha blitt bygd om en gang senere?
 
Re: Fakta og spørsmålstråd

Norwegian har vel flyttet ut, så da skal det kanskje bli 'ordentlige' kontorbygg der? Blir mindre og mindre igjen ... :(
 
Re: Fakta og spørsmålstråd

Og nå er bien helt borte.. Hadde jeg kommet rivningsarbeidet litt i forkjøpet, skulle jeg byttet ut garasjeporten hjemme! ;)

Nytt spm:
HVA SKJEDDE MED www.fornebuarkivet.no?? 12000 bilder av Fornebu de to siste årene den var operativ?!? Hvor er de i dag?
 
Re: Fakta og spørsmålstråd

Ja, begge retninger kunne brukes for landinger, men det var kun i nødsfall og kun for de med sterke nerver. Likedan kunne man ta av sørover med større fly (01) men ikke nordover pga terrenget.

Moro å se på var det alltid.

Husker jeg sto på parkeringsplassen utenfor butikken på Snarøya da det landet en TU154 (eller kanskje det var en Trident) på 01. Skikkelig lurveleven ^_^ Folk svatt, det der var ikke vanlig!

Men stort for meg !
 
Re: Fakta og spørsmålstråd

Si hvis man kom sørfra inbound rwy24 på fbu, hvor sent kunne man 'kutte' svingen før final på rwy 24? Eksempel var det noen flytyper (dash 8, twin otter) som svingte inn på final over Lysakerfjorden? Eller var minimumet på short(Visual) final, Grefsen?
 
Re: Fakta og spørsmålstråd

Nei, sørfra kom de gjerne inn over Huk/Bygdøy hvis sikten var god. Spesielt om sommeren. ;)
 
Back
Top