ETKT ikke med SK-flight?

Holmion

ScanFlyer Blue
I går var jeg en rask T/R OSL-FRA. Siden jeg sjekket inn dagen før for utreisen fikk jeg ikke returen i samme slengen slik det pleier å være, men etter at jeg hadde fått min ETKT fra Lufthansa i går ettermiddag tuslet jeg til gate, men fikk ikke "lov" til å bruke "strekkoden" på boardingkortet siden det var en SK-flight og ikke LH-operert? De satt et avisstativ foran ETKT-slusa og alle boardingkort ble scannet av personalet. Hvorfor er det slik? Noen som vet?

Re: ETKT ikke med SK-flight!?!?!

De ville sikkert overholde plikten til dokumentsjekk (pass etc.) på utenlandsreiser.
Er ikke bare i Oslo dette blir gjort.

Og ETKT er det uansett hvordan ombordstigningen foregår.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Er "problemet" at du ikke fikk gå ombord via "selvbetjening"? "Selvbetjening/vendekors" er det jo kun på innenlandsflighter på grunn av dokumentsjekk. I såfall må det være snakk om en kombigate som kan brukes til både inn og utland - på utlandspiren på OSL har vi ingen vendekors.

ETKT er det som det også er sagt over, uansett - hvis det ikke er ETKT må du ha en papirbillett, og de er nokså sjeldne disse dager.

"Selvbetjening/vendekors" er det jo kun på innenlandsflighter på grunn av dokumentsjekk. I såfall må det være snakk om en kombigate som kan brukes til både inn og utland - på utlandspiren på OSL har vi ingen vendekors.

Han refererer kanskje til Lufthansa i Frankfurt? Der har alle gater selvbetjening.

Aha, så LH kjører muligens ikke full doc sjekk innen Schengen - men SAS krever det antagelig - det lager jo mening til og med. Selvom jeg synes det høres litt småvildt ut at LH ikke sjekker pass/dokumenter på alle ved gaten...

Aha, så LH kjører muligens ikke full doc sjekk innen Schengen - men SAS krever det antagelig - det lager jo mening til og med. Selvom jeg synes det høres litt småvildt ut at LH ikke sjekker pass/dokumenter på alle ved gaten...
Det gør de ikke.
Forleden fløj jeg DRS-FRA-BLL ude at vis andet end et boadingcard de var lavet / printet hjemme. Ude bagage at aflevere er der ingen du snakker med - alene selvbetjeningg hele vejen igennnem - dejligt stressfrit som rejsende, i stedet for denne evige mistænkeliggørelse - in the name of percieved security

Lufthansa sjekker ikke pass eller annen ID på reiser innen Schengen. Synes det er litt rart at praksisen her er forskjellig fra sted til sted ...

Lufthansa sjekker ikke pass eller annen ID på reiser innen Schengen. Synes det er litt rart at praksisen her er forskjellig fra sted til sted ...
Endnu et point der trækker op for rejser med LH. Ku' de så bare fortælle deres handling agenter at det er "the LH-way" så de ikke medvirker til at forplumre billedet.

Endnu et point der trækker op for rejser med LH. Ku' de så bare fortælle deres handling agenter at det er "the LH-way" så de ikke medvirker til at forplumre billedet.

Jeg synes det er vilt at de ikke sjekker - at de tar sjansen.

Tar sjansen med hvad?
Når først passagerer er indenfor Schengen er der ikke nogen visa problematikker de kan blive charget for. What's the risk?

Tar sjansen med hvad?
Når først passagerer er indenfor Schengen er der ikke nogen visa problematikker de kan blive charget for. What's the risk?

Til Latvia går det fint - ut av Latvia kommer man visstnok ikke uten pass. Kun et eksempel.

Til Latvia går det fint - ut av Latvia kommer man visstnok ikke uten pass. Kun et eksempel.
Men det blir vel egentlig litt som visum hit og visum dit når man kommer fra x land - det er ikke flyselskapets jobb å være dagmamma!

Jeg synes det er vilt at de ikke sjekker - at de tar sjansen.

Synes også det er rart at de ikke sjekker at det er samsvar mellom den som går om bord og den som står oppført på billetten. Det har kommet mye sikkerhetsmas de siste årene, men ID-sjekk har jeg stor forståelse for.

I Tyskland sjekker de id mot boardingkort naar man gaar inn i steril sone. Dette gjoeres jo ikke f.eks. i Norge, noe som gjoer det noedvendg aa gjoere det ved boarding.

I Tyskland sjekker de id mot boardingkort naar man gaar inn i steril sone. Dette gjoeres jo ikke f.eks. i Norge, noe som gjoer det noedvendg aa gjoere det ved boarding.

Det samme gjelder vel i USA, for der slipper man også å vise ID ved boarding

Det samme gjelder vel i USA, for der slipper man også å vise ID ved boarding

I USA sjekkes jo ID mot bp av TSA like før sikkerhetskontrollen. Det kan selvsagt argumenteres med at TSA og andre "spesialopplærte" har mer kompetanse, men jeg vil jo fortsatt mene det optimale er at kontrollen skjer i direkte forbindelse med ombordstigning, rent securitymessig.

I forhold til dokumentsjekk kan jeg heller ikke se at det er helt optimalt, hvis jeg sjekker inn hjemme for ruten DUS-FRA-EWR og skal til USA, ingen bagasje har, så kan jeg komme meg til Frankfurt før noen oppdager at jeg mangler pass? (Jeg antar det skjer en securitymessig screening av id og bp ved inngang til transitthallen, men den kan jeg jo komme gjennom med annen ID.

Kan godt være LH anser problemene i forhold til doc sjekk så små at dette lar seg gjøre, men jeg ser en del problemstillinger her...

I forhold til dokumentsjekk kan jeg heller ikke se at det er helt optimalt, hvis jeg sjekker inn hjemme for ruten DUS-FRA-EWR og skal til USA, ingen bagasje har, så kan jeg komme meg til Frankfurt før noen oppdager at jeg mangler pass? (Jeg antar det skjer en securitymessig screening av id og bp ved inngang til transitthallen, men den kan jeg jo komme gjennom med annen ID.

Jo, men da er det fremdeles ditt og ikke LH sitt problem. Står du uten pass i FRA og blir nektet boarding på EWR maskinen så er det synd for deg. Så lenge du ikke kommer ombord i maskinen og ikke kommer deg til USA så har det ikke noe å si for Lufthansa. Deres jobb er å sørge for at de som går ombord i USA maskinen har gyldige papirer for innreise til USA slik at de unngår bøter.

LHs jobb er å drive flyselskap, ikke "barnepass"

Back