EuroBonus 2.0

Viktig at det gjøres noen prioriteringer som gjør det enklere å reise - ser selv nå at fordelene begynner å bli så utvannet at det nærmer seg slutten for prioriteringen til SAS sin fordel. Ofte er SAS dyrere, og når det blir mindre personlige fordeler og mindre gode argumenter å bruke ovenfor arbeidsgiver som ofte betaler mye av reisene vi fokuset forandre retning.

Noen fordeler som er viktige som muligens kan vurderes.

Plassering i flyet slik at en kommer raskt ut i buisniss - Oversjøisk. Crew burde være flinkere å stoppe folk bak i flyet slik at buisniss pax kommer ut først uten å måtte trenge seg frem. I tillegg burde diamant kunder få tilbudet om å sitte i den delen av kabinen som blir tømt først dersom det er to kabiner.

Strengere ved prioritert ombordstigning. I dag blir gull/diamant invitert ombord først, men sammen med pluss og noen ganger sølv. Dette er ofte det samme som halve flyet. Programmer selvbetjente skranker til å stoppe snikerne og gi diamantkundene fordel fremfor andre.

Soft block bør på plass slik at HVIS det fins ledige seter bør dette vare ved siden av diamantkunder.

Bedre tilgang på bonusbilletter - ofte reiser diamantkunder så mye at det nesten blir umulig å skaffe seg tilbud på bonusreise….det er på tider av året hvor en reiser med jobb. Viktig for mange Diamantkunder at en får muligheter til en gang i blant å bruke poeng på familien - da vil det også være lettere å få reist mere i jobb.

Gjenkjenning på flyet - dette er ikke viktig, men jeg tror mange ville satt pris på det lille ekstra. Listene som blir levert ombord burde indikere hvor og hvem som var diamantkunde. Dersom det var tid ville mange syns det var hyggelig og imponerende hvis en ble hilst på.

Flyplass lounge - dersom det fortsettes med tilnærmet fri tilgang i Loungen burde det vært reservert seter for diamant - innenriks i Oslo sitter jeg ofte på ryggløse krakker, og i Kjøbenhavn er det tilnærmet umulig å finne plass til 3 - 4 personer sammen. En får mindre og mindre mulighet til å utnytte tiden mellom flyvninger til å jobbe. uformelle møter kunne enkelt løses mellom flyvninger før nå er det umulig-

Sikkert mange flere ting vi kunne ønsket oss som diamnat kunde, men dette var det jeg kom på i farten...

Sendte søknad i går ettermiddag til gullmailen om å få originalpoeng for en reise jeg hadde til USA sist uke, denne var bestilt i midten i november. Fikk kjapt svar nå (etter noen timers arbeidstid) at det var fikset og korrigert på konto. Ble oppgradert med OT fra Go til Business bort til SFO fra CPH og til Plus BGO-CPH-BGO, og det var en god del ekstra poeng som kom inn, hele 5870 grunnpoeng. Gjorde at jeg passerte den nye grensen for Diamond med 8 dager igjen av kvalifiseringsperioden :-)

Sendte søknad i går ettermiddag til gullmailen om å få originalpoeng for en reise jeg hadde til USA sist uke, denne var bestilt i midten i november. Fikk kjapt svar nå (etter noen timers arbeidstid) at det var fikset og korrigert på konto. Ble oppgradert med OT fra Go til Business bort til SFO fra CPH og til Plus BGO-CPH-BGO, og det var en god del ekstra poeng som kom inn, hele 5870 grunnpoeng. Gjorde at jeg passerte den nye grensen for Diamond med 8 dager igjen av kvalifiseringsperioden :-)

Det skulle bare mangle :) Irriterende at en må sende mail for å purre….Vi hadde samme opplevelsen, men ikke med OT - vi hadde hele familien buisniss hele turen og måtte purre opp nye poeng.

Så til Gull/Diamant diskusjonen. Hva er forskjellen…1 gi bort et gullkort for å gjøre andre glad, men irritere andre Diamant kunder for at gratis gull opptar plassene i Loungen på OSL og CPH

Evigvarende poeng som en nesten ikke får brukt uansett da det er så vrient å få tak i billetter til gode destinasjoner når en har tid til å reise. Booket en reise til US i dag for avreise noe senere - på hengende håret at det ikke ble KLM - Billigere og bedre reiserute….

Så til Gull/Diamant diskusjonen. Hva er forskjellen…1 gi bort et gullkort for å gjøre andre glad, men irritere andre Diamant kunder for at gratis gull opptar plassene i Loungen på OSL og CPH

Evigvarende poeng som en nesten ikke får brukt uansett da det er så vrient å få tak i billetter til gode destinasjoner når en har tid til å reise. Booket en reise til US i dag for avreise noe senere - på hengende håret at det ikke ble KLM - Billigere og bedre reiserute….

Selv er jeg en svak motstander av å gi bort gullkort, men på den andre siden så har jeg sett nå at de aller fleste diamantmedlemmer gir bort gullkortet til sine nærmeste, noe jeg selv også har. Motakerne av disse gullkortene er i de aller fleste tilfeller folk som reiser skjelden (i mitt tilfelle 10-20 flights pr år) så vil ikke påstå at det er denne andelen som fyller loungene.

