EV-55

Syntes vel navnet "Evektor" låt kjent ja... De har jo laget mikrofly i mange år... ^_^

Som 9-seter vil jo denne skapningen være en direkte konkurent til norske Aeriton Aircraft, som det har vært svææært stille fra i laaang tid nå... :nor

hva er fordelen med to motorer på en sånn liten maskin? Er det ikke like greit med én motor i snuten a'la Caravan?

Safety...? Alltid bedre med 2 motorer enn 1

Tja, ikke alltid!
MU2 f. eks. drar rimelig greit over på rygg når den mister en motor,
samtidig er det høyere fuel-kostander, mer vedlikehold, mer komplekst, etc..

Se f.eks. D-Jet, PiperJet og Eclipse 400 - alle de satser på fly med 1 motor fremfor 2.
Driftsikkerheten på dagens motorer - spesielt på PT6'ern, er så god at sikkerhet i seg selv er ikke ett godt nok argument lenger.
Skal man fly mye over sjø, ørken, fjell kan det dras frem, men se bare på BenAir, har ikke vært mange episoder (om noen?) som kan relateres til at Caravan'en kun har en motor.

Som flyger synes jeg det er å foretrekke 2 motorer. Har vært med på at 1 av 2 PT-6 stoppet. Da er det greit å ha 2.
Synes forøvrig at EV-55 var lekker, men det kanskje bare meg.....

Syntes faktisk den var ganske tøff med flottører og.
Man kan si hva man vil om driftssikkerheten til motorene, men det har skjedd atskillige ganger at man har landet med en motor ute i mitt selskap. Ikke alltid at det har vært strengt tatt nødvendig, men likevel...

har ikke vært mange episoder (om noen?) som kan relateres til at Caravan'en kun har en motor.
...sånn bortsett fra at den ikke klarer holde høyden i ising? ;) Ellers enig med Beech, har man hatt engine failure i en twin så lærer man fort å verdsette den andre motoren :)

Se forresten link om http://www.caravanpilots.com/ntsb.htm
Fra januar til mars 2006 (tre måneder) tre ulykker med 8 menneskeliv tapt som følge av motortrøbbel..

Last edited:
...sånn bortsett fra at den ikke klarer holde høyden i ising? ;)

Siden man er inne på Caravan...

Bladde opp litt statistikker når jeg holdt kurs i de-icing for ikke lenge siden...

Omtrent halvparten av flyulykkene de siste ti årene, hvor ising er en faktor, er med Caravan...:8:

Beech:
OK - nå vet jeg ikke hvilken flytype vi snakker her, men hvilken?
Regner med at du har minst tre pumper inne i bildet (en i hver vinge + motorpumpe),
og motoren skal fortsatt kunne gå selvom du mister en av disse..?

Caravan:
At den ikke holder høyden i ising, er ikke relatert til at den har en motor.
Se på TBM850/Pilatus 12, de har ikke dette problemet.
Cessna 400-serie kan ha minst like mye trøbbel som en Caravan i ising, selv med to turboladde motorer.

Har fulgt med på utviklingen av dette flyet, og jeg har tro på at det er et marked for det. Spennende å se hvilket prisnivå flyet vil ligge på.
Mere info og bilder finnes på nettisidene til Evektor.

Det er nok en grunn til at ingeniørene har valgt to motore, og at de ikke har spurt noen av oss om råd (Dag kunne vel muligens bidratt mest).
Jeg er tilhenger av multiengine helt til man ikke lenger snakker om "høy driftssikkerhet" og i stedet kan snakke om at motorene er 100% sikre... Yeah right.

EV-55 har hatt sin første flytur. Gikk oss alle hus forbi. First Flight ble foretatt 24. juni. http://www.youtube.com/watch?v=5_HfssbV7Yk

http://www.evektor.cz/en/outback/project-update.aspx
KUNOVICE – June 24, 2011 – The prototype of the new airplane EV-55M made its first take-off from Kunovice airport in the Czech Republic today. The airplane crew consisted of Evektor test pilot Josef Charvát and military pilot Major Jiří Hána. The take-off took place at 10:55 a.m. of local time and took 30 minutes. During the flight the EV-55 reach the speed of 125 kts and the altitude of 3500 ft. “The airplane behaved exactly as we supposed – it was easily controllable and promptly reacted to the control interventions“, stated Josef Charvát.

Back