Euro Atlantic 777 for SK til IAD i helgen

Det stämmer. SAS verkar har mycket ekonimi pax och lite business pax på USA linjerna under sommaren.
EuroAtlantic är ett flygbolag som just specialiserar sig på denna typ av flygningar. Boeing 777-200ER är en fin maskin. Jag tror SK pax till IAD kommer ha en helt ok flight med EuroAtlantic 772.
 
Fortsatt problemer med IC- trafik, Tokyo fra CPH sk983

15:50 Tokyo/Narita SAS SK983 Cancelled

og aviserne skriver

http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=65452

Ulf

Ser ut som Lufthansa har god plass på sine 380 og 346 i morgen, så det blir nok en råd.
Greit med allianse i slike tilfeller. Selv om man blir forsinket, så kommer man frem innen rimelig tid.

Lurer litt på hvordan LCC gjør det i tilsvarende tilfeller, blir man booket om til neste avgang 3 dager frem i tid?
 
Heldigvis er det lys i enden av tunnellen siden det blir mindre aktivitet og ingen nye ruter i 2013 :D:rolleyes:

TRAAAAAAIN !!!!!

light-at-the-end-of-a-tunnel-4cd5ad021e13f.jpg
 
Ser ut som Lufthansa har god plass på sine 380 og 346 i morgen, så det blir nok en råd.
Greit med allianse i slike tilfeller. Selv om man blir forsinket, så kommer man frem innen rimelig tid.

Lurer litt på hvordan LCC gjør det i tilsvarende tilfeller, blir man booket om til neste avgang 3 dager frem i tid?

LCC'er kan vel også leie inn maskiner på kort varsel?
 
Frågan är OM LCC gör det? Hyra in kostar $$$.
FR brukar väl ex aldrig hyra in kapacitet?

DY har vel hyrt inn wet lease flere ganger, om jeg har forstått det rett. Å ikke hyre inn fly ved lange forsinkelser koster også betydelig med penger, spesielt siden DY er et Eu/EØS basert selskap, vil det ikke?

Hva FR gjør er sikkert riktig fra din side, men de skal vel ikke starte longhaul?
 
Nå refererte vel dag til å sende pax med partners ved akutt kansellering, og ikke noe om innleie. Og der har jo LCC et problem.

LCC'ene kan løse noe av dette gjennom wet lease. Det var mitt poeng. Hvor kjapt det lar seg gjøre å ha en maskin på plass vet jeg ikke, men det er vel ikke umulig å få dette klart rimelig raskt om det er et selskap med europeisk AOC.

Men ja, det er nok riktig at LCC'ene I mindre grad booker om til andre. Det er jo nokså kjent, iallefall her inne.
 
Last edited:
Nå refererte vel dag til å sende pax med partners ved akutt kansellering, og ikke noe om innleie. Og der har jo LCC et problem.

Akkurat. Å vente på at selskapet skal leie inn kapasitet ved en akutt kansellering er temmelig kjedelig for de som blir rammet.
 
Akkurat. Å vente på at selskapet skal leie inn kapasitet ved en akutt kansellering er temmelig kjedelig for de som blir rammet.

Det var ikke min intensjon å få innleie til å høres ut som det samme som ombooking til andre, men du nevnte neste avgang om 3 dager og så lang tid trenger det neppe å ta for å få inn erstatningskapasitet.

I og med at trådens tema er SAS sin innleie av Euro Atlantic følte jeg at det passet seg å minne om at det er en mulighet selv for en LCC, slik at man ikke trenger å krisemaksimere.
 
Last edited:
I og med at trådens tema er SAS sin innleie av Euro Atlantic følte jeg at det passet seg å minne om at det er en mulighet selv for en LCC, slik at man ikke trenger å krisemaksimere.

Som regel er det mest et spørsmål om tid. Å få på plass en wetlease kan ofte ta lenger tid enn det er verdt. Har man imidlertid litt tid til å planlegge, f.eks. hvis en maskin er ute av drift i flere dager, kan det være en god løsning. Derfor ser man slik wetlease oftest på lange- eller halvlange ruter. Å hyre inn en kjerre fra f.eks. England for å fly en tur OSL-BGO gir liten fornuft.

'Alle' benytter wetlease i større eller mindre grad. DY bruker Jettime mer ellr mindre fast i DK og de har jo også fly fra Titan på vei inn for å operere en periode.
 
Noen som vet hva SAS gjør med Economy Extra passasjerer som havner på en rute som flys med dette flyet?
 
Dersom DY ikke har inngått avtaler med selskap, sånn som Euro Atlantic, både i Europa, i Asia og i USA så har de vel egentlig ikke gjort hjemmeleksen sin. Så utsatte som de kommer til å bli, med til å begynne med 2 maskiner. Derfor vil tech som varer i flere dager, på en maskin være veldig hemmende.

For de som husker tilbake til Julen 2010 så fikk Thai tech på en av sine 777 på OSL og dette varte i flere dager, det endte dermed med at de leide inn en 744 fra Pulmantur Air

Noen som vet hva slags reserve kapasitet de store, som LH, AF og BA sitter på for sine LH ruter?

Kan en mulighet for SAS når de øker utnyttelsen av sine LH fly, være å lease enn A340 som ingen egentlig vil ha. Ha en billig leie, men betale et visst beløp per time eller sektor? for så å la den stå som backup på Kastrup?
 
Dersom DY ikke har inngått avtaler med selskap, sånn som Euro Atlantic, både i Europa, i Asia og i USA så har de vel egentlig ikke gjort hjemmeleksen sin.

Det vet vi at de har - de wetleaser jo kortdistansefly over en lav sko. Senest Titan-maskiner som vel skal fly for dem i nesten hele høst ...
 
Merkelig - her har noen fjernet en haug innlegg...

Det jeg prøvde å få frem i mitt siste innlegg (som ble slettet av noen), er at DY vel kommer til å ha samme mulighet som alle andre til å leie inn ekstra kapasitet med GOD varsel, men de kommer til å få et problem ved akutte kanselleringer hvor SAS sender sine pax med partners og andre IATA selskap...
 
Back
Top