Det som derimot er tilfellet er at etter at bonusforbudet ble opphevd innenriks i Norge så har det vært en eksplosjon i antall EBG'ere spesielt. Dette kombinert med at SAS gir lounge til alle i plus hjelper ikke på. Når selskapet har delt ut til alle og enhver uten at kapasiteten er økt, tja da blir det fult da. Jeg ser heller at SAS øker kapasiteten fremfor å redusere antallet statuskunder, men det kommer vel aldri til å skje :rolleyes:

Angående bonusbilletter så var SAS på rett vei når de lanserte "Beste tilgjengelighet bonusreiser" der de gir 30% rabatt til EBD, men etter at de både økte prisene (uten forvarsel) og senket opptjeningen (nesten uten forvarsel) så er dette blitt mye mindre atraktivt, og jeg er enig med deg at det er alt for tungvint å bruke bonuspoeng på eget selskap.

Jeg håper at SAS stenger muligheten for andre selskaper til å booke SAS Business bonusseter på langrutene etter at de nye kabinene er på plass. Slik at vi "loyale" har en sjanse til å få dra på tur. (noe ala SQ C på 77W og A380)

Last edited:
RedLine…

God tale !

Tror nok at både din og min kone ikke er problemet da de hadde fått plass i Loungen uansett - nærmeste familie. Dog tror jeg det er mange som gir bort kortet til kollegaer, og venner som igjen har familie.

Uttak av bonusbilletter er eklere for de som har tid til å reise når det er god plass i flyet….det har nesten aldri jeg. Ikke enkelt å få brukt poeng.

Gleder meg noe utrolig til SAS får oppgradert kabinen, og håper det blir en bedre opplevelse enn den vi har i dag.

Har forøvrig hørt at den "gamle" toalettmappen kommer tilbake. Ikke den enkle lefsa vi får i dag, og Gud forby filtmappa…..Den gode gamle hvor det var skopose som innhold er det vi trenger. Noen i SAS som kan bekrefte/avkrefte dette.

Spørsmål:
Gitt at man flyr BGO-OSL-SVG-OSL-BGO på én dag, og booker siste turen OSL-BGO i PLUS, resten i GO. Kan man da benytte lounge på OSL to ganger "for prisen av én"?

Prøver å finne bonusreise i Business til USA til høsten med "nye" A330, men det er jammen ikke lett selv om jeg kan reise når som helst i oktober og november og være borte i opptil to uker.

For det første er det omtrent ikke ledige bonusseter (selv ikke i Economy til andre steder enn Chicago). For det andre er de ledige avgangene satt opp med A340. SAS setter inn denne både på Chicago og Oslo-New York.

Er det fordi billettene ikke er sluppet, eller fordi det rett og slett ikke omtrent ikke legges ut bonusbilletter?

Er det fordi billettene ikke er sluppet, eller fordi det rett og slett ikke omtrent ikke legges ut bonusbilletter?

Er redd det er det siste. Har forsøkt i flere år å finne bonusbiletter til USA på biz, men har ikke lykkes så langt. Eneste mulighet er best available, men da til mer points. Hadde en tur i fjor til SFO, og da var det mange billetter om du velger best available

Er redd det er det siste. Har forsøkt i flere år å finne bonusbiletter til USA på biz, men har ikke lykkes så langt. Eneste mulighet er best available, men da til mer points. Hadde en tur i fjor til SFO, og da var det mange billetter om du velger best available

Jeg finner noen få billetter i oktober og november, men jeg må være svært fleksibel på datoene. Det er kun med A340.

Jeg finner noen få billetter i oktober og november, men jeg må være svært fleksibel på datoene. Det er kun med A340.

Det bekrefter vel bare det jeg trodde, dvs at det ikke er så mange. Men på vinteren er det jo noe bedre enn på sommeren. Det er særlig på NY jeg har forsøkt uten å lykkers.

Er nok dessverre ikke mange nei.. Man sa vel når man lanserte Diamond at det skulle være bedre tilgjengelighet for bonusreiser, men det har jeg ikke hatt mulighet til å sjekke.

Fikk 2 seter i Business til IAD i fjor sommer, midt i fellesferien, og var fornøyd med det. Etter det har det ikke blitt tid til å bruke poeng dessverre, men håper kanskje på noe lanseringstilbud til HKG, litt juleshopping...

Kim

Er nok dessverre ikke mange nei.. Man sa vel når man lanserte Diamond at det skulle være bedre tilgjengelighet for bonusreiser, men det har jeg ikke hatt mulighet til å sjekke.

Den bedre tilgjengeligheten heter vel 30 % EBD rabatt på best tilgjengelig billettene.

Fikk 2 seter i Business til IAD i fjor sommer, midt i fellesferien, og var fornøyd med det. Etter det har det ikke blitt tid til å bruke poeng dessverre, men håper kanskje på noe lanseringstilbud til HKG, litt juleshopping...

Kim

Strengt tatt har vel SAS holdt hva de lovet her i.o.m de innførte best available. Da man opptjener EB poeng på disse reisene, er ikke forskjellen så veldig stor ( man kan sikkert argumentere begge veier om dette!) At dette er dyrere er egentlig en helt annen diskusjon, der er vel de fleste enige om at det ble tatt i litt vel mye ved siste endring.

Back