EuroBonus 2.0

Får vel ikke mye mer en SAS på intra-europeiske reiser uansett?
Lufthansa, TAP etc koster vel uansett mer enn SAS?
Med mindre man flyr biz får man vel ingen steder mer enn 100%?
Derfor jeg tenker United er største "trussel" per i dag.

Min erfaring er faktisk den motsatte, dvs lavere priser enn SAS både hos TAP og LH, og om antall poeng er det samme, er valget lett for meg så lenge jeg betaler selv.

Jeg er i alle fall ganske sikker på et jo mer de forskjellige selskapene “devaluerer” poengprogrammene sine – jo mer besparelser vil de forskjellige arbeidsgiverne se..

Jeg er overrasket hvor mye «taktisk» bestilling av reiser jeg ser som er veldig uheldig for en del firmaer som prøver/må holde kostnadene nede. Merkelige rutevalg for å makse bonus eller treffe rette allianse – eller planlegge turene slik at man «må» velge andre avreisetider (som passer allianse osv)

Det beste for bedriftene tror jeg ville være å gi arbeidstaker en sum (som noen gjør med hotel) så kan arbeidsgiver velge selv reisemåte og beholde overskuddet. Da tror jeg man vil se en samme effekt som at Thon plutselig blir valgt fremfor Continental når man reiser på satser.

Her kjenner jeg meg ikke igjen. Kanskje du kan gi eksempler på hva du mener ?

Hos min arbeidsgiver er det veldig enkelt. Vi må velge billigste alternativ innenfor et gitt tidspunkt, som regel +/- 2 timer. Alle avik rapporteres, og man må forklare grunnen til avik. Når det gjelder hotell, er det like enkelt. Alle "godkjente" hotell ligger i listen vi kan velge blandt. Samme ting her, om man ikke velger godkjent hotell, går det automatisk mail til CFO, og man må forklare seg-

Reisepolicy gjelder alle, og da mener jeg alle, fra bud til adm dir.

Ditt forslag om en totalsum kan virke interresant, men den skaper også en del spørsmål relatert til hvordan summen skal etableres, samt skatteaspektet ved dette. Er kanskje ikke så enkelt å få til ?

Bestillingspolitikk- og prosedyre avhenger av hvert enkelt (privat) firma, vil jeg tro. Hvis man har relativt frie tøyler, både budsjett- og prosedyremessig, og enten på eget eller firmaets vegne ønsker å legge opp bonus, så vil noen sikkert strekke seg langt etter å velge bestemte selskaper eller allianser. For de som må ha brukt SAS på denne måten, vil SAS nå helt klart bli mindre attraktivt.

Også i det offentlige er det variasjoner. I min sektor har man i årevis hatt rammeavtale for bestilling av reiser, men praksis har som oftest vært at man bestiller selv og skriver regning - basert på definerte reisemidler eller budsjett. Min erfaring er at dette siste er det desidert billigste for skattebetalerne. Vel vil noen sikkert bruke friheten til å bestille med for eksempel SAS av bonushensyn, men det spiser til gjengjeld mer av reisemidler eller budsjett og man når disse er begrensede så agerer de fleste deretter.

Med strengere håndheving av rammeavtale har det imidlertid slik at bestillinger må gå via reisebyrå, som ikke bare tar seg provisjon for arbeidet, men også nesten konsekvent ender opp med dyrere billetter enn man selv ville funnet eller gått for - med mindre man selv søker opp nøyaktig de billettene man vil ha og gjør hele jobben selv, bortsett fra å klikke på "bestille", som man nå overlater til reisebyrået mot et provisjonstillegg. Da ender man opp med å bruke tid på å gjøre jobben selv likevel, men samtidig måtte betale 500-600 kroner ekstra til et reisebyrå. Galskap. Og muligens litt på siden av tema - beklager.

Her kjenner jeg meg ikke igjen. Kanskje du kan gi eksempler på hva du mener ?

