ATC vil da gjøre erfaringer på dette og sette kapasitetstall deretter (enda lavere for det viser seg at flyene kommer puljevis og ikke jevnt..).
Og her har kollega i Bodø kommet til crux i saken!
Fordi kolleger i TWR rundt omkring i Europa/Norge i meget varierende grad klarer/bevisst ikke følger/stryk det som ikke passer CTOT så er det bygget inn en meget stor unøyaktighet i flow systemt. Det fører igjen til at CFMU ikke tillater flow på mindre enn timesperioder, dvs at man kan sette et tall for en time, ikke kortere perioder.
Hvis en sektor har en kapasitet på 30 i timen, så kan teoretisk alle disse komme i f.eks de første 20 min av denne timen. Dette er årsaken til at en sektor som har varierende belastning, som kanskje klarer 45 i timen ved konstant/fordelt trykk settes ned til 30 fordi man ikke aner når i timen trafikken kommer.
Man gjør dette basert på erfaring for å beskytte seg mot "bunching".
For dere som flyr virker det (og jeg ser helt klart hvorfor) meningsløst å vente de 5 minuttene, jeg tror at skal man få til en reell forbedring av CFMU må vindu på 15 minutter "slankes", dvs -0/+5 eller noe slik. Det har selvsagt konsekvenser for både LTT og selskapene, da man må bli bedre til å levere fly på holding i tid til CTOT, og selskapene må bli mye bedre på å oppdatere sin EOBT
Ett annet tema som jeg syns er pussig at ikke flere piloter vet om, er nettop det siste poenget. Oppdatere EOBT.
CFMU regner på at du skal gå på EOBT + taksetid. I Norge ser vi ofte på dager med snø/LVP/annet som gir forsinkelser at selskapene ikke oppdaterer EOBT. (Dvs sender DLA) Når SAS4755 står på gate oppe på ENGM uten slot, men EOBT passert med 45 minutter så har det faktisk kanskje "booket" plass i 2-3 sektorer i europa, som videre har gitt slot til 5-6 fly som står på bakken med CTOT på andre flyplasser i UK og Frankrike f.eks.
Ikke før DLA blir sendt blir maskinens plass i CFMU frigitt til noen andre som får CTOT forbedring.
Det er PROB 100% samme problemet over alt i systemet, og illustrerer hvorfor systemet er så lite nøyaktig.
Hvordan vi skal komme til den +/-3min nøyaktigheten som trengs for 4D trajectory planning i SES er ikke umiddelbart tydelig for meg for å være helt ærlig.......