F.28 vents

KnutW

Speedbird Concorde
Medlem
Hva er grunnen til at F.28 har vents i hor. stab?
 

Attachments

  • 71D00FB3-1590-4607-9EA9-042D08A9986F.jpeg
    71D00FB3-1590-4607-9EA9-042D08A9986F.jpeg
    373.1 KB · Views: 424
Det er exhaust fra anti-ice-systemet.
Thermal anti-ice, bruker bleed air fra motorene.

Litt husker man da fra typekurset i 1984... :old
 
Det er exhaust fra anti-ice-systemet.
Thermal anti-ice, bruker bleed air fra motorene.

Litt husker man da fra typekurset i 1984... :old

Halen er varmet opp?
(Leading edge of the horizontal stab kanskje)

Jeg fløy noen typer som ikke hadde anti-ice i det hele tatt på halen, arkitektene fant ut at det var ikke nødvendig og dem hadde rett, aldri is der bak :)
 
Halen er varmet opp?
(Leading edge of the horizontal stab kanskje)

Jeg fløy noen typer som ikke hadde anti-ice i det hele tatt på halen, arkitektene fant ut at det var ikke nødvendig og dem hadde rett, aldri is der bak :)
Ja, horizontal stab leading edge har det, jeg er ikke sikker på vertical. (Husker ikke...)
Kan jo nevne at 737 har ingen anti-ice på halen, heller ikke på vingen innenfor motorene. 737NG heller ikke på ytterste slat. Selv om den samler rikelig med is i rette forhold går det visst greit likevel.
 
DC9 har oppvarmet hale, men kun om du flipper en diverter ventil som gir deg 2 minutters oppvarming av hale. Etter det går det tilbake til vingen.
Vi brukte og «hit the tail» hver gang vi forlot ising og på Outer Marker på approacher. Mulig og i holding.
 
DC9 har oppvarmet hale, men kun om du flipper en diverter ventil som gir deg 2 minutters oppvarming av hale. Etter det går det tilbake til vingen.
Vi brukte og «hit the tail» hver gang vi forlot ising og på Outer Marker på approacher. Mulig og i holding.
 
Last edited:
Ja, horizontal stab leading edge har det, jeg er ikke sikker på vertical. (Husker ikke...)
Kan jo nevne at 737 har ingen anti-ice på halen, heller ikke på vingen innenfor motorene. 737NG heller ikke på ytterste slat. Selv om den samler rikelig med is i rette forhold går det visst greit likevel.

Synes å huske at DC-8 hadde varme der bak, men 747 hadde det ikke.
Var mye overflate som kunne ises opp men av en eller anne grunn så var det ikke noe faktor.
Fløy mye frakt til og fra Alaska på vinteren og lurte av og til på det..
 
Faktorer som vel er utslagsgivende her er størrelsen på stabilizer (og da også flyet) samt radiusen på framkanten av stabilizer. T-tail fly har også som regel en mindre stabilizer da de har CG lenger bak (pga motorene) og er vel dermed mer utsatt. Det er også billigere å bygge en *noe* større stabilizer enn å ha et anti-ice system der bak. Derfor er det nok sjelden man ser dette på moderne større fly.
 
Back
Top