Halen er varmet opp?
(Leading edge of the horizontal stab kanskje)
Jeg fløy noen typer som ikke hadde anti-ice i det hele tatt på halen, arkitektene fant ut at det var ikke nødvendig og dem hadde rett, aldri is der bak
Halen er varmet opp?
(Leading edge of the horizontal stab kanskje)
Jeg fløy noen typer som ikke hadde anti-ice i det hele tatt på halen, arkitektene fant ut at det var ikke nødvendig og dem hadde rett, aldri is der bak
Ja, horizontal stab leading edge har det, jeg er ikke sikker på vertical. (Husker ikke...)
Kan jo nevne at 737 har ingen anti-ice på halen, heller ikke på vingen innenfor motorene. 737NG heller ikke på ytterste slat. Selv om den samler rikelig med is i rette forhold går det visst greit likevel.
DC9 har oppvarmet hale, men kun om du flipper en diverter ventil som gir deg 2 minutters oppvarming av hale. Etter det går det tilbake til vingen.
Vi brukte og «hit the tail» hver gang vi forlot ising og på Outer Marker på approacher. Mulig og i holding.
DC9 har oppvarmet hale, men kun om du flipper en diverter ventil som gir deg 2 minutters oppvarming av hale. Etter det går det tilbake til vingen.
Vi brukte og «hit the tail» hver gang vi forlot ising og på Outer Marker på approacher. Mulig og i holding.
Ja, horizontal stab leading edge har det, jeg er ikke sikker på vertical. (Husker ikke...)
Kan jo nevne at 737 har ingen anti-ice på halen, heller ikke på vingen innenfor motorene. 737NG heller ikke på ytterste slat. Selv om den samler rikelig med is i rette forhold går det visst greit likevel.
Synes å huske at DC-8 hadde varme der bak, men 747 hadde det ikke.
Var mye overflate som kunne ises opp men av en eller anne grunn så var det ikke noe faktor.
Fløy mye frakt til og fra Alaska på vinteren og lurte av og til på det..
Faktorer som vel er utslagsgivende her er størrelsen på stabilizer (og da også flyet) samt radiusen på framkanten av stabilizer. T-tail fly har også som regel en mindre stabilizer da de har CG lenger bak (pga motorene) og er vel dermed mer utsatt. Det er også billigere å bygge en *noe* større stabilizer enn å ha et anti-ice system der bak. Derfor er det nok sjelden man ser dette på moderne større fly.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.