Etterlysning - bilder av helikopter....... m.m.

LN-DAG

ScanFlyer Pensjonist
Hei!
Ser andre steder på forumet at mange har observert en del av helikoptrene over Oslo i forbindelse med Mr. President sitt besøk.
(Det var en flott bildeserie fra Gardermoen av "JanSev". )
Var det noen av dere (eller vet dere om noen) som vendte kameralinsa OPPOVER :)
og fikk fanget noen av de lavtflyvende helikoptrene, som på TV så ut som dem fløy som
"Airwolf" & "BlueThunder" i mellom "høyblokkene".

Ville ha satt stor pris på om noen kunne delt dem her.

Vil med det samme foreslå en egen "Helikopter" gruppe her inne. Mulig jeg ikke har fått med meg alt av bilder her
siden jeg ble medlem,
men jeg føler meg noen ganger litt "alene" ): når det gjelder de "vingeløse flyvemaskiner".
ScanAirForum.jpg

Er det noen som har noen tanker om det ??? (passer kanskje i en annen del av forumet ? )

Er selvfølgelig glad i "fixed-wing" også ;) og er en stor beundrer av alle de flotte "airliners" bilder som vises her,
og alle dyktige fotografer. Får stadig nye ideer om bildevinkler etc.

Men ønsker ikke å "kjede" forumets lesere/tittere med andre bilder enn fly.......

Er spent på å høre fra dere.

Mvh.
Dag H.

Her kommer en litt salig blanding ;) :

IMG_1939-2x3.jpg

LN-OPDi2005.jpg

IMG_2649-2x3.jpg

IMG_4779-1.jpg

IMG_8050-2x3_1.jpg

Bell412SPArapaho-142-1.jpg

IMG_2541-16x9.jpg

IMG_5843-2x3.jpg

Last edited:
Utrolig fine bilder, Dag!

Vil med det samme foreslå en egen "Helikopter" gruppe her inne. Mulig jeg ikke har fått med meg alt av bilder her siden jeg ble medlem, men jeg føler meg noen ganger litt "alene" ): når det gjelder de "vingeløse flyvemaskiner".

HELT ENIG med deg Dag! Det er for lite helikoptre her inne, så jeg støtter fullt ut ønsket om et eget "Helikopter" forum! :up:

Personlig liker jeg best de "gode gamle" helikoptrene som Bell UH-1B, Bell 204, Bell 214, Sikorsky S-61N, Sikorsky H-19D, Bell 47. Men jeg håper at et slikt forum vil gi plass til både nye og gamle helikoptre...

Jeg arbeider med en egen internettside om "Helikopter pionérer - Helikopter i Norge 1945 - 1975" på;

http://www.719skvadron.no/helix.htm

...og er svært interessert i helikopterbilder (med norsk tilknytning) fra disse årene - om noen av dere kan hjelpe? ;)

Steinar
http://www.seabee.info

seaking-060-001-740.jpg

Har noen bilder fra min "svigerbestefar" liggende. Han var bl.a. i Kongo etter krigen, og her er noen bilder derfra. :)

Attachments

• Bilde  - 008.jpg
    Bilde - 008.jpg
    81.5 KB · Views: 667
  • Bilde  - 012.jpg
    Bilde - 012.jpg
    77.8 KB · Views: 660
  • Bilde  - 038.jpg
    Bilde - 038.jpg
    68.5 KB · Views: 653
Har noen bilder fra min "svigerbestefar" liggende. Han var bl.a. i Kongo etter krigen, og her er noen bilder derfra.

Dette var noen utrolig interessante bilder!!! De er trolig tatt under FN-aksjonen i Congo; ONUC 1960-64, der mange norske flymannskaper (Otter-flygere, helikopterflygere, helikoptermaskinister, m.fl.) deltok. Dette er noe jeg absolutt har tenkt å skrive mye om i forbindelse med norsk helikopterhistorie!

Dersom det er mulig, er jeg svært interessert i disse bildene i høyere oppløsning. Kanskje du også kan sende en PM og fortelle hvem din "svigerbestefar" er? Dersom han fortsatt lever, burde du skrive ned det han kan fortelle! Det skjedde mye "rart" i Congo på den tiden...

