Eurobonustabell

Replying to Topic 'Eurobonustabell'

Originally posted by dc-8-63

Naa har jo ikke KLM justert Wings ennaa, og det er ting paa gang ogsaa hos KLM (les Air France)...ja det er en overgangs fase...og i den fasen vil SAS i likhet med BA tape noen passasjerer....og maa konkurrere paa andre felter....

Mitt spørsmål er hvorfor i all verden kutter man på bonusopptjeningen???

jy

Kostnader...bonus systemene koster alltfor mye....selv med god styring og kontroll forblir det dyrt...og med dagens fuel kostnader, ser man paa absolutt allt. At KLM ikke har kommet med sine endringer ennaa har med sammenkjoering mellom Wings og Frequence Plus....

Originally posted by dc-8-63

Kostnader...bonus systemene koster alltfor mye....selv med god styring og kontroll forblir det dyrt...og med dagens fuel kostnader, ser man paa absolutt allt. At KLM ikke har kommet med sine endringer ennaa har med sammenkjoering mellom Wings og Frequence Plus....

Kostnadene ved bonusprogrammene må vel stort sett være faste kostnader, og ikke knyttett til om noen på billigbilletter tjener opp 600 eller 1200 EB-poeng på OSL-LON. Jeg vet ikke i hvor stor grad bonuspoengene faktisk tas ut, eller hvor mange prosent av poengene som forfaller uten at disse tas ut, men jeg har store problemer med å se at en ekstra bonuspassasjer kan påføre SAS store kostnader.

Dersom det er for kostbart å administrere programmene så bør vel selskapene legge ned hele ordningen.

jy

Originally posted by TOS

Dersom det er for kostbart å administrere programmene så bør vel selskapene legge ned hele ordningen.

jy

For noen selskaper må dette unektelig være kostbare ordninger. Etter en tur med AF for to år siden får jeg ennå ofte brev med ulike tilbud. Desom dette sendes alle medlemmer må det koste.

SAS har tydelgvis endra rutiner. Nå er det lenge siden jeg fått post fra Eurobonus.

Jeg fikk brev fra både KLM og SAS i dag. Er det avtalt spill at de sender ut på samme dag?:sarc

..ikke saa langt unna, naar Eurobonus startet, ble det hele drevet av et engelsk firma (Carlsen et eller annet)....og i etasjen under de som jobbet med SAS, jobbet det samme firmaet for KLM, etasjen over SAS, der drev Carslen Swissair sitt Qualiflier....jeg vet ikke hvor mye som henger igjen i fra den tiden, men vil ikke bli forundret om Carlsen ennaa staar for medlemsutsendelser for baade SAS og KLM.....

Originally posted by RH

Originally posted by TOS

jy

For noen selskaper må dette unektelig være kostbare ordninger. Etter en tur med AF for to år siden får jeg ennå ofte brev med ulike tilbud. Desom dette sendes alle medlemmer må det koste.

SAS har tydelgvis endra rutiner. Nå er det lenge siden jeg fått post fra Eurobonus.

Og jeg fikk brev fra KLM i dag...med tilbud om å registrere meg på mail og dermed få 500 ekstra poeng og e-maiol fra Flying Dutchman i framtiden. Smart!

Originally posted by DY
Og jeg fikk brev fra KLM i dag...med tilbud om å registrere meg på mail og dermed få 500 ekstra poeng og e-maiol fra Flying Dutchman i framtiden. Smart!

Samme her. Smart av KLM, en liten gulrot overfor sine kunder (i stedet for pisk) som på sikt antakelig vil spare FD-programmet for store summer. Og forhåpentlig vil det gjøre slik at bonusprogrammet fortsetter med sine fordeler.

Såvidt meg bekjent bør ikke samkjøringen med AF bety for store omlegginger i forhold til Flying Dutchman. AF's program er vel også slik at det ikke gis mindre poeng på tilbusbilletter og poengene går såvidt jeg vet heller ikke ut på dato.

..men fortsatt er det ingen som har kunnet forklare (meg) hvorfor man kutter bonusopptjeningen på de billigste billettkategoriene. Kostnadene er i stor grad faste kostnader som er der så lenge programmet eksisterer.

jy

Originally posted by TOS
..men fortsatt er det ingen som har kunnet forklare (meg) hvorfor man kutter bonusopptjeningen på de billigste billettkategoriene. Kostnadene er i stor grad faste kostnader som er der så lenge programmet eksisterer.
jy

Det var ingen her som kunne svare, så vi sørget for å dra diskusjonen ut litt forskjellige retninger i det håpet at du ble forvirret og glemte hele greia. Jeg innser nå at det ikke fungerte... :D :hoho :p

Originally posted by Trety

Originally posted by TOS
jy

Det var ingen her som kunne svare, så vi sørget for å dra diskusjonen ut litt forskjellige retninger i det håpet at du ble forvirret og glemte hele greia. Jeg innser nå at det ikke fungerte... :D :hoho :p

He, he....Jeg er nok av og til veldig flink til å holde fokus:D

Spesielt dersom jeg observerer saker og ting som jeg synes virker lite lurt.....(iallefall inntil jeg får informasjon som gjør at mine oppfatninger kan oppdateres)

Jan Y

Husk at man endrer poeng kun for de billigste billettene, for at det skal lønne seg og få et bedre produkt når man velger dyrere billetter.

Originally posted by Superhai

Husk at man endrer poeng kun for de billigste billettene, for at det skal lønne seg og få et bedre produkt når man velger dyrere billetter.

Det er (forsåvidt) et godt poeng, og i tråd med "klassisk" teori for prisdiskriminering.