Hos min arbeidsgiver er det veldig enkelt. Vi må velge billigste alternativ innenfor et gitt tidspunkt, som regel +/- 2 timer. Alle avik rapporteres, og man må forklare grunnen til avik. Når det gjelder hotell, er det like enkelt. Alle "godkjente" hotell ligger i listen vi kan velge blandt. Samme ting her, om man ikke velger godkjent hotell, går det automatisk mail til CFO, og man må forklare seg-

Reisepolicy gjelder alle, og da mener jeg alle, fra bud til adm dir.

Ditt forslag om en totalsum kan virke interresant, men den skaper også en del spørsmål relatert til hvordan summen skal etableres, samt skatteaspektet ved dette. Er kanskje ikke så enkelt å få til ?

Jeg kan ikke akkurat si at jeg kjenner meg selv igjen så mye selv – men jeg kjenner godt personer som jobber i konsern med strenge reisepolicy (som mitt eget) hvor man lett kan fly SAS til Stavanger istedenfor Norwegian eller velge Lufthansa fremfor Qatar til for eksempel Dubai uten at dette trigger for mange alarmer i reisepolicyen. Det er også mer utspekulert taktisk booking hvor man rett og slett legger møtet til dag B istedenfor dag A slik at de må fly X for å komme seg hjem til møtet dag C osv.

Mitt poeng er at jeg er ganske sikker på at dette foregår mye (ja det er moralsk forkastelig og nesten litt svindel, men jeg tror dette går under den norske «innafor standarden» som for eksempel droppe TV lisensen, ta med en flaske ekstra, glemme og momse sjekkeren osv.) og blir fort en del penger av det.

Jeg kan ikke akkurat si at jeg kjenner meg selv igjen så mye selv – men jeg kjenner godt personer som jobber i konsern med strenge reisepolicy (som mitt eget) hvor man lett kan fly SAS til Stavanger istedenfor Norwegian eller velge Lufthansa fremfor Qatar til for eksempel Dubai uten at dette trigger for mange alarmer i reisepolicyen. Det er også mer utspekulert taktisk booking hvor man rett og slett legger møtet til dag B istedenfor dag A slik at de må fly X for å komme seg hjem til møtet dag C osv.

Mitt poeng er at jeg er ganske sikker på at dette foregår mye (ja det er moralsk forkastelig og nesten litt svindel, men jeg tror dette går under den norske «innafor standarden» som for eksempel droppe TV lisensen, ta med en flaske ekstra, glemme og momse sjekkeren osv.) og blir fort en del penger av det.

Tror nok du treffer ganske bra, Mange firmaer praktiserer "billigst" som betyr at velger man Sas som er 200kr dyrere enn Norwegian, så går det fint igjennom.

På en annen side så appelerer nok en tommere lounge mer til businessmarkedet. Og jeg mistenker nok at SAS gjerne bruker Plus konseptet mer aggresivt i bedriftsavtaler fremover.

Last edited:
Kampanjene tidligere for å få nye medlemmer, gjerne med "høy status", og etterpå forandring av poengvilkår
- får meg til å lure på om et salg av bonusprogrammet er planlagt ?

OK, da skjønner jeg hva du mener. Tror nok du har rett i mange tilfeller også. En del av dette kan du vanskelig unngå, da det er alltid muligheter for å utnytte systemene. Man slipper jo alltid unna så lenge "man følger reglene"

Man kan spekulere til man blir grønn. Jeg kan kun snakke for mitt eget forhold til SAS, med min marginale reisevirksomhet i 2014, som lander(!) på 15 segmenter med SAS.

Jeg har pga ganske generøs opptjening, og følelsen av å få noe tilbake for min lojalitet, strukket meg ganske langt for å fly SAS de siste årene. Siden jeg stort sett reiser privat, ofte med kone og 2 barn, er pris en viktig faktor. Med 25% opptjening på typisk mine billetter er det nå helt uvesentlig hvem jeg velger fra 1. januar og SAS blir ikke lenger foretrukket utifra fordelene med Eurobonus.

Så får vi se om mange tenker som meg og SAS merker det på bunnlinja etter hvert.

