Fagdebatt: Slot window

catocontrol

Air Traffic Controller
Mange piloter som kommer til oss, vil gjerne ta av 5 minutter før en gitt CTOT. Mange har også liten forståelse for hvorfor de ikke får det.

Følgende står skrevet i CFMU Handbook, annex 8:
The slot tolerance(-5/+10) is available only to ATC and only to organise the departure sequence. If there is no departure sequence, the CTOT shall be strictly adhered to.

Noen synspunkt?
 
Min erfaring er at mange av mine kollegaer ikke er klar over hvordan reglene er. Det skal sies at mange steder virker det som om ATC ikke tar det så tungt med håndhevingen av regelverket heller.
 
Jeg er fullstendig klar over at dette praktiseres forskjellig. Noe som jo er uheldig. Selv lærte jeg på skolen, at vi kunne være fleksible, så lenge vi holdt oss innenfor 15 minutters-vinduet. Men det er egentlig feil.
 
En kan jo snu på dette og si at i mange tilfeller vil faktisk ATC oppgi "earliest ariborne time" og gi "push and start" i henhold til det. Dette er ihvertfall veldig vanlig på mange av flyplassene jeg frekventerer.

Når det er sagt kan en gå til Spania hvor ATC har deres pågående "aksjoner" eller hva det nå er hvor "directs" ikke gis, ei heller andre høyder enn den som er i flightplan men hvis de trenger noen til å forandre høyde p.g.a. at alle plutselig møtes på samme punkt så er det plutselig ikke noe problem?! Så på toppen av det blir det plutselig slot restrictions i Seville (ganske vanlig for Malaga (LEMG/AGP)) flyginger p.g.a. luftromsbegrensninger...det gjør at en mister noe av troverdigheten til hele systemet og det hele ser ut til å funke en vei, ATC til fly men ikke andre veien?

Når det er sagt er det kanskje ikke rettferdig å sammenligne Spania med resten da det er mildt sagt en egen verden der...
 
Nå er det vel også slik at ved enroute slot så skal man kunne passere -5/+10 mins .. derfor blir det litt forvirrende at man ikke har samme tolerence på CTOT. Eller tar jeg feil?
 
Selv gir jeg (og de fleste av kollegaene mine vil jeg tro) som oftest "earliest airborne time" og gir t/o clearance ca. 6 min før aktuell CTOT. Kjenner også til regelverket som sier at dersom det er mulig skal man sende avgårde på CTOT, men ....
 
Men det er jo ikke riktig THNP. CFMU handbook forteller at man skal vente til CTOT, om du ikke har god grunn til å slippe flyet tidligere.
 
... Kjenner også til regelverket som sier at dersom det er mulig skal man sende avgårde på CTOT, men ....

Vil vel heller påstå at vinduet er der i tilfelle det er Umulig å sende avgårde på CTOT. Vinduet er vel først og fremst ment som en buffer ved mye trafikk, hvor det å få timet avgangen eksakt på CTOT. Har du ikke trafikk derimot, burde det jo ikke være noen sak å få det til. Men når pilotene begynner å mase 5 min før, så er det jo fort gjort å være "serviceminded" og la de stikke…

Det ender jo opp med at både piloter og ATC bruker bufferen utilsiktet. Meg selv inkludert (Når du har ett rutefly, som skal heeelt ned til OSL og det er 3min til CTOT, ja da lar man den jo gå… Dessverre).
 
Last edited:
Selv gir jeg (og de fleste av kollegaene mine vil jeg tro) som oftest "earliest airborne time" og gir t/o clearance ca. 6 min før aktuell CTOT. Kjenner også til regelverket som sier at dersom det er mulig skal man sende avgårde på CTOT, men ....

Så skaper det hele en slags presedens dessverre..