...men i og med at SAS står overfor konkurrenter som på den ene siden tilbyr full bonusopptjening for alle billigbilletter, og lavprisselskaper på den andre siden som presser prisen nedover på de billigste billettene så er kanskje ikke måten SAS gjør det på den lureste.

God bonusopptjening gjør at SAS ikke trenger å redusere prisene så mye som i fraværet av slike bonuspoeng. Dette er en styrke for å unngå for strekt press på yielden - det å gi bonuspoeng koster ikke SAS mye i forhold til tapet ved å redusere billettprisene med noen hundrelapper.

For å gi incentiver til å kjøpe dyrere billetter så må det antakeligvis sterkere lut til enn normal bonusopptjening (dvs. slik bonusopptjening man har vært vant til å få). Nå vet jeg ikke hvilke billettkategorier som ikke gir full bonusopptjening og hvor stor prisdifferanse det er mellom billigste kategori og den som gir full opptjening. Noen som vet?

det er nå bare det jeg mener...;)

jy

Jeg tror egentlig at SAS oppnår litt av sin hensikt neste gang jeg skal til USA. Jeg har to muligheter ( sånn ca, har ikke nøyaktige detaljer, og forutsetter at de kjører julekalender i år også)

Julekalenderbillett OSL-ARN-ORD + ORD-CWA som vanlig billett, ca 4500kr. Gir ca 5500 poeng

Vanlig økobillett OSL-ARN-ORD-CWA, ca 7000kr, gir ca 14 000 poeng og dermed den oppgraderingen jeg vil ha.

Men for 2500,-kr kan du komme ganske langt....kanskje langt mer enn hva 8500 bonuspoeng vil bringe deg, som er forskjellen mellom de to ulike billett-typene du viser til. Men dette blir jo som baken og smaken....

Aftenposten (i dag lørdag) har en bra vinkling på saken. De bruker en fra NHH i Bergen som ikke ser at dette er skadelig for SAS. Det blir større valgemuligheter... Han tror faktisk at SAS vil få flere (som ikke betaler billetten selv) til å velgen en billetttype som gir flere poeng. Med dette vil SAS få en høyere gjennomsnittspris. At det ikke skal gi like mye poeng for alle billetter er jo også innlysende...det bør stå i forhold til prisen man betaler. Uansett som Aftenposten påpeker så vil alle også de som betaler minst få gjennomgående innsjekk og ikke minst kompensasjon hvis flyet ikke skulle gå...

Hvorfor bare ikke gjøre det veldig enkelt....man får like mange poeng som billetten koster i kroner!

Hmmmm...tenkte litt men så kom jo alle problemene dukkende opp. Greit med skandinaviske valutaer...hva med andre...hva med Star alliance-medlemmene...hva med...shit!
OK - bare gjør det som dere har foreslått. Don't care anymore

Originally posted by EB

Aftenposten (i dag lørdag) har en bra vinkling på saken. De bruker en fra NHH i Bergen som ikke ser at dette er skadelig for SAS. Det blir større valgemuligheter... Han tror faktisk at SAS vil få flere (som ikke betaler billetten selv) til å velgen en billetttype som gir flere poeng. Med dette vil SAS få en høyere gjennomsnittspris. At det ikke skal gi like mye poeng for alle billetter er jo også innlysende...det bør stå i forhold til prisen man betaler. Uansett som Aftenposten påpeker så vil alle også de som betaler minst få gjennomgående innsjekk og ikke minst kompensasjon hvis flyet ikke skulle gå...

Det er klart at dersom differansen mellom de billettene som kun gir halv bonusopptjening og de som gir full opptjening bare er noen få hundrelapper så stiller selvsagt saken seg annerledes. De som reiser veldig lite og kanskje er svært følsomme som prisendringer vil naturlig nok likevel ikke tjene opp nok poeng til å ta ut gratisreiser, så for disse så betyr ikke bonuspoengene noen reell prisreduksjon. De som betaler reisen selv og som samler bonuspoeng vil nok i større grad vurdere de ekstra bonuspoengene opp mot prisdifferansen enn de som ikke betaler billetten selv. De som ikke betaler billetten selv (som det refereres til i artikkelen) er vel kanskje ofte noe mindre fleksibel mht. avreisedato/tidspunkt og har derfor kanskje uansett mindre muligheter til å velge de absolutt billigste avgangene.

Jeg stilte forsåvidt spørsmålet om hvor stor prisdifferanse man kan forvente mellom full og halv opptjening like ovenfor her, fordi dette ikke har kommet godt frem så vidt jeg har sett... Hvor stor andel av billettene kan man tenke seg blir av den billigste kategorien? Når det gjelder kostnadene ved bonusprogrammet som NHH-forskeren refererer til så er jeg litt usikker på dette. Hvis bare en liten andel av de reisende får halvert bonusopptjeningen så er vel kostandsbesparelsen nokså minimal i forhold til tapt konkurranseevne overfor lavprisselskapene og de andre nettverksselskapene som tilbyr full bonusopptjening.

jy

Og i dagens internettversjon av Aftenposten står å lese:

Han mener også at de reduserte bonus-satsene viser at det koster mer å drive et bonusprogram enn det selskapet vil innrømme.

Dyr ordning
- Tidligere har SAS-konsernet forsvart ordningen med bonuspoeng med at disse reisene ikke koster selskapet noe. At poengene reduseres på de billigste billettene syes jeg viser det motsatte. I Sverige gjorde konkurransemyndighetene en undersøkelse som viste at bonuspoengene gjorde billettene 10 prosent dyrere på grunn av at selskapet måtte dekke opp sine utgifter til ordningen, sier Steen.

Mer her:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article901772.ece

Back