EuroBonus 2.0

Jeg tror det er viktig å nevne en sak her. Det snakkes hele tiden om kroneverdi og fortjente poeng, spesielt SH/LH.
Problemet med billige billetter SH er jo nettopp at de i stor grad kun dekker skatter og avgifter.
Det er vel ikke spesielt mye igjen og drive firma for etterpå.
Selv om 40 små flighter og par IC biz koster det samme tjener nok sas mest på ic..

Jeg tror det er viktig å nevne en sak her. Det snakkes hele tiden om kroneverdi og fortjente poeng, spesielt SH/LH.
Problemet med billige billetter SH er jo nettopp at de i stor grad kun dekker skatter og avgifter.
Det er vel ikke spesielt mye igjen og drive firma for etterpå.
Selv om 40 små flighter og par IC biz koster det samme tjener nok sas mest på ic..

Du har sikker rett i at SAS tjener mest på LH biz kontra en some reiser 40 småflighter.
Men poenget mitt er at 2 flightere IC har ikke mye med loyalitet å gjøre, men mister man mange/flere på alle småflightene som SAS har, da forvinner noe av basis revenue som er så viktig for SAS og alle andre.

Forøvrig om du reiser IC på biz, spiller det liten rolle om du er EBD/EBG/EBS eller EBB uansett, og min påstand er at lojalitet her betyr minde enn for "core kunder" av SAS. Derfor synes jeg SAS skal prioritere de som reiser mye på core rutene deres, mer enn en tur på IC i blandt

Dette er vel også grunnen til at man får gull på 45 legs i nye systemet. Det er vel ikke alle program som for gull utelukkende på legs?
Jeg er enig i at man skal tilrettelegge for lojalitet, men et sted må man sette grensa og reduksjon fra 50/100 til 45/90 gjør at vedkommende som reiser 1/2 ggr på uke utenom ferie når opp.
Godt mulig at dette fører til noen flere ukependlere med EBD, eller at disse ikke trenger MR for de siste få legs.
Men tilbake til poeng, fortsetter de med bonus challenge i ny og ne skal jeg ikke klage for mye, får de differensiert bonusopptjening for EBS/EBG/EBD til 25/50/100 tror jeg endringene blir mer spiselige, støv om det så måtte være ekstrapoeng.

Dette er vel også grunnen til at man får gull på 45 legs i nye systemet. Det er vel ikke alle program som for gull utelukkende på legs?
Jeg er enig i at man skal tilrettelegge for lojalitet, men et sted må man sette grensa og reduksjon fra 50/100 til 45/90 gjør at vedkommende som reiser 1/2 ggr på uke utenom ferie når opp.
.

Det er vel her vi er uenige. Synes ikke reduksjon i antall legs står i forhold til reduksjon i poeng. Dessuten er 45 for EBG er fortsatt mye. Det vet jeg en del om, da jeg har kvalifisert flere år pga antall legs.

Og selv med 45 legs så får man knappt nok en T/R innenlands, og det er ikke å honorere lojailitet etter mitt syn.

Forøvrig vil jeg legge til at når SAS tidligere hadde 25 % opptjening, så opptjente man også grunnpåeng på Raddison SAS, samt at man hadde bonuser knyttet til antall legs som også ga grunnpoeng. Summer gjorde det lettere å oppnå EBG enn hva det blir nå

At man får lite igjen for 45 legs á 250 poeng er klart, derfor jeg mener EBG/EBD burde få betydelig høyere opptjening.
Det vil jo igjen føre til høyere lojalitet, og at reisene blir verd noe.
Kunsten her er vel egentlig å finne hvor man setter streken for at så mange som mulig får statuskort, men ikke så mange at det mister sin effekt, være seg lounge, FastTrack, prio bagasje etc.
Jeg tror kanskje at et "problem" er at vi flyr for mye i Norge og at lavere grense ville gitt stor inflasjon i kort..

Tor ikke SK mister bare de mange reiser i GO. Jeg har to til tre interkontinentale turer til Nord Amerika og Asia med Z-billetter og ikke mer enn 8-15 turer innen Europa og Norge i løpet av et år, noen med familien på fire. Tidligere fløy jeg mye *A på langturene, grunnet bedre seter, men i de siste årene har jeg på grunn av redusert inntjening med Z hos partnerne slitt med SK-seter, samt ikke alltid optimale flytider og tildels unødvendige mellomlandinger på f.eks. EWR grunnet SKs begrensede rutenett. At SK gjør de endringene de gjør nå før de har oppgradert flyene sine og med redusert opptjening med Z-billetter virker BA sølv mye mer fristende. Får da også garantert blokkert midtsete LHR-OSL på disse turene, samt at prisene til BA er veldig konkurransedyktige. Blir nok BA på meg fremover. Det eneste jeg tror jeg kommer til å savne er den hyggelige betjeningen på langturene med SK.

Last edited:
Mye enig med siste taler. Synes også all denne endringen frem og tilbake fremstår som litt useriøst. Når man gjeninnførte 100 % bonus på alle billetter må man jo ha visst hva som ville skje. Det har vært en villet utvikling. Og disse endringene stemmer vel heller ikke helt med hva Eivind Roald skriver i siste nummer av Scanorama.

Men for meg er det nok viktigst at alle plus-billetter fortsatt gir lounge. Personlig hadde jeg kanskje tippet at SAS i stedet ville begrenset loungetilgangen for de med de billigste plus-billettene.