Resultatet er at slot-reguleringer blir mindre effektive/nøyaktige.. Det blir en slags sabotasje av systemet, i det lange løp vil kanskje kapasitetstall settes lavere enn det man idèelt ville satt og den "totale forsinkelsen" blir større.
 
Ved min enhet, har vi blitt "strengere". Og vi må nok tåle en del kommentarer. Om systemet er bra nok, kan jo også diskuteres. Piloter kan jo bare gi på litt ekstra, for å ta igjen det "tapte". Og da er vi like langt.
 
Nå er det vel også slik at ved enroute slot så skal man kunne passere -5/+10 mins .. derfor blir det litt forvirrende at man ikke har samme tolerence på CTOT. Eller tar jeg feil?

Akkurat det vet jeg ikke MOW. Mulig en ACCer, kan svare på det.
 
Akkurat det vet jeg ikke MOW. Mulig en ACCer, kan svare på det.

Jeg er sånn ACCer, slot er slot er CTOT. Samme regler om det er en enroute sektor eller app sektor som setter begrensninger.

(om du ikke snakker om noe rart jeg ikke har hørt om..)

(så snakker man også om slot'er for å starte ruter til "fulle" flyplasser, men det er noe helt annet)
 
Last edited:
Min opplevelse er som for mange andre her: det gis nesten konsekvent anledning til å gå fem minutter tidligere, både på kontrollerte og ukontrollerte plasser. Og ja; kunnskapen rundt dette blant endel flygende er dårlig, og man oppfatter -5 minutter som en slags rettighet.
 
Min opplevelse er som for mange andre her: det gis nesten konsekvent anledning til å gå fem minutter tidligere, både på kontrollerte og ukontrollerte plasser. Og ja; kunnskapen rundt dette blant endel flygende er dårlig, og man oppfatter -5 minutter som en slags rettighet.

Og akkurat det er uheldig. Jeg var "snill" før, men aimer på CTOT nå.
 
Min erfaring er at Evenes er den eneste flyplassen som sitter og ruger på disse fem minuttene. Med den følge at vi setter høyere kostindeks for å prøve og nå igjen disse minuttene enroute. Ankommer så OSL på tilnærmet same tid men har da svidd av 3-400 kg unødvendig drivstoff.....

Og dette skjer i et land der det knapt nok er flytrafikk sammenliknet med den trafikken vii oppplever ute i Europa hver dag.

De andre flyplassene i Norge er stort sett fleksible og sender flyene de lovlige fem minutter før.
 
catocontrol:
Og akkurat det er uheldig. Jeg var "snill" før, men aimer på CTOT nå.
Vil det si at dersom man kommer til holding 2 min etter CTOT så er det kun din gode (og eventuellt uheldige ) vilje som gjør at man kan få gå eller..??
 
Og når du da går på CTOT og kommer til dest. og de ber deg "increase speed to save track miles" så synes du det funker bra??
 
catocontrol:

Vil det si at dersom man kommer til holding 2 min etter CTOT så er det kun din gode (og eventuellt uheldige ) vilje som gjør at man kan få gå eller..??

Nei, men hvorfor komme til holding for sent? Du har sansynligvis hatt god tid på deg. Om du vet at du ikke rekker CTOT, er det bare å be TWR sende en delay. Slot missed message sendes, om du ikke når +10. Mulig jeg tar feil, men om ikke dette gjøres, dukker flight suspension message opp ganske raskt.

At Evenes er de eneste som gjør dette, høres ikke sansynlig ut. Vi følger bare regelverket, samt en forespørsel fra flow-manager, om å skjerpe inn bruken av Slot-window. Det sitter tross alt en kollega i andre enden, som antageligvis har hendene fulle av trafikk.
 
Og når du da går på CTOT og kommer til dest. og de ber deg "increase speed to save track miles" så synes du det funker bra??

Niks, og jeg har aldri sagt at systemet er bra heller. Men når vi først har dette systemet, får vi leve med det, til noen finner på noe annet.
 
Back
Top