EuroBonus 2.0

Hva er businesscheckin, innlandslounge og fasttrack verd i kroner og øre?

Youth Fare
SK OSL/BGO - 499
DY OSL/BGO - 299

Hvilken velger jeg?

På en sånn innenriksrute er det ingen logikk i å velge SAS. Innlandsloungen er ikke så spennende at det er verdt det og på innenriks ønsker man seg vel kortest mulig tid på flyplassen - om en ikke har tid til å være der en stund for å prokastinere/drikke vekk tiden.

Så får du en skvett kaffe/te samt avis på flyet.
Jeg betaler denne summen ekstra for SAS, om det er rasjonelt kan diskuteres, men jeg føler det gir meg noe ekstra.
Ofte sender jeg ikke bagasje men om jeg av ulike grunner trenger det har jeg det inkludert i billetten, jeg får også velge sete selv istedenfor å bli plassert et sted av norwegian.
Jeg føler også at det er litt bedre plass til knær fremme i sas men usikkert hvorvidt det stemmer..

Prisforskjellen er liten så litt usikker på hva jeg hadde valgt. Om du ikke skal ha alkohol vil du få langt bedre mat for 200,- i terminalen enn du får i loungen. Fast track er kjekt, men har ingen stor verdi i mitt hodet.

Hadde vel kanskje valgt SAS, men kanskje ikke...

Ta med i betraktningen det jeg opplevde i dag: hverken kort (ebs) eller app ble godkjent i fast-track. Sas har ikke oppdatert datasystemet til å akseptere sølv, heldigvis hadde de det skriftlig der. Gikk en tur opp til loungen, samme sak. Hverken kort eller app fungerte. Gikk ned til serviceskranken og spurte. "Du har ikke adgang med sølv" var svaret der. Forklarte kort hva sas har reklamert med til alle og enhver og at sølv har adgang mellom 15 des og 15 Jan. "Det var nytt for meg, jeg har akkurat kommet fra ferie!"
Fikk skrevet ut et boardingkort for å prøve det, men heller ikke det virket. Trykte på ringeklokken og fikk kontakt med en av de som jobbet i loungen. Hun måtte slippe meg inn manuelt.
Fikk jobbet en time, drukket en øl og spist litt suppe der.
Synes du det er verdt 200,- å måtte spørre om å få det sas allerede har lovt deg, er det helt greit. Jeg tror personlig jeg hadde valgt DY om jeg hadde booket selv.

Ta med i betraktningen det jeg opplevde i dag: hverken kort (ebs) eller app ble godkjent i fast-track. Sas har ikke oppdatert datasystemet til å akseptere sølv, heldigvis hadde de det skriftlig der. Gikk en tur opp til loungen, samme sak. Hverken kort eller app fungerte. Gikk ned til serviceskranken og spurte. "Du har ikke adgang med sølv" var svaret der. Forklarte kort hva sas har reklamert med til alle og enhver og at sølv har adgang mellom 15 des og 15 Jan. "Det var nytt for meg, jeg har akkurat kommet fra ferie!"

(...)

Synes du det er verdt 200,- å måtte spørre om å få det sas allerede har lovt deg, er det helt greit. Jeg tror personlig jeg hadde valgt DY om jeg hadde booket selv.

Dette opplevde jeg også i min (heldigvis korte) tid som EBS. Ble avvist i Fast Track (tre ganger) og måtte krangle meg inn i lounge. Jeg klaget til SAS i ettertid, og fikk i det minste et lite plaster på såret. Poenget mitt er ikke at dette nødvendigvis er et så veldig stort problem eller noe å bråke så mye om, men det er like fullt en tjeneste for EBS i begrensede perioder som ikke bare er noe SAS reklamerer nokså høylytt for, men også rent faktisk er så godt som de ENESTE perks som EBS (altså alle som reiser under 50/50 000 årlig) har. Da må SAS levere.

Fortvil ikke, undersåtter, dere er ikke alene. Som EBG har jeg blitt avvist i både Fast Track og automatisk lounge ved en rekke anledninger (særlig Fast Track), selv om EBG-kort lå inne i booking og reisene var med SAS/*A.

