Sammenlikner man EuroBonus i dag med EuroBonus for ett år tilbake, synes jeg det har blitt gjort en rekke forbedringer. Det er min subjektive mening, og andre kan selvsagt oppleve det annerledes.
- Den viktigste forbedringen er at man kan nå sølv- eller gullstatus, og alt det innebærer, mye lettere enn tidligere - selv om man reiser med rimelige billetter. Hvilke andre Star Alliance-selskaper gir deg gullkort så lett som SAS?
- Det har stort sett blitt billigere å bestille bonusovernatting - den eneste prisøkningen er hos Radisson BLU i helgene og Best Western i helgene. Ellers har prisene gått ned eller er de samme.
- EuroBonus har også hatt mange kampanjer som i løpet av det siste året har gitt meg ca. 30.000 ekstrapoeng i forhold til vanlig opptjening, f.eks. doble poeng på utvalgte ruter, "planlegg reisen og få poeng"-kampanjer, etc.
- FastTrack i København, Oslo og Stockholm har blitt tilgjengelig uansett hvilket Star Alliance-selskap man reiser med.
- Det har blitt mulig å tjene poeng på en lang rekke eksterne partnere og flere hotellpartnere har kommet til.
- Antall poeng per krone brukt har gått opp hos MasterCard og Diners - og i tillegg har kombinert EuroBonus/Amex blitt mulig.
Så jeg synes ikke det siste året har vært så ille, det er heller slik at EuroBonus i utgangspunktet ikke er godt nok. Opptjeningssiden er for dårlig i Economy og man kunne gjerne spedd på litt flere fordeler på statuskort, i alle fall i sølvstatusen.
Når det gjelder V-klassen, som gikk fra 100 prosent til 25 prosent, så skyldes det to ting: For det første at klassen skulle brukes til ungdomsbilletter innen Skandinavia og for det andre at SAS skulle ha kampanjer hver uke i stedet for 2-3 ganger i året. Klasser som W og U burde heller gitt 100 prosent enn at det gis på kampanjebilletter (O).