Når det gjelder allerede bestilte legger jeg til grunn som selvsagt at SAS oppfyller hva de lover her. Booket akkurat en vei LPA-OSL i januar nå og fikk følgende beskjed fra SAS i bekreftelsesmailen:

"Takk for din bestilling!
Når du kommer tilbake har du tjent minst 4000 EuroBonus-poeng!
Her ser du informasjon om din reise."

Hva er nå det beste alternativet til EuroBonus? Aegean har justert opp kravene (24k for sølvkort og 48k for gullkort), finnes det noe bedre alternativ?

Aegean er nok er greit alternativ, til tross for at de har skudd opp kravene. De gir forsatt 100% på alle sas sine ruter, 200% i Plus. Ikke så bra som gamle eurobonus, men flyr man mye innenriks så kommer 600p minimum godt med.

Ja, dere kan se positivt på det ;) Selv mister jeg gullstatusen med god margin (selv om jeg hadde kvalifisert til diamant med god margin med de gamle reglene).

At man får lite igjen for 45 legs á 250 poeng er klart, derfor jeg mener EBG/EBD burde få betydelig høyere opptjening.
Det vil jo igjen føre til høyere lojalitet, og at reisene blir verd noe.
Kunsten her er vel egentlig å finne hvor man setter streken for at så mange som mulig får statuskort, men ikke så mange at det mister sin effekt, være seg lounge, FastTrack, prio bagasje etc.
Jeg tror kanskje at et "problem" er at vi flyr for mye i Norge og at lavere grense ville gitt stor inflasjon i kort..
Ja, og så er sikkert alle innanrikspoenga dyre å dele ut sidan trafikken er såpass stor. Men det burde vel ikkje vere uventa?

Ja, og så er sikkert alle innanrikspoenga dyre å dele ut sidan trafikken er såpass stor. Men det burde vel ikkje vere uventa?
Kan jo være at det er riktig som sas sier at de trodde prisene skulle gå oppover, men siden de ikke gjorde det ble det for dyrt med poeng til de som "kun" betaler skatt og avgifter og ikke billetten...

Jeg tror uansett at mange vil fortsette og fly med *A selv om dette er kjedelig. Masseemigrasjon til BA og KLM tror jeg ikke skjer.
Sikkert noen, men de fleste vil nok holde seg i sine vaner..
Mange har allerede vært irrasjonelt lojale og vil fortsette med det ;-)

En interessant problemstilling er hvordan reiser god partnere vil bli fremover. Vil United gi mer en sas til USA er det en interessant vridning av konkurransen mellom de to.

Jeg tror uansett at mange vil fortsette og fly med *A selv om dette er kjedelig. Masseemigrasjon til BA og KLM tror jeg ikke skjer.
Sikkert noen, men de fleste vil nok holde seg i sine vaner..
Mange har allerede vært irrasjonelt lojale og vil fortsette med det ;-)

En interessant problemstilling er hvordan reiser god partnere vil bli fremover. Vil United gi mer en sas til USA er det en interessant vridning av konkurransen mellom de to.

Et interresant poeng. Hva blir nå flyttet over på andre *A siden opptjeningen blir så lav ? Dette gjelder jo ikke bare UA til USA, men her er vel mulighetene for lekasje veldig stor.
At man kan beholde status ved antall legs hinderer vel noe av flytting over til *A, men det hjelper jo ikke vis a vis for eks UA.

Vil så absolutt vurdere andre *A, og i alle fall hvis jeg ser at antall legs ryker. Da fortrekker jeg for eks LH med litt mat og en øl hver gang, selv om jeg kanskje vil miste EBG på sikt. Dessuten er vel BA til for eks London også helt OK.

Får vel ikke mye mer en SAS på intra-europeiske reiser uansett?
Lufthansa, TAP etc koster vel uansett mer enn SAS?
Med mindre man flyr biz får man vel ingen steder mer enn 100%?
Derfor jeg tenker United er største "trussel" per i dag.

Hva er nå det beste alternativet til EuroBonus? Aegean har justert opp kravene (24k for sølvkort og 48k for gullkort), finnes det noe bedre alternativ?
Grensene hos Aegean er halvparten hvis man flyr minst hhv. 2/4 ganger på deres metall i perioden. Ikke aktuelt for alle det, men de ivrige som farter ned til Spania på MR annenhver helg klarer sikkert å leve med ei og annen flyhelg i Hellas i framtida.

Aegean er nok er greit alternativ, til tross for at de har skudd opp kravene. De gir forsatt 100% på alle sas sine ruter, 200% i Plus. Ikke så bra som gamle eurobonus, men flyr man mye innenriks så kommer 600p minimum godt med.

Under EB 1.0 var opptjeninga på billige billetter hos SAS ganske sørgelig uansett hvilket program man postet til. Etter innføring av EB 2.0 har flere partnerprogram innført 100 % hos SAS. Er spent på hvor lang tid det tar før partnere justerer opptjeninga ned igjen nå når "EB 1.5" innføres.

Jeg er i alle fall ganske sikker på et jo mer de forskjellige selskapene “devaluerer” poengprogrammene sine – jo mer besparelser vil de forskjellige arbeidsgiverne se..

Jeg er overrasket hvor mye «taktisk» bestilling av reiser jeg ser som er veldig uheldig for en del firmaer som prøver/må holde kostnadene nede. Merkelige rutevalg for å makse bonus eller treffe rette allianse – eller planlegge turene slik at man «må» velge andre avreisetider (som passer allianse osv)

Det beste for bedriftene tror jeg ville være å gi arbeidstaker en sum (som noen gjør med hotel) så kan arbeidsgiver velge selv reisemåte og beholde overskuddet. Da tror jeg man vil se en samme effekt som at Thon plutselig blir valgt fremfor Continental når man reiser på satser.

Back