Steinar

Dette var noen utrolig interessante bilder!!! De er trolig tatt under FN-aksjonen i Congo; ONUC 1960-64, der mange norske flymannskaper (Otter-flygere, helikopterflygere, helikoptermaskinister, m.fl.) deltok. Dette er noe jeg absolutt har tenkt å skrive mye om i forbindelse med norsk helikopterhistorie!

Dersom det er mulig, er jeg svært interessert i disse bildene i høyere oppløsning. Kanskje du også kan sende en PM og fortelle hvem din "svigerbestefar" er? Dersom han fortsatt lever, burde du skrive ned det han kan fortelle! Det skjedde mye "rart" i Congo på den tiden...

Steinar

PM sendt. :)

Utrolig fine bilder, Dag!

HELT ENIG med deg Dag! Det er for lite helikoptre her inne, så jeg støtter fullt ut ønsket om et eget "Helikopter" forum! :up:

Personlig liker jeg best de "gode gamle" helikoptrene som Bell UH-1B, Bell 204, Bell 214, Sikorsky S-61N, Sikorsky H-19D, Bell 47. Men jeg håper at et slikt forum vil gi plass til både nye og gamle helikoptre...

Jeg arbeider med en egen internettside om "Helikopter pionérer - Helikopter i Norge 1945 - 1975" på;

...og er svært interessert i helikopterbilder (med norsk tilknytning) fra disse årene - om noen av dere kan hjelpe? ;)

Steinar
------------------

Hei Steinar!

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding.

Ja det er ikke noe som slår den gode gamle UH-1B og 205`en etter å ha vokst opp ved BDU og fått en daglig dose av den herlige lyden og synet av dem.
Flott prosjekt "Helikopter pionérer - Helikopter i Norge 1945 - 1975". Synd at det først var i -75 jeg begynte å ta helikopterbilder.
Blir spennende å se om det dukker opp flere helikopter "folk" her :)

Her et bilde av Lufttransports sin 205, mener det er fra mars -75.

LN-OROi1975.jpg

Hilsen Dag

HELT ENIG med deg Dag! Det er for lite helikoptre her inne, så jeg støtter fullt ut ønsket om et eget "Helikopter" forum!
Det er vel strengt tatt for lite av alt som ikke er 737 og Dash her inne, så jeg støtter gjerne et eget helikopter-underforum.

Ja, jeg støtter 100% en egen tråd med helikopter bilder. Tar en del selv, så det skulle det vært her.

Det må gjerne lages et forum for helikopterting, men jeg synes bildene skal lastes her på "Bilder og Foto". Tåplig å ha for mange forum å forholde seg til når man ønsker å se bildene som er lastet opp!

En liten førjulsgave denne var på vei inn til MIL i forbindelse med Obamas besøk. Måtte bråstoppe bilen på internveien og kaste kamera ut av vindu i hu og hast.
Spotter264.jpg

En liten førjulsgave denne var på vei inn til MIL i forbindelse med Obamas besøk. Måtte bråstoppe bilen på internveien og kaste kamera ut av vindu i hu og hast.

Takk for julegaven ;) . Skulle gjerne møtt på noen sånne langs vegen...

Her er et av helikoperene som passet på Obama.
På det første bilde fløy det så lavt at ting ble blåst ned fra takene.

1DM36708.jpg

1DM36739.jpg

1DM37124.jpg

Her er et av helikoperene som passet på Obama.
På det første bilde fløy det så lavt at ting ble blåst ned fra takene.

Hei PC :)

Dette var bilder som jeg har ventet på (enda en førjulsgave ;) )
Ikke hverdagskost dette her.
Tusen takk for at du delte dem

Masse hilsener fra Dag

Last edited:
4192008881_4dec0009ea_b.jpg

Tja. Meningen var nå å ta bildet av helien, men... Ikke bare bare med max 200mm zoom, ble nå fint å sjå på iaf! ;)

Tja. Meningen var nå å ta bildet av helien, men... Ikke bare bare med max 200mm zoom, ble nå fint å sjå på iaf!

Vakkert, ja! Er det på Svalbard (Spitzbergen)?

Her er i alle fall et annet fra Spitzbergen! Legg merke til registreringen "LN-ORO" - samme som Dags bilde av Lufttranspports Bell 205 "LN-ORO"! Antar bildet fra Spitzbergen er fra 1960-tallet en gang.

LN-ORO-001-752A.jpg

Bildet tatt av Finn Smedbold via Gunnar Iversen.

Steinar

Back