Moral: Ha alltid fysisk boardingkort.

Hadde ingen problem med å komme meg inn i loungen igår med sølvkort. Derimot har jeg opplevd at innsjekksautomaten ikke ville gi meg to bagasjelapper, og måtte gå rundt fasttrack-slusen på TRD en gang!

Da har jeg fått testet ut om SAS faktisk etterregistrerer grunnpoeng etter gamle regler for bonusopptjening på forespørsel, og det gjør de. Jeg fikk først 315 grunnpoeng for en tur i Go mellom ARN og OSL 4. januar (bestilt for lenge siden), og etter at jeg sendte mail til Diamond-adressen i dag ser jeg nå at jeg i tillegg har fått 310 grunnpoeng med teksten "Kind regards from SAS". Alle monner drar. For min tur til Tokyo i Plus senere i måneden blir det betraktelig mer å hente på å sende mail til SAS.

Ser det har kommet inn 1000 poeng for en flight hjem fra LHR etter nyttår som ble bestilt før endringene ble annonsert :D Usikker på om det er IT-systemene som fungerer, eller om det er tvert imot :p

Kan også bekrefte å ha mottatt poeng i hht gammel opptjeningstabell. Fikk 2015-poeng inn i dag, sendte mail, 2 timer etter mailen var sendt var de ekstra grunnpoengene på konto og det tikket inn en hyggelig mail fra kundeservice. Dette gikk overraskende smertefritt.

Ser det har kommet inn 1000 poeng for en flight hjem fra LHR etter nyttår som ble bestilt før endringene ble annonsert :D Usikker på om det er IT-systemene som fungerer, eller om det er tvert imot [emoji14]
Kan jo være at du hadde en dyrere booking klasse og de gir fortsatt 1000 poeng...

Da er poengkalkulatoren tilbake når man bestiller på sas.no.

Blir fryktelig digg med 315poeng pr vei svg-osl kjenner jeg! :D

Bruker normalt å fly SAS mellom Oslo og Bergen, og ville trolig valgt de igjen dersom de ikke hadde endret bonusopptjeningen. Valgte Norwegian i dag - 350 kr billigere - inkl fast track, bagasje og setevalg etc.

w

Bruker normalt å fly SAS mellom Oslo og Bergen, og ville trolig valgt de igjen dersom de ikke hadde endret bonusopptjeningen. Valgte Norwegian i dag - 350 kr billigere - inkl fast track, bagasje og setevalg etc.

w

Hadde jeg ikke hatt status hadde jeg nok også valgt Norwegian, får se hvordan det går når denne perioden er over om jeg har nok flights for status videre.

w

Enig. Jeg flyr ukentlig fra OSL til enten CPH eller ARN og har valgt SAS, men når statusperioden er over, blir det Norwegian - 300-500 kr. billigere pr. t/r med stort sett de samme fordelene.

Nytt av 8.1.15: Det blir én sone på uttak i Europa så lenge reisen går til/fra et land i Skandinavia. Prisen for uttak i tidligere sone EU2 senkes til samme pris som tidligere sone EU1.

Jeg mener det er rett og rimelig at SAS her kommer kundene i møte når det bare er én sone også på opptjening.

Link SAS: https://www.sas.no/eurobonus/point-charts/sas-points-charts/

Bravo SAS, i sum synes jeg nå endringene er logisk, selv om noen inntjeninger er litt vel lav og netteffekten vil gjøre SAS mindre attraktiv (innenriks to og saver plus ic spesielt).

Skulle på en måte bare mangle at prisen på uttak ble redusert, og ikke minst koordinert med opptjeningsreglene for de ulike regionene, men uansett veldig bra at SAS gjør dette.

Ser ved første øyekast bra ut. Osl-Nce t/r skal koste 20.000 poeng og 30 Euro. Ved søk av tilgjengelighet gjennom 2015 finner jeg kun reiser til 15.000 eller 25.000 pr vei. 15000 er SAS go og 25000 er pluss.

Last edited:
Back