EuroBonus 2.0

Heiho,
Før jeg ble diamond ga jeg bort et sølvkort til min far. Nå ønsker jeg å gi bort et gullkort til samme mann.. Men nettsidene sier at jeg kun kan gi et sølvkort til, siden jeg ga bort et sølvkort mens jeg selv var gull. Dette høres egentlig helt vanvidd ut.. Noen med erfaringer på området her, feks. hva SAS sier om det?

Stemmer vel det. Sto nok også på siden før du ga bort sølvkortet at du kun kunne gi bort et kort pr kvalifiseringsperiode.

Som Diamond kan du gi bort to sølvkort, eller ett gull, men har du allerede gitt bort et sølv da du var gull, blir det med inn i Diamond, slik at når du allerede har gitt bort ett sølv, så kan du bare gi bort et sølv til.

Jeg er i samme situasjon, men velger å tro at det Dag Viking sier ikke nødvendigvis er hugget i sten. Bl.a med bakgrunn i tilbakemelding fra SAS på facebook om at man alikevel skal kunne gi bort et gullkort selv om man tidligere har gitt bort ett sølvkort, samt at andre med Diamond har fått ordnet dette via mail. Men, tiden vil vise, jeg fikk beskjed på telefon på fredag at det ikke var mulig, så vi får se når svaret fra diamond mailen kommer...

Stemmer vel det. Sto nok også på siden før du ga bort sølvkortet at du kun kunne gi bort et kort pr kvalifiseringsperiode.

Som Diamond kan du gi bort to sølvkort, eller ett gull, men har du allerede gitt bort et sølv da du var gull, blir det med inn i Diamond, slik at når du allerede har gitt bort ett sølv, så kan du bare gi bort et sølv til.
SAS har tidligere bekreftet at man kan gi bort EBG som EBD selv om man ga bort EBS mens man var EBG.

Heiho,
Før jeg ble diamond ga jeg bort et sølvkort til min far. Nå ønsker jeg å gi bort et gullkort til samme mann.. Men nettsidene sier at jeg kun kan gi et sølvkort til, siden jeg ga bort et sølvkort mens jeg selv var gull. Dette høres egentlig helt vanvidd ut.. Noen med erfaringer på området her, feks. hva SAS sier om det?
Vannvidd er vel å ta litt i, men send mail til diamant-mailen, så ordner det seg nok. :)

Dette er ikke riktig. Det er 600k over 2 etterfølgende kalenderår... Dog dyre billetter i F og C

Tjene inn 300k med M&M koster fletta.
SK D har vel en "kostpris" på 8 t/r Spania/Hellas via CPH.

EDIT: Kostpris er vel feil ord. Mener billigste.

Last edited:
Tjene inn 300k med M&M koster fletta.
SK D har vel en "kostpris" på 8 t/r Spania/Hellas via CPH.

EDIT: Kostpris er vel feil ord. Mener billigste.

Har to kollegaer på jobb som reiser like (ekstremt) mye begge to. Han ene sverger til Lufthansa og er M&M Hon, han andre sverger til SAS og er EB Pandion.

Så å sammenligne EBD med M&M Hon er vel ikke helt mulig. De to stiller vel ikke i samme liga engang, EBD er mer sammenlignbart med M&M Senator. Men når det er sagt så gir også M&M 2 vouchers til sine Senator medlemer. Så SAS har noe å gå på her.

Har to kollegaer på jobb som reiser like (ekstremt) mye begge to. Han ene sverger til Lufthansa og er M&M Hon, han andre sverger til SAS og er EB Pandion.

Så å sammenligne EBD med M&M Hon er vel ikke helt mulig. De to stiller vel ikke i samme liga engang, EBD er mer sammenlignbart med M&M Senator. Men når det er sagt så gir også M&M 2 vouchers til sine Senator medlemer. Så SAS har noe å gå på her.

Vil nok påstå at Pandion er milevis fra HON. SAS har ingen mulighet til å tilby det LH kan tilby en HON, med tanke på lounge, upgrades etc.

Vouchere er absolutt en flott ting SAS kunne gitt sine diamond medlemmer...

Vil nok påstå at Pandion er milevis fra HON. SAS har ingen mulighet til å tilby det LH kan tilby en HON, med tanke på lounge, upgrades etc.

Vouchere er absolutt en flott ting SAS kunne gitt sine diamond medlemmer...

Her er jeg ikke enig hører om folk som har fått pandion med omsettning på 2-300K NOK i året mens HON må du nok doble den summen og det i to år.

Jeg har nå vert Senator i 2-3 år og mener det gir mye bedre valuta enn EBD.
Med opgraderinger og blokkert mittsete personlig hilsen mye oftere både på LH og andre *A partnere.

Last edited:
Ser ut som alle med sølvkort ble overført til de nye opptjeningsreglene uansett periode. Trodde jeg ble værende på de gamle reglene og måtte ha 20.000 grunnpoeng for å beholde sølv, men ser ut som det holdt med 10.000 og jeg derfor klarte beholde det, på tross av relativt lite flyvning det siste året

Ser ut som alle med sølvkort ble overført til de nye opptjeningsreglene uansett periode. Trodde jeg ble værende på de gamle reglene og måtte ha 20.000 grunnpoeng for å beholde sølv, men ser ut som det holdt med 10.000 og jeg derfor klarte beholde det, på tross av relativt lite flyvning det siste året

Har ikkje alle stengt tatt hamna på nye reglar? Skilnaden er at for sølv er dei nye betre, til gull er dei nye værre.... Har forstått det slik at oppgradering til gull på "gamle" reglar blir godt manuelt på førespurnad uansett? Og det er vel ingen som tek kontakt for å kvalifisere på gamle sølvreglar. :)

Her er jeg ikke enig hører om folk som har fått pandion med omsettning på 2-300K NOK i året mens HON må du nok doble den summen og det i to år.

