Etihad i formasjon....

ohegge

ScanFlyer Blue
Ethiad gikk over her for en liten time siden. De ligger nå øst for Stockholm med litt avstand og 2000 fot høydeforskjell.

Greit nok at de har omtrent samme rutetider, og derfor tilfeldigvis havner på omtrent samme rute og høyde. Men er det drivstoff å spare på å ligge slik?
Ser at Ethiad omtrent alltid ligger slik etter hverandre på de lange strekningene mellom Nord-Amerika og Midtøsten, mens eks Delta og United gjerne ligger på helt forskjellige ruter, dersom de skal fra New York til OSL, ARN, CPH og HEL

Vet dette har vært diskutert før, men finner ikke igjen tråden....

Attachments

• Ethiad_formasjon_20110605.jpg
    Ethiad_formasjon_20110605.jpg
    72.8 KB · Views: 479
Re: Ethiad i formasjon....

Er vel et par ganger SK ligger i formasjon på CPH-EWR og CPH-IAD om jeg husker riktig.

Re: Ethiad i formasjon....

Bare synsing herfra, men...

Nå er ikke bildet du har lagt ut fra Atlanterhavet, men ifm kryssing av Atlanteren så flyr man i et område uten radardekning. Da benyttes andre metoder for separering (prosedyresep. i stedet for radarseparasjon). Om to fly skal fra samme sted og til det samme ankomststedet, så ser jeg ikke noen grunn til ikke å bruke samme flightplan for begge to. I så fall må disse adskilles vertikalt med minimum 2000*ft. (1000ft mellom to fly som flyr i motsatt retning). Om de skulle flydd på samme høyde måtte de adskilles med 60 nautiske mil sideveis (eller 10 minutter etter hverandre dersom de fløy med samme mach-nummer).

Altså - skal de ankomme på samme tiden vil høydeseparering virke mest logisk

EDIT; og mister en av de muligheten til å navigere så ser jeg ikke noen ulempe i at man er i nærheten av en av "sine egne" og snakker den samme engelsk dialekten på pilot-to-pilot frekvensen :)

*) Merk;
dette gjelder RVSM-luftrom. Kort fortalt er egentlig minimum separasjon mellom to fly i samme retning 4000ft når de flyr over FL290. I RVSM så er dette redusert til 2000ft i samme retning opp til FL410. Google/Wikipedia er sikkert en god ting for den spesielt interesserte. Den ytterlig mer interesserte kan også Google North Atlantic Tracks.

Last edited:
Ok. Rett etter at jeg tok dette bildet så endret de for øvrig til 4000 fot høydeforskjell.

Jeg legger ofte merke til at Continental ikke gjør dette mellom NYC og Scandinavia. Der kommer de gjerne vidt forskjellige ruter, selv om de skal ankomme omtrent med flytidens mellomrom på de forskjellige ankomststedene...

Akkurat nå ser jeg på Flygradar at Thai gjør samme operasjon som Ethiad, øst for Stockholm. TG955 fra OSL og TG961 fra ARN legger seg på omtrent helt lik kurs og minimumsseparasjon, som de sikkert skal holde helt til BKK....

Er det forskjellig policy fra selskap til selskap på dette mon tro?

Attachments

• Thai_formasjon_20110605.jpg
    Thai_formasjon_20110605.jpg
    80.1 KB · Views: 375
Det kan hende de skal fly inn i et land som ikke praktiserer RVSM, hvor 4000ft er minimum sep mellom to fly i samme retning innenfor lateral separasjon... Jeg vet ikke hvilke land som evt ikke har RVSM-luftrom, men det er ytterligere synsing fra min side :)

MERK; 2000* / 4000**ft separasjon er utgangspunktet (i teorien) slik at man skal kunne ha fly i motsatt retning med 1000*/2000**ft mellomrom

* RVSM (FL290-FL410)
* Non-RVSM

Last edited:
Bare et lite spm: Når man fly så nærme, kan man se det andre flyet da? Evnt se contrails til flyet forran dem? Eller er det rett å slett for stor mellomrom mellom dem?

Har ikke sjekket avstanden i nevnte tilfeller, men det er ofte mulig å se flyet foran i en slik situasjon og selvsagt contrails på lengre avstand om det er forhold for det.

Tror jeg vet svaret, men spør likevel :p
Hender det at to fly fra samme selskap flyr side om side med hverandre, noe ala sånn som diskuteres her? For å være noe mer presis: slik at passasjerene i feks et BA-fly kan si: "Se, vi flyr parallelt med et annet BA-fly!"

Det er jo ikke så dårlig reklame det da.. :rolleyes:

Bare et lite spm: Når man fly så nærme, kan man se det andre flyet da? Evnt se contrails til flyet forran dem? Eller er det rett å slett for stor mellomrom mellom dem?

Jeg har opplevd flere ganger å havne nærmt nok fly på samme rute.

LHR-SFO/LAX, jeg var på vei til LAX, kapteinen annonserte at vi kunne se SFO-flyet over og til høyre, og det var tydelig synlig.

SIN-HKG/NRT, jeg på vei til NRT, og har sett HKG-ruten gå under oss, også annonsert.

Og, SIN-BKK er det bare å titte ut vinduet, der passerer man titt og ofte TG og SQ, siden de flyr ganske ofte.

-A

Hender det at to fly fra samme selskap flyr side om side med hverandre, noe ala sånn som diskuteres her? For å være noe mer presis: slik at passasjerene i feks et BA-fly kan si: "Se, vi flyr parallelt med et annet BA-fly!"

Har havnet såpass nærme et annet SAS fly da jeg fløy CPH-IAD (det fløy antagelig CPH-EWR) at man fint kunne se at det var en A330 fra SAS. Lå riktig nok lavere enn oss.

Har havnet såpass nærme et annet SAS fly da jeg fløy CPH-IAD (det fløy antagelig CPH-EWR) at man fint kunne se at det var en A330 fra SAS. Lå riktig nok lavere enn oss.

Tar spørsmålet mitt litt videre; er dette noe som framprovoseres (hvis man kan si det slik) av enkelte selskaper? :p Sikkert usannsynlig (var derfor jeg skrev at jeg trodde jeg visste svaret).
Jeg for min synes slike formasjoner er stilige, og er nettopp derfor jeg lurer. :)

Back