• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Evakuering over vingene på B737

henrikvd

ScanFlyer Blue
Evakuering over vingene på B737

Er det noe som kan gi en god forklaring på hvorfor en skal evakuere fremover vingen når en lander i vann, mens bakover vingen når man nødlander på land?

Se bildet fra sikkerthetsarket fra Air Berlins B737-700:
 

Attachments

  • 20131220_092758.jpg
    20131220_092758.jpg
    38.2 KB · Views: 747
Re: Evakuering over vingene på B737

My guess er at man skal slippe å evakuere "oppover".
I vannet forventes flyet å ligge lavest foran, mens på land er det sannsynlig at bakre del av vingene heller nedover?
På samme vis som at de bakre exits heller ikke i utgangspunktet skal benyttes i vannet? (langt å hoppe, skliene kan være i lufta?)

Evakuering på land - motor kan være i gang?
Evakuering i sjø - motor druknet...(og dertil stoppet)?
 
Re: Evakuering over vingene på B737

Men vil egentlig halen peke oppover i vannet? Det skjedde jo ikke for US på Hudson river da piloten glemte å trykke på knappen for å stenge av bak.

Kan det være at det skal evakueres fremover fordi en da vil ha alle pax mindre spredt (når en allikevel ikke bruker bakre utgang)?
 
Re: Evakuering over vingene på B737

Kan det være at flyet synker først bak, slik at man fremover har større sjans til å unngå dragsuget?
 
Re: Evakuering over vingene på B737

Som det fremkommer på bilde er ikke de bakerste dørene ("Exit 3") tilgjengelig for evakuering. Det er vel sansynligvis regnet ut at disse er under vann eller ikke bør åpnes. Dermed må man fremover over vingen for å komme til nærmeste sklie, som også fungerer som flåte (eller at flåten blir tatt ut fremre dører om den er separat).
 
Re: Evakuering over vingene på B737

På land - flaps settes til 40, så man kan "skli" lettere ned på bakken.
 
Re: Evakuering over vingene på B737

Ved ditching forventes halepartiet på 737 å ligge lavt i vannet, følgelig skal ikke bakre dører benyttes (assumed below waterline).

Overwing er fullt brukbare. Bakover-rutinen brukes på land siden man skal skli ned til bakken langs flapsene - som skal være helt ute (40). I vannet er spiller akkurat det ingen rolle, selvsagt.

Men det er smartest å hoppe i vannet fra fremkanten av vingen, som angitt på sikkerhetskortet, fordi fremdørene har slides som benyttes som flyteinnretninger man kan klamre seg til. De er ikke flåter/rafts som på større, oversjøiske fly, men tilstrekkelig som flytehjelp til redning kommer. Svømmer man bakover fra vingen, er der lite å holde tak i (bakdørene er lukket).
 
Back
Top