Med opgraderinger og blokkert mittsete personlig hilsen mye oftere både på LH og andre *A partnere.

En person som flyr Oslo-Zurich-Beijing 15 ganger i året kan få HON for 241 000,- pr. år, om vi legger til grunn en pris på 16 000 pr. tur. Basert på dårlig statistikk ;)

En person som flyr Oslo-Zurich-Beijing 15 ganger i året kan få HON for 241 000,- pr. år, om vi legger til grunn en pris på 16 000 pr. tur. Basert på dårlig statistikk ;)

Reisemønsteret til de to jeg nevnte er ca 15turer i året rund til store finansmarkeder i verden, både i øst og vest. Reisebudsjettet til begge ligger rett i underkant av 350 000 kr i året. Ingen turer bookes tidligere enn 14 dager før avreise, og alle biletter må være full flex. Og begge to klarer henholdsvis EBP og HON med relativt god margin hvert år.

Så jeg står på mitt når jeg mener at det skal like mye til å få EBP som HON. :) Hva som er verd mest og gir den beste utellingen for statusholder er en helt annen diskusjon ;)

Poenget med innlegget var bare at skal vi samenligne hva EBD bør ha og hvilket nivå det bør ligge på iht. perks, så må vi se mot M&M Senator og ikke HON.

Jeg mente at jeg mener verdien av HON er langt større enn Pandion.
Opptjeningen er jeg ikke sikker på, men hvis det er noenlunde likt så ville jeg valgt HON.
Jeg synes også at senator har mer verdi enn ebg/ebd. Jeg hadde dette kortet selv inntil jobben besluttet å fjerne C. Etter det er senator vanskelig å opptjene med de nye reglene.

I øko-premium er nok SAS noe av det bedre i markedet hvis man skal opptjene poeng og få mulig oppgradering. Blir spennende med nye øko-premium til hansa...

SAS har tidligere bekreftet at man kan gi bort EBG som EBD selv om man ga bort EBS mens man var EBG.

Vannvidd er vel å ta litt i, men send mail til diamant-mailen, så ordner det seg nok. :)

Jeg hadde samme problem, men sendte mail til diamant-helpdesk. Jeg fikk da hjelp til å gi bort en EBG-status uten at det ble noe som helst krøll rundt det faktum at jeg hadde donert en EBS-status før jeg selv ble oppgradert til diamant.

Er det noen her som har blitt oppgradert på gamle regler etter at de nye reglene kom?

Har opptjening fra jan - des. Og tror jeg klarer gull med nye regler. Men hadde vært fint å sikre meg idet jeg paserer gammel grense.

Har opptjening fra jan - des. Og tror jeg klarer gull med nye regler. Men hadde vært fint å sikre meg idet jeg paserer gammel grense.

De gamle reglene gjaldt fram til de som begynte opptjeningsperioden i fjor før man endret satsen.

Sjekka dette med Eurobonus i dag, de sa at jeg ikke kan gi vekk et nytt gullkort etter 31/5 (som er siste dag i min årsloop) hvis jeg gir vekk et nå, selv om en jo absolutt får inntrykk av det på sas.no.

Fikk beskjed fra diamant-desken i dag at det kan være et IT-etterslep på hjemmesidene på opptil 3 måneder (!) før gi-vekk-kort-funksjonen nullstilles etter at man har gitt bort kort, selv om dato for ny opptjeningsperiode passeres i mellomtiden. (I mellomtiden var det visst bare å be om det manuelt pr epost om det skulle være behov, som andre også har erfart.)

Last edited:
Jeg er i samme situasjon, men velger å tro at det Dag Viking sier ikke nødvendigvis er hugget i sten. Bl.a med bakgrunn i tilbakemelding fra SAS på facebook om at man alikevel skal kunne gi bort et gullkort selv om man tidligere har gitt bort ett sølvkort, samt at andre med Diamond har fått ordnet dette via mail. Men, tiden vil vise, jeg fikk beskjed på telefon på fredag at det ikke var mulig, så vi får se når svaret fra diamond mailen kommer...

Det gikk i orden å gi bort et gullkort, fikk svar fra SAS i dag på at det var tatt hånd om. MEN jeg har ett par betraktninger i forhold til dette Diamond-nivået i samme slengen:

-sendte e-post til diamond-mailen på lørdag, fikk svar i ettermiddag. At det skal ta så langt tid å svare på en dedikert mail for "sine beste kunder" er etter mitt syn rett og slett dårlig.

-ikke mottatt "velkomstpakken" for Diamond etter å ha hatt statusen i halvannen måned, og kommenterte også dette i mailen. Fikk til svar at de hadde vært tomme for smartpass og bagasjetag's, men at jeg selv kunne gå inn å bestille dette på sas.no. Jeg er selvfølgelig klar over at man kan bestille dette selv, men at noen med Diamond-kort får velkomstbrev, mens andre får beskjed om å gå online og bestille ting selv, mener jeg også undergraver SAS sin tanke om å ta vare på "sine beste kunder".

Kanskje jeg som er vanskelig og trangsynt, men det får nå være :stir

-sendte e-post til diamond-mailen på lørdag, fikk svar i ettermiddag. At det skal ta så langt tid å svare på en dedikert mail for "sine beste kunder" er etter mitt syn rett og slett dårlig.

Du kan jo trøste deg med at det tar like lang tid å få svar på e-post sendt til pandion-adressen. :)

Back