Vår gate er ikke ledig

Cloudmaster

ScanFlyer Silver
Medlem
Vår gate er ikke ledig

Jeg har stort sett sluttet å irritere meg når jeg reiser. Ting tar av og til tid, været kan vi ikke gjøre så mye med, folk gjør rare ting. Men jeg klarer ikke å la være å irritere meg over «vår gate er ikke ledig». I dag, SK278, tok av fra BGO på tid, landet på OSL 1749. Og stoppet. Kapteinen: «Vår gate er ikke ledig. «Vår gate» var A6(24?) og der stod den annen SAS maskin. Og den stod der lenge. 1809 var vi omsider på plass. Det var minst tre andre gater ledig hele tiden. Kan noen med kunnskap gi en god forklaring på hvorfor det blir slik? Hva er det som hindrer den fleksibiliteten som hadde bidratt til å unngå forsinkelse for oss og neste flight?

Sånn - nå er jeg ferdig med å være irritert for i dag.
 
Re: Vår gate er ikke ledig

Manglende stuerteam i backup høres det ut som. Men SK på OSL, og rampen som sådan håndterer jo slike situasjonen flere ganger daglig uten incident. Høres rett og slett ut som uflaks.
 
Re: Vår gate er ikke ledig

Planlegging av gate-bruk på OSL er en form for avansert tetris (om du har sett tavlen med planlagt oppsett), og for at det skal være plass til alle er man avhengig av at flyene går på rute. Når det oppstår uregelmessigheter blir det fort krøll i kabalen, og gjengen på parkering må jobbe iherdig for å få den til på opp på nytt. Selv om du ser tre ledige gater fra setet ditt så er nok de allerede planlagt til andre fly, så det er ikke så enkelt som å «ta en ledig gate». Det store bildet er som oftest større enn man tror, og større enn det man ser.
 
Re: Vår gate er ikke ledig

For en del år siden kom jeg med siste BA-flight inn fra LHR.

Vi var litt forsinket, og jeg lå an til å så vidt rekke den neste bussen.
Av (det jeg mener var) de tre "rene" Non-Schengen-gatene, stod det et fly på en av dem. Det var sent på kvelden, så jeg tror ikke det var noen avganger resten av dagen. Vi havnet på fjernpark. Gav NULL mening der og da.

Fant ut at det mest sannsynlig skyldtes at flyet måtte taues vekk om natten, og at handlingselskapet mest sannsynlig ikke hadde rett mann på jobb.

Rakk for øvrig ikke bussen, og fikk en time ekstra på OSL den kvelden
 
Re: Vår gate er ikke ledig

Planlegging av gate-bruk på OSL er en form for avansert tetris (om du har sett tavlen med planlagt oppsett), og for at det skal være plass til alle er man avhengig av at flyene går på rute. Når det oppstår uregelmessigheter blir det fort krøll i kabalen, og gjengen på parkering må jobbe iherdig for å få den til på opp på nytt. Selv om du ser tre ledige gater fra setet ditt så er nok de allerede planlagt til andre fly, så det er ikke så enkelt som å «ta en ledig gate». Det store bildet er som oftest større enn man tror, og større enn det man ser.

Takk for svar! Dette har jeg stor forståelse for. Ting er stort sett alltid mer komplisert enn det en vanlig passasjer vet om eller tenker på. I går ventet vi i 18 minutter, men det kan jo ha skjedd ett eller annet i boardingen eller lastingen av avgående maskin som var uforutsett og som tok veldig mye lengre tid enn planlagt. Hvordan er samhandlingen mellom teamet som boarder/laster og de som legger gate-kabalen i slike tilfeller? Er det noen tommelfingerregler for når en gate for innkommende maskin blir endret som følge av forsinkelser med avgående?
 
Re: Vår gate er ikke ledig

Som du sier - om de som skulle pushe egentlig var på rute, men fikk et problem i siste liten, så kan det jo være en større operasjon å bytte gate, og finne nye(!) folk som kan bemanne den på kort varsel.

Det jeg synes er sykt mer irriterende er når det skrytes uhemmet over høytaleren at "We landed at London Heathrow 10 mins early" for derretter å vente 45 minutter på ledig gate/personale til gate. Da tenker jeg "when will they ever learn..."

Forøvrig synes jeg det er svært sjelden man må vente på gate på Avinor-plasser (USA er jo helt krise innimellom pga "flyselskapeide" gater )
 
Re: Vår gate er ikke ledig

Forøvrig synes jeg det er svært sjelden man må vente på gate på Avinor-plasser (USA er jo helt krise innimellom pga "flyselskapeide" gater )


Tenkte det samme når jeg leste gjennom tråden her. Har sikkert skjedd på OSL for meg også, men kan sånn i utgangspunktet ikke huske det.

Sto og blomstret på rullebanen i 45 min på LAX for en uke siden.
 
Re: Vår gate er ikke ledig

Tenkte det samme når jeg leste gjennom tråden her. Har sikkert skjedd på OSL for meg også, men kan sånn i utgangspunktet ikke huske det.

."

Forøvrig synes jeg det er svært sjelden man må vente på gate på Avinor-plasser (USA er jo helt krise innimellom pga "flyselskapeide" gater )

Det er jo fordi jeg lærte dem opp back in the day da Avinor (Luftfartsverket) overtok flyparkeringen. ;)

Flinke folk, vettu.
 
Re: Vår gate er ikke ledig

Min 1ste tur med BA 757, remote på LHR, 45 min ventetid på trapp. Der stod 1 trapp 15 meter unna, men den tilhørte et annet lag:lol:
 
Re: Vår gate er ikke ledig

Sist jeg var i Bergen fløy jeg med Embrear 195. Den stod på fjernparkering slik at vi måtte ta buss. Når vi kom til flyet stod en trapp der, men den passet ikke til Embraeren. Mannskapet kom seg likevel greit inn i flyet, men passasjerene måtte vente på riktig trapp. Styrmannene gikk ned den gale trappen for å gjennomføre walk aorund. Mens han gjorde det kjørte de bort flytrappen og en skulle tro at det burde ta maksimalt 5 minutter for å få tak i en riktig trapp. Det tok ikke mindre enn en halvtime å få plass riktig trapp slik at styrmannen og etterhvert passasjerene kunne komme seg ombord. Passasjerene satt nå inne i en god varm buss, mens stakkars styrmannen måtte vente utenfor.
 
Re: Vår gate er ikke ledig

Sist jeg var i Bergen fløy jeg med Embrear 195. Den stod på fjernparkering slik at vi måtte ta buss. Når vi kom til flyet stod en trapp der, men den passet ikke til Embraeren. Mannskapet kom seg likevel greit inn i flyet, men passasjerene måtte vente på riktig trapp. Styrmannene gikk ned den gale trappen for å gjennomføre walk aorund. Mens han gjorde det kjørte de bort flytrappen og en skulle tro at det burde ta maksimalt 5 minutter for å få tak i en riktig trapp. Det tok ikke mindre enn en halvtime å få plass riktig trapp slik at styrmannen og etterhvert passasjerene kunne komme seg ombord. Passasjerene satt nå inne i en god varm buss, mens stakkars styrmannen måtte vente utenfor.

Kunne gjort som vi gjorde på Sola, legge en europalle på toppen;)
 
Back
Top