ETKT ikke med SK-flight?

I...... men jeg vil jo fortsatt mene det optimale er at kontrollen skjer i direkte forbindelse med ombordstigning, rent securitymessig.

Så lenge myndighetene har godkjent praksisen, er egentlig det helt uvesentlig .. :)

Dette fanger 'idiotene'. De som virkelig vil ombord og som har litt ressurser, finner en måte uansett hvilke tiltak du setter i verk ....

I forhold til dokumentsjekk kan jeg heller ikke se at det er helt optimalt, hvis jeg sjekker inn hjemme for ruten DUS-FRA-EWR og skal til USA, ingen bagasje har, så kan jeg komme meg til Frankfurt før noen oppdager at jeg mangler pass? ...

Det er jo dit problem at du ikke har pas med - det er ikke luftfartselskabets problem.

Ved godt at mange passagerer glemmer hjernen ved lufthavnsdøren, men det gør dem ikke ansvarløse.

Securitymæssigt ser jeg ingen fordel ved dokumentcheck - alene besvær.
Et "forkert" pas i forhold til BP i sig selv er ikke security risiko - allerhøjest en overtrædelse af selskabets billetregler.

Security risici skal fanges i vædskekontrollen aka scannerne - om det så sker er en anden sag.................

Så lenge myndighetene har godkjent praksisen, er egentlig det helt uvesentlig .. :)
Naturligvis, men hvis man absolutt vil kan man jo gjerne bytte bp/ID innenfor. Nuvel.

Angående dokumenter vil jeg tro det også er LHs, som de fleste flyselskaper jeg har jobbet med, at de har sørget for transport tilbake til utreisested når ugyldig/manglende dokumenter oppdages underveis. I tillegg medfører det en del merarbeid, men jeg antar noen har regnet på det og funnet ut at merarbeidet er mindre enn gevinsten ved færre boardingagenter.

EDIT: Det slo meg at det samme gjelder jo strengt tatt om noen reiser innlands til OSL for connection også, så det er vel en kalkulert risiko man velger å ta.

Last edited:
Back