Er det noen som har en screensave av at sas sier på face at hvis reisen er bestilt før xx.xx.xxxx så får man full opptjening???

Kan være greit å ha da SAS har en tendens til å gå tilbake på ting de tidligere har sagt.
Ikke fra facebook, men fra gullmail:

f585221acc9a3a36e84a78f5884ef23c.jpg

Jeg kan ikke se å mottatt noen epost fra SAS om endringene, noen som har?

Ingen epost her. Helt ærlig så forventer jeg snart et "Letter from our CEO" angående hele eurobonus. Informasjonen her har vært særdeles dårlig. Vil tro de fleste fikk vite det via media (Vel, de fleste vet vel ikke om det i det hele tatt).

Fikk beskjed via mail (diamond) at om man booket før 1 Des så får man poeng etter gamle regler.. Booket tur til Milano i sommer i Pluss, og bekreftelsen sier 10000 poeng,..

Og siden jeg har det skriftlig og har booket rundt 20 turer allerede over nyttår, så skal de få betale poengene de har lovt.. :)

Kim

Fikk beskjed via mail (diamond) at om man booket før 1 Des så får man poeng etter gamle regler.. Booket tur til Milano i sommer i Pluss, og bekreftelsen sier 10000 poeng,..

Og siden jeg har det skriftlig og har booket rundt 20 turer allerede over nyttår, så skal de få betale poengene de har lovt.. :)

Kim

Formelt sett er det vel få som er blitt orientert om disse endringene, så inntil de har gjort sine EB-kunder oppmerksomme på dette så vil jeg vel tro at de må/burde forholde seg til gammel opptjeningstabell. Jeg har ikke hørt noe, annet enn her inne og på bonusfeber.no, og siden det er SAS så tror jeg ingenting er avgjort før det sendes ut en orientering om det.

Der kom det mail fra SAS med følgende tekst:

Vi i SAS ønsker å gjøre det enklere for deg som flyr ofte på flest mulige måter. Derfor lanserte vi nye fordeler og et helt nytt medlemsnivå i vår, EuroBonus Diamant. Du som er Gullmedlem, får nå bl.a. 20 % rabatt på bonusreiser med ”beste tilgjengelighet” og et Sølvkort som du kan gi til et familiemedlem. I løpet av det siste året har vi åpnet en ny innenrikslounge i Oslo og nye Fast Track (i både Oslo og Bergen, Stavanger og Trondheim). Vi har også gjort det mulig for hele familien å samle poeng på en familiekonto, og du kan opptjene og bruke poeng hos flere samarbeidspartnere enn tidligere.

Fra neste år kommer flere forandringer. For å tilpasse poengopptjeningen til prisnivået på flybillettene våre, kommer vi til å senke poengopptjeningen på de billigste billettene i SAS Go og SAS Plus f.o.m. 1. januar 2015. Til gjengjeld gir vi deg flere poeng enn før når du flyr til/fra USA og Asia i SAS Business, vi gjør det enklere å bli Gull-/Diamantmedlem, og som før kan du kvalifisere deg til et høyere medlemsnivå gjennom antall reiser med SAS og/eller til utvalgte destinasjoner med Widerøe i løpet av et år, uansett bookingklasse eller pris på flybilletten.

Hilsen SAS EuroBonus

Videre så sier de:

Søk om å få poeng i forhold til tidligere poengtabell for en reise som allerede er bestilt
Du kan søke om å få det antall poeng som gjelder t.o.m. 31/12 2014 hvis du allerede har bestilt en reise for neste år. Gjelder for reiser som er bestilt før 27. november 2014 med utreise etter 1. januar 2015. Når reisen er avsluttet og de nye poengene er registrert på kontoen din, send en mail til: Gold.no@sas.no for å få de ekstra poengene.

Så hvordan få dem til å godkjenne bestillinger gjort frem til 1. des som de også har kommunisert? Grensen burde jo gått i dag mener nå jeg.

Ser at Z-klasse på long haul ikke lenger regnes som business siden den jo har fått redusert opptjening......

Back